Selected aspects of didactics of the German language II - OPNG3G035A
Title: Vybrané aspekty didaktiky německého jazyka II
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 10 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Opinion survey results   Examination dates   WS schedule   Noticeboard   
Annotation -
The aim of this subject is to complete the knowledge and skill base of German language didactics in the line of compulsory subjects. After completing the course, students are able to choose suitable and adequate procedures from the point of view of the different composition of the target group of pupils with the aim of implementing an individual and differentiated approach. Students prepare and implement the teaching of one lesson, the teaching is recorded on video with the subsequent provision of feedback by the teacher, peer assessment and self-assessment. During the course, students create a portfolio of their previous research from professional literature, a description of practical teaching experience within practice and formulate their own attitudes towards German language teaching in primary and secondary schools in the portfolio. At the end, they defend their overall portfolio. The course content includes the following topics: Individualization and differentiation in the teaching of the German language. Teaching the German language to pupils with specific learning needs - pupils with specific learning disabilities, gifted pupils. The current status of the new secondary school leaving certificate. Motivation. Learning strategies and styles and their development and support in teaching German.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • volí vhodné a adekvátní postupy z hlediska odlišného složení cílové skupiny žáků s cílem realizovat individuální a diferencovaný přístup,
  • zamýšlí se nad možnostmi motivace žáků pro výuku němčiny,
  • vytvoří si základní představu o průběhu maturitní zkoušky,
  • pracuje aktivně s portfoliem vytvořeným v průběhu studia.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta 90
Přidělené kredity 3
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 2
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 80 minut
Samostudium literatury (za semestr) 0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 9 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Předmět je ukončen zápočtem.

Pro udělení zápočtu je třeba splnit:

  • aktivní účast na semináři (80% docházka)
  • plnění průběžných úkolů
  • prezentace zadaného tématu
  • prezentace vyučovací hodiny a vybraných sekvencí na videonahrávce, včetně vrstevnického hodnocení a sebehodnocení 
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Literature - Czech

JANÍKOVÁ, V., HANUŠOVÁ, S., GRENAROVÁ, R., KYLOUŠKOVÁ, H. Výuka cizích jazyků v inkluzivní třídě. Brno: Masarykova Univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6580-2.

Evropské jazykové portfolio. (do 11 let). Plzeň: FRAUS, 2007. ISBN 80-7238-216-0.

HENRICI, G., RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. 3. unveränderte Aufl. Band 1, 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 2001. ISBN 3-87116-796-7, 3-87116-797-5.

BIMMEL, P., RAMPILLON, U. Lernerautonomie und Lernstrategien. Fernstudieneinheit 23. München: Goethe-Institut, Langenscheidt, 2000. ISBN 3-468-49651-6.

KOEPPEL, R. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 2. Überarb. Aufl. Hohengehren: Schneider Verlag, 2013. ISBN 978-3-8340-1185-5.

RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache : Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1.

BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN  978-3-8252-8422-0.

KRUMM, H.J., FANDRYCH, Chr., HUFEISEN, B., RIEMER, C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache : Ein Internationales Handbuch.  Berlin, New York: de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5.

ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-317-X.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Syllabus - Czech

Témata:

Individualizace a diferenciace ve výuce německého jazyka. 

Výuka německého jazyka u žáků se specifickými potřebami učení - žáci se specifickými poruchami učení, nadaní žáci. 

Aktuální stav nové maturity na středních školách. 

Motivace. Strategie a styly učení a jejich rozvoj a podpora ve výuce němčiny. 

Microteaching.

Prezentace porfolií.

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • definuje pojem individualizace a vnitřní diferenciace a uvede cíle vnitřní diferenciace,
  • uvede možnosti vnitřní diferenciace (min. 6) a objasní jejich obsah,
  • specifikuje alespoň 15 možných metod pro vnitřní diferenciaci,
  • chrakterizuje žáky se specifickými potřebami, především žáky se SPU (Legasthenie), porovná pojmy v češtině a němčině,
  • charakterizuje typické projevy nadaných žáků v odlišných věkových skupinách,
  • didaktizuje zadané téma pro tři výkonově odlišné skupiny (žáci se SPU, nadaní žáci, žáci s průměrným výkonem),
  • prezentuje vytvořenou didaktizaci v rámci microteachingu,
  • poskytuje zpětnou vazbu (vrstevnické hodnocení) na prezentované microteachingy dalších studentů prostřednictvím formativního hodnocení,
  • provádí sebehodnocení realizovaného microteachingu,
  • vyjmenuje různé možnosti motivace žáků pro výuku NJ,
  • popíše součásti a průběh maturitní zkoušky včetně identifikace problémových momentů,
  • dotváří portfolio, v němž popisuje zkušenosti z praktické výuky a formuluje své vlastní postoje k výuce NJ na základních a středních školách,
  • prezentuje a obhajuje vytvořené portfolio.

 

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)