|
|
|
||
This seminar is the logical extension of the Seminar on Preparing the Bachelor's Thesis: it deepens the principles and practices of research and writing a professional text that students assimilated at the end of the previous cycle. The rules of general methodology are addressed in a similar logical order deriving from the nature of scientific-artistic work, but with an emphasis on their epistemological context, validity and legitimacy, as well as on issues of difference between the 'evidence-based' scientific field and the humanities field based on an interpretive-hermeneutic approach.
The seminar does not replace the student's regular consultations with the Master's dissertation supervisor, but it is useful in two respects: it helps to improve mastery of the technical bases of research (in the sense of 'techné', which is specific to 'craft' work) and provides a better understanding of the principles underlying one of the key concepts of European civilisation, that of 'scientificity'.
Last update: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (13.01.2025)
|
|
||
Cílem semináře je připravit studenta pro samostatné zpracování zadaného tématu, jehož výsledkem bude diplomová práce na příslušné úrovni a její úspěšná obhajoba. Last update: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (13.01.2025)
|
|
||
12 heures d'enseignement direct 10 heures de travail pour devoirs de contrôle continu 8 heures de lecture individuelle 30 heures de travail individuel sur les phases préparatoires de la rédaction du mémoire de master (encadré par le directeur de celui-ci) Last update: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (13.01.2025)
|
|
||
Pravidelná účast; plnění teoretických i praktických úkolů; souběžná příprava vlastní DP. 2 opravné pokusy Last update: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (13.01.2025)
|
|
||
FONDANECHE, Daniel, Rédiger un Mémoire. De Master au Professionnel. Paris : Vuibert, 2009 FONDANECHE, Daniel, Guide pratique pour rédiger un Mémoire de Maîtrise, de DEA ou d'une Thèse. Paris : Vuibert, 1999 ECO, Umberto, Jak napsat diplomovou práci. Překlad Ivan Seidl. Olomouc : Votobia, 1997 BEAUD, Michel, L´Art de la Thèse. Paris : La Découverte, 2003 Doplňkové zdroje budou upřesněny v závislosti na potřebách studentů. Last update: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (13.01.2025)
|
|
||
Metody výuky: výklad a praktická cvičení podle témat uvedených v sylabu; práce s ukázkami zpracovaných kapitol jednotlivých studentů na základě dobrovolnosti; reflexe epistemologického pozadí probíraných témat.
Last update: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (13.01.2025)
|
|
||
Během semináře bude věnována pozornost těmto zásadám bádání a psaní odborného textu: 1.Výběr tématu a oboru diplomové práce, vhodnost a originalita tématu a zároveň jeho realizovatelnost co do možností a schopností diplomanta. Výběr vedoucího práce. 2. Vyhledávání zdrojů různými způsoby, zásady výběru a hodnocení pramenů (odborné rešerše), stanovení metodologie výzkumu, výběr jazyka DP (FJ nebo ČJ). 3. Promýšlení struktury práce a předběžná osnova, rozdělení do kapitol podle shromážděných zdrojů a odborné literatury, provázanost jednotlivých částí, případné upřesnění tématu a náplně práce. 4. Postupy během samotné redakce práce - definitivní struktura práce, úvod a závěr, návaznost kapitol a podkapitol, způsob citací a poznámek pod čarou. Nácvik odborného stylu. 5. Přehledný seznam bibliografie neboli seznam odborné literatury a jeho rozčlenění podle typu prací a zdrojů, případné "Přílohy", jejich vhodnost a podoba. 6. Konečná redakce a podoba diplomové práce - závěrečné korektury textu, jejich pravidla. Osvojením těchto zásad odborné badatelské práce je student veden k vlastnímu zpracování tématu a formulaci závěrů, k nimž na základě samostatného studia pramenů a jejich interpretace došel. Last update: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (13.01.2025)
|
|
||
Student si je vědom zásad badatelské práce a nese si částečnou zkušenost s jejich aplikací; znalosti včetně jejich praktického ozkoušení v malém měřítku jsou strukturovány podle obvyklých etap badatelské práce: Étos duševní práce • Volba námětu DP • Předběžná bibliografická rešerše • Stanovení problému – formulace otázky/osy • Rozpracování předchozího bodu na teze, hypotézy a (pokud lze) předpokládané výsledky • Typy a výběr metodologie • Části badatelského textu – obecná pravidla: Úvod Hlavní část Závěr • Redakční a typografické zásady • Bibliografie • Finalizace textu – korektury stylistické a jazykové
• Volba námětu DP • Předběžná bibliografická rešerše • Stanovení problému – formulace otázky/osy • Rozpracování předchozího bodu na teze, hypotézy a (pokud lze) předpokládané výsledky • Typy a výběr metodologie • Stavba badatelského textu a jeho části – obecná pravidla: Úvod Hlavní část Závěr • Redakční a typografické zásady • Bibliografie • Finalizace textu – korektury stylistické a jazykové Last update: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (31.01.2025)
|