SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Pragmalinguistics - OPNG3G032B
Title: Pragmalinguistik
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/0, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 10 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. Dr. Anja Lobenstein-Reichmann
Teacher(s): prof. Dr. Anja Lobenstein-Reichmann
Annotation -
The aim of pragmatic linguistics as a sub-discipline of linguistics is to teach students the problems of speech acts (utterance, speech) in various communicative situations. These are speech acts in various roles - dominance, subordination, inclusion, exclusion, dealing with institutions. Pragmatic linguistics is thus linked to sociolinguistics, political linguistics, dialogue analysis, the linguistics of professional language and, last but not least, to the philosophy and psychology of language. Topics. Conventional implications. Speech acts, speech act theory. Dialogue. Deixis. Discourse.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Aim of the course - Czech

 Studující:

  • vnímá jazyk jako verbálně-symbolické jednání podrobené vědeckému zkoumání,
  • se orientuje v rozdílech mezi písemnou a ústní formou komunikace,
  • propojuje oblast pragmalingvistiky se sociolingvistikou, politolingvistikou a psycholingvistikou.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Course completion requirements -

Kursabschlussbedingungen: 

  • regelmäßige Teilnahme,
  • benotete Präsentation.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Literature - Czech

AUSTIN, John. L., Zur Theorie der Sprechakte: (How to do things with Words). Reclams Universal-Bibliothek, 1986.

Berger, Peter L./Thomas Luckmann. Die gesellschaftliche Konstruktion der Wirklichkeit. Eine Theorie der Wissenssoziologie. Mit einer Einleitung zur deutschen Ausgabe von Helmuth Pless­ner. 20. Aufl. Frankfurt a. M., 2004.

Grice, Herbert Paul, Logik und Konversation. In: Georg Meggle (Hg.): Handlung, Kommunikation, Bedeutung. Frankfurt a. M., 1993, 243–265.

Meibauer, J. PragmatikEine Einführung. Tübingen, 1999. (Stauffenburg-Einführungen. Bd. 12).

Schlieben-Lange, Brigitte, Traditionen des Sprechens. Elemente einer pragmatischen
Sprach­ge­s­chichtsschreibung. Stuttgart u. a. 1983.

SEARLE, John. Sprechakte: Ein sprachphilosophischer Essay. Frankfurt, 2003.

Last update: Lobenstein-Reichmann Anja, prof. Dr. (30.09.2024)
Syllabus - Czech
  • Presuppozice
  • Konvenční implikace
  • Řečové akty, teorie řečových aktů
  • Dialog
  • Deixis
  • Diskurz
Last update: Lobenstein-Reichmann Anja, prof. Dr. (30.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • charakterizuje význam jazykových úkonů ve společnosti, 
  • identifikuje a klasifikuje řečové akty a hodnotí je podle typu textu,
  • pracuje s teorií řečových aktů v různých situacích, 
  • provádí kritickou jazykovou analýzu.
Last update: Lobenstein-Reichmann Anja, prof. Dr. (30.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html