SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Thematic and Project Teaching in Music Education I - OPNH2H109A
Title: Tematické a projektové vyučování v hudební výchově I
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPNH2H113A
Annotation -
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (28.05.2019)
Practical seminar based on theoretical foundations and didactic knowledge of thematic and project teaching (integration of teaching across educational subjects, with emphasis on music education). The priority of the subject is the creation and realization (presentation) of model teaching in terms of thematic or project teaching with subsequent evaluation reflection. Emphasis is placed on the meaningfulness, intentions and "realism" of the lesson models. Thematic learning, which offers learning in a broader context, and project-based learning that connects real-life learning, is an appropriate, effective and desirable alternative to traditional aesthetic teaching methods. The subject is two-semester, in the first semester the topics are focused on teaching at elementary school, in the second semester then on teaching at secondary school - in the time consistent with the teaching practice of students of the field.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (16.02.2021)

On-line výuka: MS Teams

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aebbb6cd6fc9844dba1d5b1a592af4eeb%40thread.tacv2/conversations?groupId=2e0100bf-b3cd-47d2-8649-ee5963984fa1&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Literature - Czech
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (27.05.2019)

Základní literatura:

DVOŘÁKOVÁ, M., KAŠOVÁ, J., TOMKOV, A. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1. DVOŘÁKOVÁ,  M. Projektové  vyučování  v české  škole:  vývoj,  inspirace,  současné problémy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009.

KAŠOVÁ, J. a kol. Škola trochu jinak: Projektové vyučování v teorii a praxi. Kroměříž : IUVENTA, 1995.

KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.

KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž : Spirála, 1995. ISBN 80-901873-1-5.

KOTEN, T. Škola? V pohodě! Most : Hněvín, 2009. ISBN 978-80-86654-25-6

Svobodová, R. Projektové řízení a projektové vyučování, aneb, jak na výukové projekty podle zásad projektového řízení. 1. vyd. Choceň : PM Consulting, 2010. 100 s. ISBN 978-80-254-8174-5.

VALENTA, J. aj. Pohledy: projektová metoda ve škole a za školou. Praha : IPOS-ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-066-0.

Doporučená literatura:

DEWEY, J.; KILPATRIC, W. H. Der Projekt, Plan, Grundlegugg und Praxis. Weimar: Herman Böhlaus Nachfolger,1935.

GRECMANOVÁ, H.; URBANOVSKÁ, E.; NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000, ISBN 80-85783-28-2.

JANKOVCOVÁ, M.; PRŮCHA, J.; KOUDELA, J. Aktivizující metody v pedagogické praxi středních škol. Praha : SNP, 1989. ISBN 80-04-23209-4.

KAISER, F. J. Projektstudien und Projektarbeit in der Schule. Bad Heilbronn: Klinkhardt, 1997.

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.

MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.

PETTY, G. Moderní vyučování. 3. vyd. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-978-X.

PIKE, G.; SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-85623-98.

RAKOUŠOVÁ, Alena. Integrace obsahu vyučování: Integrované slovní úlohy napříč předměty. Praha: Grada, 2008, 160 s. ISBN 978-80-247-2529-1.

SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování : Spolupráce žákůve skupinách. Praha : Portál, 2009. 152 s. ISBN 978-80-7367-246-1.

SPOUSTA, V. Integrace základních druhů umění ve výchově. Brno : Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1640-X.

 

 
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (27.05.2019)

1. Seznámení s problematikou tematického a projektového vyučování.

2. Návrhy témat, diskuse.

3.-12. Realizace návrhů (samostatně nebo ve dvojici studentů).

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (28.05.2019)

Realizace modelové vyučovací hodiny (vyučovacího bloku) na principu tematického nebo projektového vyučování dle vlastního návrhu.

Možnost realizace modelového projektového dne v terénu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html