|
|
||
V rámci předmětu student absolvuje ucelenou praxi na základní škole (ISCED 2) zaměřenou na výuku českého jazyka a literatury.
Studující samostatně připravují výuku komplexních výukových celků, kterou konzultují s provázejícím učitelem a následně ji samostatně realizují.
Realizovanou výuku i získanou zpětnou vazbu reflektují a vyvozují závěry pro další rozvoj svých profesních kompetencí učitele českého jazyka. Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|
|
||
Studující: · plánuje a realizuje výuku českého jazyka a literatury na základní škole; · reflektuje vlastní výuku českého jazyka a literatury na základní škole. Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|
|
||
Rozložení studijní zátěže (4 ECTS -100 hodin) A. 12 hodin přímé výuky žáků samostatně nebo ve dvojici, předem připravené podle pokynů provázejícího učitele a zpravidla realizované za přítomnosti provázejícího učitele ve třídě. Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Podmínkou pro absolvování předmětu je splnění podmínek: · absolvování kurzu Proškolení před pedagogickými praxemi v MOODLE a odevzdání vygenerovaného osvědčení; · 12 VH náslechů a participativní výuky ČJL na základní škole a jejich reflexe se zadanými nástroji (2–4 VH náslechů, 8–10 VH participativní výuky se samostatně připravenými mikrovýstupy); · samostatná příprava, realizace a reflexe se zadanými nástroji komplexní výuky 12 VH ČJL na základní škole; · odevzdání Přehledu o plnění praxe potvrzeného provázejícím učitelem; · průběžné plnění úkolů dle zadaných termínů; · aktivní účast na všech seminářích; · umožnění hospitace na 1 VH vysokoškolskému pedagogovi; · odevzdání portfolia splňujícího specifikované požadavky. Obsah portfolia Do portfolia zařaďte výběr záznamů z náslechů, příprav a reflexí výuky ČJL podstatné pro Váš rozvoj profesních kompetencí učitele ČJL a další zadané úkoly dle níže uvedeného seznamu. Všechny části zpracujte s využitím nástrojů zadaných vyučujícím předmětu. · 2 vybrané záznamy z absolvovaných náslechů výuky ČJL; · 4 vybrané záznamy z absolvované participativní výuky ČJL se samostatně realizovanými mikrovýstupy; · 3 vybrané přípravy komplexní výuky a reflexe jejich realizace · analýza vlastní výuky 1 VH ČJL na základní škole, na níž byl přítomen VŠ pedagog, a návrh podložených alterací; · 2 vybrané výstupy z reflektivních seminářů s odůvodněním jejich výběru; · sebehodnocení rozvoje vlastních profesních kompetencí učitele ČJL dle KRAAU; · hodnocení rozvoje profesních kompetencí od provázejícího učitele; · reflexe celé praxe absolvované ve výuce ČJL na základní škole.
Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (17.02.2025)
|
|
||
CANGELOSI, J. S.: Strategie řízení třídy. Praha: Portál 2006. FISCHER, R.: Učíme děti myslet a učit se. Portál: Praha 2004. Fletcher-Wood, Harry. Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Druhé, reevidované vydání. Praha: EDUkační LABoratoř, 2024. Hrabal V., Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Portál. Janík, T. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. Janík, T. et al. On the theory of content transformation in education: the 3A methodology for analysing and improving teaching and learning. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2024. Routledge research in education. Janík, T., Slavík, J., Najvar, P., a Češková, T. Metodika 3A: nástroj pro reflexi výuky a hodnocení její kvality. Brno: Masarykova univerzita, 2022. KYRIACOU, CH., Klíčové dovednosti učitele. Portál: Praha 2008. Mazáčová, N. (2014) Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně ZŠ a SŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Spilková, V., Tomková, A., Mazáčová, N., Kargerová, J. a kolektiv. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: PedF UK 2015. Vašutová, J. (2009). