|
|
|
||
The aim of the course is to introduce theoretical basis of didactics for the students‘ future teaching practice with the emphasis on the specific issues of teaching French. Students will get acquainted with the fundamental didactic knowledge, with the history as well as with the present development of the approach to teaching French as a foreign language (FLE). The course also aims to innovate the traditional approach to didactics and methodology of FLE (« Français fondamental », SERR) by introducing a new modern approach of applying in practice the new didactic theory based on the linguistic analysis of literary texts. How to use a high-quality literary text while teaching French on different levels? How to achieve reading comprehension while reading an original text in French? How to work with the text in traditional way (vocabulary, meaning of the text) as well as in a non-traditional way (group work, discussing different points of views on one topic, creative writing) ? Student work with literary text and they answer (in oral or in written) the questions following from the selected text, they discuss and express their opinion in French (level B2-C1)
Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (01.07.2021)
|
|
||
V případě distanční výuky bude předmět zajišťován v MS Teams. https://teams.microsoft.com/_#/school/conversations/G%C3%A9n%C3%A9ral?threadId=19:9fc0a73f72fa47068c59b9298b7b2506@thread.tacv2&ctx=channel Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (01.07.2021)
|
|
||
ALBERT, Marie-Claude ; SOUCHON, Marc. Les Textes littéraires en classe de langue, Paris : Hachette, 2000 (ISBN 2-01-155139-0) BENTOLILA, A., col.. La Lecture : apprentissage, évaluation, perfectionnement, Paris : Nathan, 1991 (ISBN 2-09-120207-X) CAVALLI, Marisa. Lire, Hachette livre, Paris 2000 ISBN 2-01-155130-7 CIRCUREL, Francine. Lecture interactive en langue étrangère, Paris : Hachette, 1991 (ISBN 2010181522) CORNAIRE, Claudette. Le point sur la lecture, Paris : Cle International, 1999 (ISBN 2-09-033339-1) HNÍK, O. (2014): Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum. HŘÍBKOVÁ, Radka. Umělecký text ve výuce cizího jazyka, Cizí jazyky. 1999/2000 , roč. 43, č. 3, s. 80-82 LISTÍKOVÁ, Renáta. Literární text v cizojazyčném vzdělávání. In Vzdělávání učitelů cizých jazyků na počátku 21. století. Sborník příspěvků ze IV. Středoevropské regionální konference mezinárodní federace učitelů živých jazyků. Praha : Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2004. s. 188-191 PENNAC, Daniel. Comme un roman, Paris : Gallimard, 1992 (ISBN 2-07-072580- 4) TAGLIANTE, Christine. La Classe de langue, Paris : Clé International, 1994 (ISBN 2-09-033112-7).
Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (01.07.2021)
|
|
||
1. Úvod, rozdělení referátů, systém práce. RABELAIS : Imaginez un mode de vie idéale. 2. Práce s básnickým textem ve výuce/Comment exploiter un poème ? VILLON, Ballade des pendus. 3. Práce s vyprávěním ve francouzštině/Un récit un français. L’évocation des souvenirs. L’autobiographie. MONTAIGNE, Essais. 4. Pohádka a jak s ní pracovat s dětmi?/Un conte classique français, le rêve, le merveilleux, l’aventure. PERRAULT. 5.-8. Souvislá pedagogická praxe s reflexí 9. Postava/příběh v literárním textu/Patrick MODIANO 10. Francouzština na všech světadílech/Součásná frankofonie ve výuce: CHAMOISEAU: Solibo Ohromný 11. Současní autoři a současný realistický román/Le monde contemporain. ENARD, IZZO, BEN JELLOUN, SLIMANI. 12. Vánoční prázdniny 13. Závěrečné opakování : online test. Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (01.07.2021)
|
|
||
A presentation on a chosen topic + preparing an exercise based on a literary text for Czech learners of FLE (lower or higher secondary school) Erasmus students: a presentation (3-5 pages), + 3 exercises for a group of students of FLE Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (01.07.2021)
|