Last update: Kateřina Entnerová, DiS. (13.09.2022)
This course will familiarize the students with the possibilities of application of the principles, aims and contents of drama education in the world of education in museums, galleries, and monuments. The students will be offered a diffusion of methods of drama education applicable to creative interpretation of cultural objects. The students will master knowledge, skills, values, attitudes and didactic habits enhancing the interpretation of cultural heritage in order that the educational transmission shall lead them to deeper perception of art and monuments.
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (19.11.2021)
Kurz seznámí studenty s možností aplikace principů, cílů a obsahu dramatické výchovy do světa muzejní, galerijní a památkové edukace. Kurz nabídne difuzi metod dramatické výchovy, kterou lze využít při tvůrčí interpretaci kulturních objektů. Studenti si osvojí znalosti, dovednosti, hodnoty, postoje i didaktické návyky, jež přispívají k interpretaci kulturního dědictví, tak, aby edukační transmise vedla k hlubšímu vnímání umění a památek. Kurz pomocí metod zážitkové a zkušenostní pedagogiky studentům umožní, aby se naučili na kulturní objekty nahlížet skrze příběh, hru a dramatično.
Také proto je výuka realizována formou souvislých časových bloků přímo v prostředí paměťových a památkových institucí a absolvence kurzu předpokládá aktivní participaci studentů. Po skončení kurzu budou studenti vědět, jak využívat prvků divadla a dramatické výchovy ke komunikaci s účastníky edukačních programů, podporovat analýzu a srovnávání kulturních zážitků s vlastními postoji, nebo jak tvůrčím způsobem formulovat názory a reflexi pocitů z návštěvy muzea, galerie či památky.
Prostřednictvím metod zážitkové a zkušenostní pedagogiky kurz umožní studentům, aby se naučili na kulturní objekty nahlížet prostřednictvím příběhu, hry a dramatična.
Vypracování osnovy metodiky s využitím dramatické výchovy, s cílem interpretovat vybraný památkový objekt.
Descriptors - Czech
Last update: Kateřina Entnerová, DiS. (08.09.2022)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
20 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
0 minut
Samostudium literatury (za semestr)
5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
8 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
10 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
5 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Literature - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Sládková (26.11.2021)
Povinná literatura:
VALENTA J., Metody dramatické výchovy, Praha: Portál 2004, ISBN 978-80-247-1865-1.
MACHKOVÁ E., Didaktika dramatické výchovy, Praha: AMU, ISBN 80-7331-021-X.
Doporučená literatura:
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 13. vydání. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2015. 156 stran. ISBN 978-80-7068-298-2.
SLAVÍK, Jan a WAWROSZ, Petr. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. 2., vyd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. 2 sv. (281, 303 s.). ISBN 978-80-7290-498-3.
ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 2. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Katedra výchovné dramatiky DAMU, 2016. 103 s. ISBN 978-80-7331-408-8.
VYBÍRAL, Michal. Od zkušenosti k poznání, aneb, Projekty, dramatická výchova a konstruktivismus s dětmi ve věku 7-12 let: (praktické ukázky). Plzeň: Pedagogické centrum, 1996. 48 s.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (30.12.2021)
Obsah:
Blok I. Východiska dramatické výchovy. Interdisciplinární charakter dramatické výchovy. Prolínání dramatické výchovy s muzejní, galerijní a památkovou edukací.
Blok II. Druhy interpretace objektů kulturního dědictví. Tematické oblasti a cíle. Stavba programu založeného na uměleckém vnímání objektu kulturního dědictví s využitím metod dramatické výchovy.
Blok III. Realizace programu na vybraném památkovém objektu, jeho ověřování a reflexe. Didaktická a metodická evaluace.
Course completion requirements - Czech
Last update: Kateřina Entnerová, DiS. (13.09.2022)
Vypracování osnovy metodiky s využitím dramatické výchovy, s cílem interpretovat vybraný památkový objekt.