SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of History II - OPND4D022A
Title: Oborová didaktika dějepisu 2
Guaranteed by: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/3, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 51 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
PhDr. Jaroslav Najbert, Ph.D.
Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D.
Mgr. Iva Vachková, Ph.D.
Pre-requisite : OPND4D012A
Is pre-requisite for: OPND4D032A
Files Comments Added by
download Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg Kateřina Esserová, DiS.
Annotation -
Last update: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (25.02.2022)
The course deepens and expands the knowledge and skills acquired in previous studies. In contrast to the rather theoretically oriented introduction, this course deals more with practical and methodological issues of teaching history.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (03.02.2022)

Kurs prohlubuje a rozšiřuje znalosti a vědomosti získané předchozím studiem. Na rozdíl od spíše teoreticky zaměřeného úvodu se tento kurs věnuje spíše praktickým a metdoickým otázkám výuky dějepisu.

Descriptors - Czech
Last update: Kateřina Entnerová, DiS. (11.01.2022)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 25 hodin
Příprava na zápočet 20 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Iva Beránková (27.01.2020)

BENEŠ, Zdeněk, Minulost v médiích či mediální minulost? In: JIRÁK Jan – WOLÁK Radim, Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha 2007. ISBN 978-80-86212-58-6.

ČAPEK, Vratislav, Didaktika dějepisu 1. Praha 1985.

ČAPEK, Vratislav, Didaktika dějepisu 2. Praha 1988.

HAVLŮJOVÁ Hana – CHARVÁTOVÁ, Kateřina – INDROVÁ, Martina a kol., Památky nás baví 2. Předáváme péči o kulturní dědictví žákům 2. stupně základních škol a středoškolákům, Praha 2015. ISBN: 978-80-905631-7-9.

HAVLŮJOVÁ, Hana – NAJBERT, Jaroslav a kol., Paměť a projektové vyučování v dějepise. Praha 2014. ISBN 978-80-87912-12-6.

JULÍNEK, S. a kol., Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno 2004. ISBN 80-210-3495-5.

LABISCHOVÁ Denisa – GRACOVÁ Blažena, Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava 2008. ISBN 978-80-7368-584-3.

LÉVESQUE Stéphane, Thinking historically: Educating students for the twenty-first century. University of Toronto Press, 2008. ISBN 1442610999, 978-1442610996.

SEIXAS Peter et al., The big six: Historical thinking concepts. Nelson Education, 2013. ISBN 0176541543, 978-0176541545.

STRADLING Robert, Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele, MŠMT, Praha 2003. (přístupné na: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/multiperspektivita-ve-vyucovani-dejepisu-prirucka-pro-ucitele

Syllabus - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (06.03.2022)

Analýzta tematického celku

Práce s textem a ausiovizuálním materiálem

Práce s chybou

Jak efektivně poskytovat zpětnou vazbu

Kritéria hodnocení badatelské výuky

Historiylab: aplikace pro práci s prameny v digitálním prostředí

Výuka v terénu

Sylabus byl inovován v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093. Kurz je součástí vzdělávacího modulu pro rozvoj kompetencí studentů v oblasti evaluace a autoevaluace.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (25.02.2022)

1. zpracování analýzy tematického celku dle zadání. Tento text odevzdat vyučujícímu nejméně týden před termínem zk. Nad tímto textem bude vedena rozprava - vyučující může pokládat doplňující otázky směrem k výukovým cílům, konkrétním zdrojům, historické analýze, atp. Posílá se pouze link, ve kterém

    1. název souboru: prijmeni DD2 analyza

    2. texty vkládejte do tohoto adresáře: Didaktická analýza-LS2022

    3. podoba tematického celku je stanovena na 1. semináři, vzorová podoba materiálů viz:https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1InPrSPJvcFdlOrqEKH4tMpb8cu7Cgwlj.  Analýza tematického celku je součástí portfolia k SZZK, viz https://pages.pedf.cuni.cz/kddd/files/2019/03/Mgr_nove-statnice_didaktika_final_revFP.pdf

2. přečíst jeden zahraniční článek/ kapitolu z výběru, který mají studenti k dispozici (bude upřesněno)

    • vypracovat text shrnující obsah článku/ kapitoly, poslat vyučujícímu spolu s analýzou - posílá se pouze link na materiály, které se vkládají na GD.

    • v rámci zkoušky prezentovat obsah článku/ kapitoly a vést na dané téma rozpravu

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html