Methodology of non-linguistic disciplines II - OPNG3G032A
Title: Didaktika nelingvistických disciplín II
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 10 / 10 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Opinion survey results   Examination dates   WS schedule   Noticeboard   
Annotation -
The aim of the course is to introduce students to the issue of teaching the realities of German-speaking countries. They will acquire basic methodological procedures suitable for mediating and consolidating knowledge from the field of realities and linguistic realities so that they can implement in practice the requirement of forming socio-cultural and intercultural competence. The content of the course includes topics: The concept of reality and different approaches to the concept of this field. History of realities in foreign language teaching. The role of reality in the contemporary teaching of foreign languages - eg the issue of stereotypes and prejudices. Analysis of textbook sets from the point of view of realities - sets of criteria. Formation of sociocultural and intercultural competence through activity-oriented teaching. The use of ICT in the teaching of realism. A close interdisciplinary relationship between reality and literature. Students work on a project focused on the realities of German-speaking countries.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • orientuje se v problematice výuky reálií německy mluvících zemí a vysvětluje jejich význam pro výuku německého jazyka,
  • aplikuje své znalosti z předmětů věnovaných reáliím německy mluvících zemí do oblasti didaktiky,
  • analyzuje význam těchto složek předmětu a vyhodnocuje jejich přínos k prohlubování sociokulturních a interkulturní kompetencí.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta 90,0
Přidělené kredity 3
Zakončení Zk
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 1
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 7 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 8 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 15 hodin
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Literature - Czech

BIECHELE, M., PADRÓS, A. Didaktik der Landeskunde. Fernstudieneinheit 31. München: Goethe-Institut, Langenscheidt, 2003. ISBN 3-468-49643-5.

BRIESEMEISTER, D. Landeskunde - Kulturkunde - Auslandskunde : Historischer Rückblick und terminologischer Überblick. In: Landeskunde im Fremdsprachenunterricht. Kultur und Kommunikation als didaktisches Konzept. München: Kösel Verlag, 1976, s. 138-157. ISBN 3-466-30125-4.

BISCHOF, M., KESSLING, V., KRECHEL, R. et al. Landeskunde und Literaturdidaktik. Fernstudieneinheit 3. München: Goethe Institut, Langenscheidt, 1999. ISBN 3-468-49677-X.

MACAIRE, D., HOSCH, W. Bilder in der Landeskunde. Fernstudieneinheit 11. München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49660-5.

HANSEN, M., ZUBER, B. Zwischen den Kulturen : Strategien für den Unterricht. Berlin und München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49474-2.

GÖTZE, L. Interkulturelles Lernen und "Interkulturelle Germanistik" - Konzepte und Probleme. In: Deutsch als Fremdsprache, 1992, Jg. 29, Heft 2 , s. 3-9. ISSN 0011-9741.

GUDJONS, H. Handlungsorientiert lehren und lernen : Schüleraktivierung - Selbständigkeit - Projektarbeit. 3., neubearbeitete und erweiterte Aufl. Bad Heilbrunn/Obb.: Verlag Julius Klinkhardt, 1992. ISBN 3-7815-0694-0.

NEČASOVÁ, P. Mezioborové aspekty výuky reálií a lingvoreálií v cizojazyčném vyučování. In: Multidiscilinární aspekty utváření komunikativní kompetence při výuce cizích jazyků. Praha: UK - Pedagogická fakulta, 2002, s. 38-42. ISBN 80-7290-076-5.

NEČASOVÁ, P. Úloha reálií ve výuce cizím jazykům. In: Cizí jazyky, 2003-2004, roč. 47, č. 3., s 88 - 90. ISSN 1210-0811.

WIERLACHER, A., BOGNER, A. Handbuch interkultureller Germanistik. Stuttgart: Verlag J.B. Metzler, 2003. ISBN 3-476-01955-1.

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Requirements to the exam - Czech

Požadavky na ukončení předmětu:

  • aktivní účast na semináři (80% docházka)
  • průběžné plnění úkolů
  • vedení interkulturního deníku

Požadavky ke zkoušce:

  • studenti zpracují a obhajují projekt zaměřený na reálie německy mluvících zemí 
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Syllabus - Czech

Témata:

Pojem reálie a různé přístupy k pojetí tohoto oboru 

Historie reálií v cizojazyčném vyučování 

Role reálií v současné výuce cizím jazykům – např. problematika stereotypů a předsudků 

Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií – soubory kritérií 

Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování 

Využití ICT ve výuce reálií 

Projekty k reáliím německy mluvících zemí 

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • definuje pojem reálie z pohledu základních přístupů k reáliím,
  • analyzuje učební materiály z pohledu zastoupení reálií německy mluvících zemí,
  • popíše historický vývoj reálií obecně a reálií na německy mluvícím území a uvede příklady významných dokumentů, které rozvoj pojetí reálií definovaly a zachycovaly,
  • definuje pojmy stereotypy a předsudky a popíše možnosti jejich odbourávání ve výuce němčiny jako cizího jazyka,
  • vytvoří přípravy na vyučovací hodiny zaměřené na výuku reálií německy mluvících zemí adekvátně se zohledněním získamých didaktických a metodických znalostí a dovedností na základě principů činnostně orientovaného vyučování,
  • pozoruje současný stav projevů interkulturních jevů v okolí prostřednictvím interkulturního deníku a vyhodnocuje zjištěné projevy pro využití ve výuce NJ,
  • didaktizuje interkulturní obsahy i prostřednictvím nových médií a vyhledává materiály vhodné pro výuku reálií dostupné na internetu,
  • vytvoří projekty zaměřené na výuku reálií německy mluvících zemí.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)