|
|
|
||
The aim of the course is to introduce students to the issue of teaching the realities of German-speaking countries. They will acquire basic methodological procedures suitable for mediating and consolidating knowledge from the field of realities and linguistic realities so that they can implement in practice the requirement of forming socio-cultural and intercultural competence. The content of the course includes topics: The concept of reality and different approaches to the concept of this field. History of realities in foreign language teaching. The role of reality in the contemporary teaching of foreign languages - eg the issue of stereotypes and prejudices. Analysis of textbook sets from the point of view of realities - sets of criteria. Formation of sociocultural and intercultural competence through activity-oriented teaching. The use of ICT in the teaching of realism. A close interdisciplinary relationship between reality and literature. Students work on a project focused on the realities of German-speaking countries.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Studující:
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
BIECHELE, M., PADRÓS, A. Didaktik der Landeskunde. Fernstudieneinheit 31. München: Goethe-Institut, Langenscheidt, 2003. ISBN 3-468-49643-5. BRIESEMEISTER, D. Landeskunde - Kulturkunde - Auslandskunde : Historischer Rückblick und terminologischer Überblick. In: Landeskunde im Fremdsprachenunterricht. Kultur und Kommunikation als didaktisches Konzept. München: Kösel Verlag, 1976, s. 138-157. ISBN 3-466-30125-4. BISCHOF, M., KESSLING, V., KRECHEL, R. et al. Landeskunde und Literaturdidaktik. Fernstudieneinheit 3. München: Goethe Institut, Langenscheidt, 1999. ISBN 3-468-49677-X. MACAIRE, D., HOSCH, W. Bilder in der Landeskunde. Fernstudieneinheit 11. München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49660-5. HANSEN, M., ZUBER, B. Zwischen den Kulturen : Strategien für den Unterricht. Berlin und München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49474-2. GÖTZE, L. Interkulturelles Lernen und "Interkulturelle Germanistik" - Konzepte und Probleme. In: Deutsch als Fremdsprache, 1992, Jg. 29, Heft 2 , s. 3-9. ISSN 0011-9741. GUDJONS, H. Handlungsorientiert lehren und lernen : Schüleraktivierung - Selbständigkeit - Projektarbeit. 3., neubearbeitete und erweiterte Aufl. Bad Heilbrunn/Obb.: Verlag Julius Klinkhardt, 1992. ISBN 3-7815-0694-0. NEČASOVÁ, P. Mezioborové aspekty výuky reálií a lingvoreálií v cizojazyčném vyučování. In: Multidiscilinární aspekty utváření komunikativní kompetence při výuce cizích jazyků. Praha: UK - Pedagogická fakulta, 2002, s. 38-42. ISBN 80-7290-076-5. NEČASOVÁ, P. Úloha reálií ve výuce cizím jazykům. In: Cizí jazyky, 2003-2004, roč. 47, č. 3., s 88 - 90. ISSN 1210-0811. WIERLACHER, A., BOGNER, A. Handbuch interkultureller Germanistik. Stuttgart: Verlag J.B. Metzler, 2003. ISBN 3-476-01955-1. Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Požadavky na ukončení předmětu:
Požadavky ke zkoušce:
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
Témata: Pojem reálie a různé přístupy k pojetí tohoto oboru Historie reálií v cizojazyčném vyučování Role reálií v současné výuce cizím jazykům – např. problematika stereotypů a předsudků Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií – soubory kritérií Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování Využití ICT ve výuce reálií Projekty k reáliím německy mluvících zemí Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
Studující:
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
|