SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Sources of memory - OPND1D108A
Title: Prameny paměti
Guaranteed by: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPND3D012A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Kateřina Charvátová, CSc.
Annotation -
Last update: Kateřina Entnerová, DiS. (07.09.2021)
Familiarization with several basic scientific disciplines, which from various points of view deal with cultural heritage. The cycle aims to present these scientific disciplines, their sources and methods of work together with the possibilities how to use the results of these disciplines in education and interpretation in the field of cultural heritage. Acquired knowledge should equip the graduate with a basic overview of the disciplines and the ability to work with their outputs in the educational practice. Course participants should also be familiar with current professional production and publishing activities.
Aim of the course - Czech
Last update: Kateřina Entnerová, DiS. (07.09.2021)

Seznámení se základními vědními disciplinami, jež se z různých úhlů pohledu zabývají kulturním dědictvím.

Descriptors - Czech
Last update: Kateřina Entnerová, DiS. (07.09.2021)

Studium bude probíhat presenčně.

Literature -
Last update: Kateřina Entnerová, DiS. (07.09.2021)

Literature:

 

Le GOFF, Jacques. Paměť a dějiny. Praha: Argo,  2007. ISBN 978-80-7203-862-6.

FOLTÝN, D.  a kol. Prameny paměti. Sedm kapitol o kulturně historickém dědictví pro potřeby výchovné praxe, Praha:katedra dějin a didaktiky dějepisu Pedagogické fakulty UK, 2008. ISBN 978-80 -7290-352-8.

 

http://elearning.historickededictvi.com/zobraz/materialy/odborne-texty

 

DVOŘÁK, Karel. Humanistická etnografie Čech, Praha:Universita Karlova, 1975.

HÁSEK, Václav. Učebnice pro začínající rodopisce. Praha: Česká genealogická a heraldická společnost, 2014.ISBN  978-80-905500-1.8.

HLAVÁČEK, Ivan, KAŠPAR, Jaroslav, NOVÝ, Rostislav, Vademecum pomocných věd historických, Jinočany: H&H, 2002. ISBN 80-7319-004-4.

KLÁPŠTĚ, Jan. Proměna českých zemí ve středověku, Praha: NLN 2005. ISBN 80-7106-175-1.

LIBROVÁ, Hana. Věrní a rozumní:kapitoly o ekologické zpozdilosti, Brno: Masarykova univerzita 2016. ISBN 978-80-210-8412-4.

NĚMEC, Igor a kol., Slova a dějiny. Praha:Academia 1980.

Paměť míst, událostí a osobností:Historie jako identita a manipulace, Praha: Historický ústav, 2011. ISBN 978-80-7286-186-6.

PETRÁŇ, Josef. Dějiny českého venkova v příběhu Ouběnic. Praha: NLN, 2011. ISBN 978-80- 7422-123-1.

PETRÁŇ, Zdeněk -  RADOMĚRSKÝ, Pavel, Ilustrovaná encyklopedie české, moravské a slezské numismatiky, Praha:    Libri, 2013. ISBN  978-80- 7277-518-7.

Pražské jaro 1968. Literatura - film - média. Materiály z mezinárodní konference pořádané Literární akademií za spolupráce s Městskou knihovnou. Praha 20. - 22. května 2008, Helena Kupcová, ed., Praha: Literární akademie 2009.

SEDLÁČEK, August, Atlasy erbů a pečetí české a moravské středověké šlechty, V. Růžek ed., 1-3, Praha:Academia 2001-  2002. ISBN  80-200-0933-7.

SMETÁNKA, Zdeněk, Legenda o Ostojovi. Archeologie obyčejného života, Praha: NLN, 2010. ISBN 978-80-7422-035-7.

Schama, Simon, Krajina a paměť.  Praha: Argo, Dokořán 2007, ISBN  978-80- 7203- 803-9.

WOITSCH, Jiří -JŮNOVÁ-MACKOVÁ, Adéla a kol., Etnologie ve zúženém prostoru, Praha: Etnologický ústav 2016.  ISBN 978-80-88081-10-4.

MIKEŠOVÁ,Veronika – OPATRNÁ, Marie a kol., Edukace a prezentace archeologického kulturního dědictví.

Certifikovaná metodika, 2014 [online]. Dostupné z:

http://www.archeologienadosah.cz/sites/default/files/naki/metodika_edukace_a_prezentace_archeologickeho_kulturniho_dedictvi.pdf.

http://www.lidova-architektura.cz

Teaching methods -
Last update: Kateřina Entnerová, DiS. (07.09.2021)
Lectures, consultations, excursions.
Requirements to the exam -
Last update: Kateřina Entnerová, DiS. (07.09.2021)

 

The course is completed by an oral or written exam using the recommended literature and the content of lectures. Upon agreement, the exam can be replaced by a written work using the knowledge gained in the lectures.

 

 

Syllabus - Czech
Last update: Kateřina Entnerová, DiS. (07.09.2021)

1.   Archeologie. Jak ze střepů sestavit obraz minulosti.

2.   Možnosti regionální historie pro vzdělávání v oblasti kulturního dědictví.

3.  Pomocné vědy historické v edukační praxi: Genealogie aneb poznej sám sebe, Erby a znaky jako identifikační

     symboly, Platební prostředky v minulosti, Orientace ve středověkém kalendáři.

4.  Vizuální prameny – od obrazů v jeskyni Lascaux po film a fotografii.

5.   Etnografie a etnologie. Vývoj pohledu.

6.   Humanitní environmentalistika – různé podoby péče o kulturní krajinu.

7.   Průmyslové dědictví a jeho současné využití.

8.   Studium nehmotného dědictví: Hudební místopis, Paměť jazyka, Obraz místa v krásné literatuře.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html