|
|
|
||
A New Teacher’s Survival Guide. The special seminar is aimed at didactic assessment of the pros and cons of teaching history (with special focus on contemporary history). The relationship will be scrutinized that exists between historiography, history as a school subject and culture in its general historical sense, with the help of experience from the teaching practice. Novice school teachers or heritage educators are liable to disillusionment as a result of palpable divergence of didactic theory and the actual practice. They ask for advice about how to inspire school children, how to reduce the amount of schoolwork, how to plead for public appreciation of history before other school subjects, etc.
Last update: Beránková Iva, PhDr. (21.05.2019)
|
|
||
80% attendance, presentation; seminar work. Active participation in the seminars requires students to take a time-consuming but continuous work (choosing a family photo, reading a short article, bringing a favorite comic book). If the group composition of the students allows, we will focus on reflecting on the training and experience of those students who have already started teaching. Students will complete the course by preparing their own model lesson with regard to the theoretical and methodological impulses of the course. Classified credit. Last update: Beránková Iva, PhDr. (21.05.2019)
|
|
||
Recommended literature: GRACOVÁ, Blažena - LABISCHOVÁ, Denisa: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008 ČINÁTL, Kamil - PINKAS, Jaroslav: Dějiny ve filmu. Film ve výuce dějepisu, Praha 2014. Dostupné online http://www.dejepis21.cz/metodika-pouziti-av-materialu HAVLŮJOVÁ, Hana - NAJBERT, Jaroslav. Paměť a projektové vyučování v dějepise. Praha 2014. Dostupné online http://www.dejepis21.cz/metodika-projektove-vyuky HAVLŮJOVÁ, Hana - NAJBERT, Jaroslav. Proměna cílů historického vzdělávání v časech nových médií, in: Jaroslav Najbert (ed.) Promýšlet dějepis v 21. století. Digitální aplikace pro práci s prameny HistoryLab.cz. Praha 2017. Dostupné online https://historylab.cz/metodika/kapitola/ucebnice-a-historicke-vzdelavani-pro-21-stoleti/promena-cilu-historickeho-vzdelavani-v-case-novych-medii HAVLŮJOVÁ, Hana; NAJBERT, Jaroslav. Hledání nového konsensu: Učíme dějepis ve veřejném zájmu?. Historie–Otázky–Problémy (History, Issues, Problems), 2018, 10.1: 15-31., dostupné online: https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/104529 LABISCHOVÁ, Denisa. Co si uchováme v paměti?: empirický výzkum historického vědomí. Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. STRADLING, Robert: Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele, MŠMT, Praha 2003, dostupné online: http://www.msmt.cz/file/35899 Internet resources: Last update: Beránková Iva, PhDr. (21.05.2019)
|
|
||
Sylabus: Nelze obecně stanovit, témata a jejich pořadí budou dohodnuta v první hodině (např.: Město a venkov, Lidé na okraji společnosti, Rodina a dětství, demografické proměny, Tržní hospodářství, Problematika genderu, Diskriminace v dějinách, Zdraví a nemoc v dějinách.)
Last update: Pokorný Jiří, prof. PhDr., CSc. (21.02.2021)
|