The aim of the course is to develop the knowledge base of subject didactics, ie knowledge of the system of basic didactic knowledge and the ability to orientate in complex issues of content and the process of teaching and learning. On the basis of knowledge of the areas of goal setting, communication competence and planning, students will get acquainted with the basic principles of language acquisition, both in theoretical and practical level. Samples of video recordings (also from students 'practice) and their reflections support students' development of the ability to see specific aspects of teaching, problematic situations, but also to ask questions and critically analyze and evaluate their own and other people's experiences. Subsequent micro-outputs of students, including their self-assessment and evaluation, support the development of the ability to set goals, plan, implement and evaluate their own teaching and the teaching of others. The content of the course includes topics: lesson, planning and preparation of lessons. Acquisition of language resources: grammar, vocabulary, audio and graphic aspects of the German language. Positive effect of transfer, possibilities of interference elimination in German language teaching.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Cílem předmětu je rozvíjet poznatkovou základnu oborové didaktiky, tj. znalost soustavy základních didaktických poznatků a dovednost orientace ve složité problematice obsahu i procesu vyučování a učení se. Na základě znalosti oblastí stanovování cílů, komunikační kompetence a plánování se v rámci tohoto předmětu seznámí studenti se základními principy osvojování jazykových prostředků, a to jak v teoretické, tak v praktické rovině. Ukázky videonahrávek (i z praxe studentů) a jejich reflexe podporují u studentů rozvoj schopnosti vidět konkrétní aspekty výuky, problémové situace, ale i klást otázky a kriticky analyzovat a hodnotit zkušenosti vlastní i cizí. Následné mikrovýstupy studentů, včetně jejich sebehodnocení a hodnocení, podporují rozvoj schopnosti stanovovat cíle, plánovat, realizovat a hodnotit vlastní výuku i výuku jiných. Obsahem předmětu jsou témata: Vyučovací hodina, plánování a příprava vyučovací hodiny. Osvojování jazykových prostředků: gramatika, slovní zásoba, zvuková a grafická stránka německého jazyka. Pozitivní vliv transferu, možnosti eliminace interference při výuce německého jazyka.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Aim of the course - Czech
Studující:
vytvoří návrh vyučovací hodiny se zohledněním požadované struktury a s důrazem na osvojování jazykových prostředků,
aplikuje získané didaktické a metodické znalosti a dovednosti při návrhu prezentace a procvičování jazykových prostředků, tj. gramatiky, slovní zásoby, zvukové a grafické stránky jazyka,
predikuje možný vliv transferu a interference a přizpůsobuje prezentaci a procvičování učiva těmto procesům.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta
150,0 hodin
Odpovídající množství kreditů
5
Přidělené kredity
5
Zakončení
Z
Přímá výuka
Přednášky:
1
Cvičení:
2
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
50 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
60 minut
Samostudium literatury (za semestr)
13 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
25 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
30 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Course completion requirements - Czech
Pro úspěšné absolvování předmětu je třeba splnit zápočet:
- aktivní účast na seminářích (80% docházka)
- průběžné plnění úkolů
- vypracování seminární práce a její obhajoba – příprava na 3 vyučovací hodiny obsahující prezentaci a prvotní procvičování všech jazykových prostředků
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Literature - Czech
HENRICI, G., RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. 3. unveränderte Aufl. Band 1, 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 2001. ISBN 3-87116-796-7, 3-87116-797-5.
JANÍKOVÁ, V. Autonomní učení a lexikální strategie při osvojování cizích jazyků. Brno: Masarykova Univerzita, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-210-4433-3.
KOEPPEL, R. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 2. Überarb. Aufl. Hohengehren: Schneider Verlag, 2013. ISBN 978-3-8340-1185-5.
RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache : Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1.
BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN 978-3-8252-8422-0.
KRUMM, H.J., FANDRYCH, Chr., HUFEISEN, B., RIEMER, C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache : Ein Internationales Handbuch. Berlin, New York: de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5.
Společný evropský referenční rámec pro jazyky : Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.