SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Preview of Pedagogical praxis in Music - OPNH2H105A
Title: Náslechová praxe v oboru Hudební výchova
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (10.09.2021)
Practice 1 represents listening practice, which is a preparation for the student's field practice. It is implemented in primary schools and in the lower grades of multi-year grammar schools or recommended school facilities. It includes an agreement between the student and the selected school for his listening. The student selects the school either in his / her place of residence or from the list of faculty schools (which is regularly updated by the relevant department). The student is in direct contact with his misleading teacher within the listening practice. He thus has the opportunity to monitor pedagogical situations, which he then applies to his professional practice. Part of the listening practice is keeping a pedagogical diary, in which the student collects the results of students' work, suggestions for evaluating their own pedagogical activities, recommended literature for the field practice itself, a portfolio of complex pedagogical situations and their possible solutions.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (10.09.2021)

 

Náslechová praxe představuje přípravu na:

analýzu a reflexi vyučovacího procesu,

rozbory vyučovacího procesu a zadávaných úkolů s fakultními učiteli a oborovými didaktiky,

proces a produkt v hudební výchově – vokální činnosti, instrumentální činnosti, hudebně pohybové činnosti,

hodnocení a klasifikace hudebních činností žáků,

řešení výchovně vzdělávacích situací v procesu hudební výchovy,

práci se žáky se speciálními potřebami či mimořádně nadanými žáky,

seznámení s rámcově vzdělávacími programy jednotlivých typů škol

a jejich následné promítnutí do tematických okruhů vyučovaného předmětu.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (10.09.2021)

Součásti předmětu: 

  • úvodní seminář
  • modle kurzy (Bezpečné proškolení před praxemi)
  • organizace praxe, komunikace s fakultní školou, spolupráce s fakultním učitelem
  • tvorba pedagogického deníku, do kterého student zaznamenává podněty z pedagogické činnosti vyučujícího, doporučenou literaturu k samostudiu, portfolio složitých pedagogických situací a jejich možné řešení
  • písemná reflexe náslechových hodin
  • písemná reflexe moodle kurzu Modelové situace z praxe (konkrétní modelová hodina bude vybráná na vstupním semináři)
  • závěrečný reflektivní seminář

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe: 60 minut
Samostudium literatury (za semestr): 15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr): 15 hodin
Seminární práce: 5 hodin
Příprava na zápočet: 5 hodin

Literature - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (10.09.2021)

 

Doporučená literatura:

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání

Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání

HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.

NELEŠOVSKÁ, Alena - SVOBODOVÁ, Jana. Pedagogická praxe : praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro 1. st. ZŠ. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. ISBN80-244-0171-1.
Pedagogická praxe : metodické pokyny. Plzeň : Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7082-659-2.

PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, 2002.

PODLAHOVÁ, Libuše. Pedagogická praxe : (průvodce pro současné studenty a budoucí učitele). Olomouc : Univerzita Palackého, 1998. ISBN 80-7076-793-7.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999.

STARÝ, K.; LAUFKOVÁ,V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016.

ŠEĎOVÁ, K.; ŠVAŘÍČEK, R. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: MU 2016. 

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M. a kol.  Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnotící arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.

 

Tucker, J.L. Better Practice in Music Education.  Maryland  : Maryland State Department of Education, 2003. Available on:  https://aems-edu.org/wp-content/uploads/Better_Practices_Music.pdf.

Rodriguez, C.  Music Education, Preparation of Teachers. Available on: https://education.stateuniversity.com/pages/2255/Music-Education-PREPARATION-TEACHERS.html.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (10.09.2021)

 

1. náslechy - aspoň 12 vyučovacích hodin (ve skupině 3-4 lidí)

nebo absolvování semináře (půlden),

2. vyplnění všech informací o násleších do on-line tabulky

3. reflexe: zodpovězení otázek, a to vyplněním souboru Reflexe náslechů/semináře a zasláním na mail vyučujícího: zuzana.selcanova@pedf.cuni.cz

4. Moodle kurz Bezpečné proškolení před praxemi. - dle nových podmínek GDPR je POVINNÝ- vygenerování certifikátu a zaslání na mail vyučujícího: zuzana.selcanova@pedf.cuni.cz

Součástí kurzu jsou např. témata:

Manuál MŠMT k provozu škol a školských zařízení 2020/21 vzhledem ke COVIDU 19

Základní pravidla a ustanovení pro realizaci praxí, požadavky na studenty a jejich práva

Zdůvodnění začlenění bezpečnostní gramotnosti do pregraduální přípravy učitelů

Bezpečnostní gramotnost

Základní legislativní rámec ve školství

Běžná rizika ve škole (úrazy)

Dopravní bezpečnost ve školní praxi

Mimořádné situace (požáry, ozbrojený útočník ve škole)

 

V závěru všech okruhů je TEST k ověření zvládnutí obsahu kurzu.

Po jeho ukončení si můžete zkontrolovat správnost vyplnění, případně odpovědi revidovat.

Po samostatném absolvování kurzu je potřeba, abyste si vygenerovali certifikát,

který potvrzuje úspěšné splnění všech podmínek kurzu.

 

Odkaz na kurz:

https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3351

pro vtup použijete své vlastní přihlašovací údaje do SIS, 

poté zadejte heslo:  BezpecnaPraxeU

 

 

Registration requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (10.09.2021)

Po skončení zápisu Vás bude kontaktovat vyučující dr. Z. Selčanová e-mailem.

Vstupní konzultace se uskuteční 14. 10. od 8:15 do 9:00, v učebně R410.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html