SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of the German language I - OPNG3G012A
Title: Didaktika německého jazyka I
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: German, Czech
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPNG4G012A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jana Ondráková, Ph.D.
Annotation -
The aim of the course is to develop the knowledge base of subject didactics, ie knowledge of the system of basic didactic knowledge and the ability to orientate in complex issues of content and the process of teaching and learning. On the basis of knowledge of the areas of goal setting, communication competence and planning, students will get acquainted with the basic principles of language acquisition, both in theoretical and practical level. Samples of video recordings (also from students 'practice) and their reflections support students' development of the ability to see specific aspects of teaching, problematic situations, but also to ask questions and critically analyze and evaluate their own and other people's experiences. Subsequent micro-outputs of students, including their self-assessment and evaluation, support the development of the ability to set goals, plan, implement and evaluate their own teaching and the teaching of others. The content of the course includes topics: lesson, planning and preparation of lessons. Acquisition of language resources: grammar, vocabulary, audio and graphic aspects of the German language. Positive effect of transfer, possibilities of interference elimination in German language teaching.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • vytvoří návrh vyučovací hodiny se zohledněním požadované struktury a s důrazem na osvojování jazykových prostředků,
  • aplikuje získané didaktické a metodické znalosti a dovednosti při návrhu prezentace a procvičování jazykových prostředků, tj. gramatiky, slovní zásoby, zvukové a grafické stránky jazyka,
  • predikuje možný vliv transferu a interference a přizpůsobuje prezentaci a procvičování učiva těmto procesům.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta 150 hodin
Odpovídající množství kreditů 5
Přidělené kredity 5
Zakončení ZK
Přímá výuka  
Přednášky: 1
Cvičení: 2
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 50 minut
Samostudium literatury (za semestr) 18 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 25 hodin
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 25 hodin
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Literature - Czech

HENRICI, G., RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. 3. unveränderte Aufl. Band 1, 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 2001. ISBN 3-87116-796-7, 3-87116-797-5.

JANÍKOVÁ, V. Autonomní učení a lexikální strategie při osvojování cizích jazyků. Brno: Masarykova Univerzita, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-210-4433-3.

KOEPPEL, R. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 2. Überarb. Aufl. Hohengehren: Schneider Verlag, 2013. ISBN 978-3-8340-1185-5.

RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache : Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1.

BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN  978-3-8252-8422-0.

KRUMM, H.J., FANDRYCH, Chr., HUFEISEN, B., RIEMER, C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache Ein Internationales Handbuch.  Berlin, New York: de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky : Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

ŠVERMOVÁ, D., NEČASOVÁ, P. LINGUODIDAKTIK DEUTSCH ALS FREMDSPRACHE - AUSGEWÄHLTE THEMEN (SPRACHLICHE MITTEL). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-130-2.https://cuni.futurebooks.cz/book/linguodidaktik-deutsch-als-fremdsprache-ausgewahlte-themen-sprachliche-mittel/?/obalka/ 

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Requirements to the exam - Czech

Pro úspěšné absolvování předmětu je třeba splnit následující podmínky:

- aktivní účast na seminářích (80% docházka)

- průběžné plnění úkolů

Zkouška:

- zkouška bude obsahovat témata probíraná na přednáškách a seminářích dle cílů a výsledků učení

- ke zkoušce si studenti přípraví návrh na didaktizaci 3 vyučovacích hodin obsahujících prezentaci a prvotní procvičování všech jazykových prostředků

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Syllabus - Czech

Témata přednášek:

Vyučovací hodina, plánování a příprava vyučovací hodiny 

Osvojování jazykových prostředků: gramatika 

Osvojování jazykových prostředků: slovní zásoba

Osvojování jazykových prostředků: zvuková stránka německého jazyka

Osvojování jazykových prostředků: grafická stránka německého jazyka

Pozitivní vliv transferu, možnosti eliminace interference při výuce německého jazyka 

