SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Lower-secondary School Chemistry Education - OPNE2E102A
Title: Didaktika chemie ZS
Guaranteed by: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/2, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (15)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Pavel Beneš, CSc.
Incompatibility : ON2309002
Interchangeability : ON2309002
Is pre-requisite for: OPNE2E106A, OPNE2E105A
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (02.10.2017)
Kurz je úvodem do didaktiky chemie se zaměřením na didaktiku chemie základní školy. Mimo oborově didaktickou složku se zaměřuje na didaktickou transformaci učiva chemie základní školy. Předmět je i propedeutikou na navazující souvislé pedagogické praxe na základní škole konané v letním semestru.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (22.10.2020)
  • vybrané učebnice chemie pro ZŠ
  • Banchi, H., & Bell, R. (2008). The Many Levels of Inquiry. Science and Children, 46(2), 26-29.
  • Bílek, M. (2003). Didaktika chemie: výzkum a vysokoškolská výuka. Hradec Králové: M&V.
  • Čtrnáctová, H., & Banýr, J. (1997). Historie a současnost výuky chemie u nás. Chemické listy, 9(1), 59-65.
  • Čtrnáctová, H., & Zajíček, J. (2010). Současné školství a výuka chemie v České republice. Chemické listy, 104, 811-818.
  • Čtrnáctová, H., & Zajíček, J. (2010). Současné školství a výuka chemie v České republice. Chemické listy, 104, 811-818.
  • Halamková a kol. (2019).Soubor pracovních listů:Klíčové vizuály podporující žáky s odlišným mateřským jazykem ve výuce chemie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Dostupné zde: https://pages.pedf.cuni.cz/sc25/files/2020/02/Soubor-pracovn%c3%adch-list%c5%af_Kl%c3%ad%c4%8dov%c3%a9-vizu%c3%a1ly.pdf
  • Johnstone, A. H. (1991). Why is science difficult to learn? Things are seldom what they seem. Journal of Computer Assisted Learning, 7(2), 75-83.
  • OECD. (2016). Pisa 2015 Results (Volume 1): Excellence and Equity in Education. Dostupný z: http://dx.doi.org/10.1787/9789264266490-en
  • Papáček, M. (2010). Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in Educatione, 1(1), 33-49.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2017). Praha: MŠMT.
  • Rusek, M., Slavík, J., & Najvar, P. (2016). Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie. Orbis scholae, 10(2), 71-91.
  • Rusek, M., Vojíř, K., & Teplá, M., a kol. (2019). Vybrané chemické experimenty v praxi. Praha: Pedagogická fakulta. Dostupný zde: https://pages.pedf.cuni.cz/sc25/files/2020/02/Vybran%c3%a9-chemick%c3%a9-experimenty-v-praxi.pdf
  • Slavík, J., Janík, T., Jarníková, J., & Tupý, J. (2014). Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, 24(5), 721-752.
  • Škoda, J., & Doulík, P. (2009). Lesk a bída školního chemického experimentu. In M. Bílek (Ed.), Výzkum, teorie a praxe v didaktice chemie XIX (pp. 238-254). Gaudeamus.
  • Škoda, J., & Doulík, P. (2009). Vývoj paradigmat přírodovědného vzdělávání. Pedagogická orientace, 19(3), 24-44.
Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (20.05.2019)

Úvod do didaktiky
Stěžejní pedagogické teorie 20. a 21. století, změna pohledu na žáka, kompetence pro 21. století.

Empirické poznání, role experimentu v chemii, virtuální hospitace

Základní přístup k poznání, experiment jako nedílná součást výuky přírodovědných předmětů, hodnocení virtuální hospitace.

Účast na mezinárodní studentské konferenci Projektové vyučování v chemii a souvisejících oborech

Seznámení se s děním na vědecké konferenci, seznámení s projektovým vyučováním a jeho pojetími u nás i v zahraničí.

Základní kurikulární dokumenty

RVP ZV, učebnice chemie pro ZŠ dostupné na českém trhu

Didaktická transformace učiva základoškolské chemie

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (28.09.2020)

Požadavkem k ukončení předmětu je udělení zápočtu a složení zkoušky.

Zápočet bude udělen studentům s aktivní docházkou (aktivitou při online setkáních), kteří splní zadané úkoly v hodinách (z online setkání), tj. anotovaný článek, komentovaný pokus, komplexní úloha na zvolené téma a další dílčí úkoly.

Zkouška probíhá prezenčním či distančním způsoběm. V prezenčním provedení studenti nejprve píšou test, následně proběhne rozbor videa se zaměřením na analýzu výukové aktivity a závěrečné kolokvium na základě testu. V distančním módu studenti nepíší test, ale odpovídají přímo na otázky vyučujícího. Podmínkou je zde zapnutá webkamera.

Ke zkoušce jsou vyžadovány:

  • část chemická
    • pojmy ze základoškolské chemie (přehled dostupný zde)
  • část pedagogická
    • pedagogické teorie 20. a 21. století (kognitivizmus, behaviorizmus, instruktivizmus, konstruktivizmus, konektivizmus),
    • Bloomova taxonomie,
    • Daleho kužel zkušenosti,
    • Piagetova genetická epistemologie,
    • RVP ZV
  • část didakticko-chemická
    • schopnost didaktické transformace pojmů do učiva,
    • navrhnutí vhodného chemického experimentu k danému učivu,
    • orientace v mezinárodních šetřeních zkoumající kompetence a znalosti žáků z chemie,
    • orientace v učebnicích dostupných pro výuku chemie na základní škole,
    • RVP ZV a výuka chemie,
    • ICT ve výuce.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html