|
|
|
||
This course focuses on learning about and learning through literature in the context of a foreign language course. The aim of the course is to introduce students to the basics of the theory of didactics of literature and methodological procedures for working with foreign language authentic and didactically adapted literary texts. 1. Literary education as a part of foreign language teaching - the connection of didactics of literature and others with didactics of realities and linguodidactics. Different accents on working with literary text (cognitive and / or experiential learning). 2. Possibilities of deploying literature in school practice. Issues of text selection (canonical texts and/or contemporary literature) 3. "Classical analysis of the text" versus activity-oriented character of work with the text: work with literature in the classroom and / or project-based learning. 4. Working with adapted literary texts (literature and theatre, literature and film). 5. Literature and visual arts narrative. 5. Literature as an impetus for creative drama in VCJ. 6. Literature as an impetus for creative writing. 7. Specific features of work with lyric, epic and drama. 8. A complementary area will create specific features of work with journalistic texts (about literature); an autonomous topical area will create song texts.
Last update: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (23.02.2025)
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Last update: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (23.02.2025)
|
|
||
ABRAHAM, U; KEPSER M. Literturdidaktik Deutsch. 3., neu bearbeitete und erweiterte Auflage. Berlin : Erich Schmidt Verlag, 2009. ISBN 978 3 503 09883 5.BOGDAL, K.H.; KORTE, H. (Hrsg.) Grundzüge der Literaturdidaktik. München : Deutscher Taschenbuch Verlag, 2002. ISBN 3-19-001430-2. BESEDOVÁ, Petra. Literatura pro děti a mládež ve výuce cizích jazyků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-311-1. EDER, Ulrike (Hg.)a. Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur I: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3-7069-0827-6. EDER, Ulrike (Hg.) a.Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur II: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3706908276. EHLERS, Swantje. Lesetheorie und fremdsprachliche Lesepraxis aus der Perspektive des Deutschen als Fremdsprache. Tübingen: Narr (= Giessener Beiträge zur Fremdsprachendidaktik), 1998. ISBN 3-8233-5296-2. KOLEČÁNI LENČOVÁ, Ivica; KOVÁČOVÁ, Michaela; TOMÁŠKOVÁ, Simona. Neue Wege im DaF-Unterricht. Bildende Kunst – Spielfilm – digitale Medien. Nümbrecht: Kirsch Verlag, 2018. ISBN 978-3-943906-44-8. LENČOVÁ, Ivica. Literárny artefakt vo výučbe cudzích jazykov.Banská Bystrica, 2008. ISBN 978-8083-572-9. LENČOVÁ, Ivica. Phantasieland Lesen 1. Phantasienland Lesen 2 : metodicko-didaktická príručka pre učiteľa k integrovaným učebniciam literárneho čítania pre žiakov 1. a 2. stupňa základných škôl a osemročných gymnázií. 1. vyd. Bratislava : Vydavateľstvo Príroda, 2009. CD ROM. ISBN 978-80-07-01689-7. MAIER, K.E. Jugendliteratur : Formen, Inhalte, pädagogische Bedeutung. Bad Heilbronn : Julius Klinkhardt, 1993. ISBN 3-7815-0750-5. O’SULLIVAN, Emer; RÖSLER, Dietmar. Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Stauffenburg Verlag Brigitte Narr GmbH, 2013. ISBN 978-3-86057-297-9. Last update: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (23.02.2025)
|
|
||
Požadavky na ukončení předmětu: - Aktivní účast na semináři - Průběžné plnění úkolů Požadavky ke zkoušce: - Znalost odborné literatury. - Průběh zkoušky - Kolokvium. Prezentace didaktické adaptace literárního textu primárně určeného dospělým čtenářům. Text dle vlastního výběru. Last update: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (23.02.2025)
|
|
||
1. Didaktika literatury v kontextu dalších didaktických disciplín. Praktické cvičení: Práce s příběhem. 2. Zastoupení literatury v evropských dokumentech a kurikulárních dokumentech ČR. Praktické cvičení: Otázka zastoupení německojazyčné literatury v učivu na ZŠ a SŠ (mezipředmětové vztahy). 3. Otázka literárního kánonu / textového korpusu literárních textů ve VCJ. Praktické cvičení: práce s čítankami, zjednodušenou četbou a dalšími zdroji literárních textů. 4. Literární dějepis nebo akcent na čtenářské kompetence? Didaktické principy. Praktické cvičení: Reflexe vlastních zkušeností (v roli žáka/žákyně, studenta/studentky, praktikanta/praktikantky); profesní vize. Práce s literaturou - argumenty pro a proti 5 aspektů nasazení literatury ve VCJ: literární kompetence; sepětí literatury a reálií; komunikativní kompetence; lingvistické kompetence; aspekt interkulturality. Praktické cvičení: Vyhledávání textů k daným aspektů a práce s těmito texty. 6. Faktory práce s textem. Organizační formy výuky literatury. Praktické cvičení: pokus o didakticku adaptaci konkrétního literárního textu (skupinová práce). 7. Literární exkurze, literární procházky, literární reallye. Praktické cvičení: návrh literární exkurze (skupinová práce). 8. Literatura v kontextu dalších médií ve VCJ. 9. Ohlédnutí za kurzem. Last update: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (23.02.2025)
|