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • rozlišuje tři základní fáze vyučovací hodiny a uvede příklady cílů a obsahu těchto fází,
  • uvede argumenty vedoucí k nutnosti plánovat výuku,
  • vyjmenuje otázky, které si učitel NJ klade jako premisy při tvorbě přípravy na vyučovací hodinu,
  • formulují cíle adekvátně k obsahu vyučovacé hodiny,
  • sestaví plán vyučovací hodiny dle zadaného cíle,
  • uvede tři možné významy pojmu gramatika s důrazem na gramatiku pedagogickou,
  • definuje pojem gramatické minimum v závislosti na didaktických cílech,
  • charakterizuje pojetí gramatiky v různých metodických konceptech z diachronního hlediska,
  • uvede zásadní principy výuky gramatiky,
  • vyjmenuje cvičení vhodná pro upevňování znalostí gramatiky včetně příkladů z učebnic NJ,
  • vypracuje vlastní přípravu na část vyučovací hodiny s cílem prezentace a prvotního procvičení zadaného gramatického jevu,
  • vysvětlí pojem priorita slovní zásoby ve výuce NJ,
  • uvede rozsah slovní zásoby NJ a definuje lexikální minimum ve výuce NJ,
  • popíše tři stupně osvojení slovní zásoby z hlediska rozsahu slovní zásoby,
  • uvede možné druhy klasifikace slovní zásoby z didaktického hlediska,
  • popíše možnosti semantizace neznámé slovní zásoby,
  • vyjmenuje druhy cvičení na upevnění slovní zásoby včetně příkladů těchto cvičení z učebnic NJ,
  • popíše fáze procesu osvojování slovní zásoby,
  • definuje a na příkladech objasní způsoby odhadu významu neznámých slov,
  • uvede didaktická doporučení pro efektivní osvojování slovní zásoby a její ukládání do dlouhodobé paměti,
  • vypracuje vlastní přípravu na část vyučovací hodiny s cílem prezentace a prvotní procvičení nové slovní zásoby k zadanému tématu,
  • definuje základní odborné pojmy z oblasti osvojování zvukové stránky jazyka,
  • porovná institut gramatického minima s možnostmi stejného ohraničení rozsahu výslovnostních dovedností,
  • uvede příznaky standardní výslovnosti,
  • popíše kompetenční roviny SERR pro výslovnost hlásek a intonaci v širším smyslu,
  • vyjmenuje zásadní principy osovojování zvukové stránky němčiny,
  • uvede argumenty pro trénink výslovnosti ve školním vzdělávání,
  • popíše dvě skupiny výslovnostních cvičení včetně jejich popisů a příkladů,
  • vyjmenuje problematické jevy zvukové stránky německého jazyka v oblasti vokálů, konsonantů, diftongů a v oblasti intonace v širším smyslu,
  • uplatňuje vhodné možnosti korektury výslovnosti žáků,
  • vysvětlí pojem "integrativní fonetika" včetně možných příkladů z učebnic NJ,
  • vypracuje vlastní přípravu na část vyučovací hodiny s cílem prezentace a procvičení zadaného výslovnostního jevu,
  • srovná institut lexikálního minima s možnostmi ohraničení rozsahu osvojování zvukové a grafické stránky NJ,
  • definuje základní odborné pojmy z oblasti osvojování grafické stránky jazyka,
  • charakterizuje základní etapy vývoje německého písma,
  • vyjmenuje a popíše rozdílné jevy grafické stránky němčiny a češtiny, a to ve spojitosti s odlišnostmi ve zvukové rovině těchto jazyků,
  • vyjmenuje druhy cvičení na osvojování grafické stránky němčiny včetně diktátů a jejich druhů,
  • vypracuje vlastní přípravu na část vyučovací hodiny s cílem prezentace a procvičení zadaného ortografického jevu,
  • definuje pojmy transfer a interference včetně jejich druhů,
  • uvede příklady projevů transferu (5) a interference (5) a u interference navrhne možné způsoby eliminace nevhodného přenosu.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html