SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Literature for children and youth - OPNG6G204A
Title: Literatura pro děti a mládež
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2025
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Annotation -
The content of the course consists of theoretical foundations and a genre map of literature for children and youth (LPDM), which are approached from the perspective of the ontogenesis of reading using an anthropological aspect, which opens the way to literary texts primarily intended for children and also for older readers. Thus, the view of pedagogy and partly didactics of VCJ is taken into account. Film adaptations of selected works and work with new media are not left out either. The topics of the course are: the position of LPDM within the generally understood concept of literature, a comparison of literary studies on LPDM in the Czech Republic and in German-speaking countries; specificity and function of LPDM; LPDM genre spectrum with regard to intercultural aspects of reception: a) poetry for children - traditional works (Heinrich Hoffmann, Wilhelm Busch), authors of the 20th and 21st centuries (Christian Morgenstern, Ernst Jandl), poetry as a literary mirror of cultural customs and traditions; b) fairy tale - characteristics, stratification of the genre (Children's fairy tales of the Brothers Grimm), novelistic and other fairy tales (period of romanticism - e.g. the work of E. T. A. Hoffmann, Adalbert Chamois, Wilhelm Hauff); c) traditional adventure novel (Robinsonades, books with Indian themes, science fiction - Joachim Heinrich Campe, David Wyss, Karl May); d) development trends in prose for children since the beginning of the 20th century: stories grounded in reality: the work of Erich Kästner and/vs. the work of contemporary authors - e.g. the work of Andreas Steinhöfel), stories with fairytale and fantasy motifs, fantasy (e.g. the work of Otfried Preußler).
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (14.01.2024)
Aim of the course - Czech

Student:

- popíše základní rysy literatury pro děti a mládež (dále jen LPDM)

- rozpozná shody a rozdílnosti v různých terminologických vymezeních LPDM

- aplikuje své čtenářské zkušenosti z četby LPDM v českém jazyce, a to při četbě německojazyčné LPDM se zaměřením na žánrovou analýzu

- v analýzách literárního jazyka aplikuje dosavadní poznatky z literárněvědných a zčásti i lingvistických kurzů

- v tematických analýzách a reflexích recepce aplikuje také znalosti z oblasti vývojové psychologie

- propojuje oblast funkcí LPDM rovněž s oblastí výchovy 

- na základě informací z kurzu a vlastní četby vyhodnotí nabídnuté primární zdroje a vytvoří si vlastní korpus literárních textů, který může využít v následné učitelské praxi

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (14.01.2024)
Literature - Czech

WEINKAUFF, Gina., von GLASENAPP von, Gabrielle. Kinder-und Jugendliteratur. Padeborn: Verlag Ferdinand Schöningh, 2010. ISBN 978-3-8252-3345-7.

Doporučená literatura

CORNEJO, Renata et al. Deutschprachige Kinder- und Jugendliteratur. Anthologie. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2000. ISBN 978-80-7044-332-3.

EWERS, Hans-Heino. Literatur für Kinder und Jugendliche. Eine Einführung in grundlegende Aspekte des Handlungs- und Symbolsystems Kinder- und Jugendliteratur. Mit einer Auswahlbibliograhie Kinder- und Jugendliteraturwissenschaft. München: Wilhelm Fink Verlag, 2000. ISBN 3-8252-2124-5.

LANGE, Günter (Hrsg.). Taschenbuch der Kinder- und Jugendliteratur. Hohengehren: Scheider, 2002. ISBN 3-896-76610-4.

MAIER, Julius Klinkhardt. Jugendliteratur: Formen, Inhalte, pädagogische Bedeutung. Bad Heilbronn: Julius Klinkhardt, 1993. ISBN 3-7815-0750-5.

SEIBERT, Ernst. Themen, Stoffe und Motive in der Literatur für Kinder und Jugendliche. Wien: Fakultas Verlag- und Buchhandel, 2008. ISBN 978-3-8252-3073-9.

WILD, Reiner et al. (Hrsg.). Geschichte der deutschen Kinder- und Jugendliteratur. Weimar-Stuttgart: J. B. Metzler Verlag, 2002. ISBN 3-476-01902-0. (3. vollständig überarbeitete und erweiterte Auflage. Weimar-Stuttgart: J. B. Metzler Verlag, 2008. ISBN 978-3-426-01980-6.)

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (14.01.2024)
Syllabus - Czech

1. Unterschiedliche KJL-Definitionen; Kinderliteratur und/versus Jugendliteratur

2. Bilderbuch und Kinderlyrik

3. Märchen I (Volksmärchen, Gattung Grimm)

4. Märchen II (Kunstmärchen, Kinderromane mit den Märchen- und Fantasiemotiven)

5. Abenteuerroman I (traditioneller Abenteuerroman - Robinsonaden, Indianer Bücher, wissenschaftliche Fantastik)

6. Abenteurerroman II (moderne Kinderromane von Erich Kästner, Kinder- und Jugendromane im 20. und 21. Jahrhundert, Fantasy)

7. Problemorientiertes Jugendbuch

8. Das Thema des 2. Weltkriegs und Holocaustthema in der Kinder- und Jugendliteratur

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (25.01.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html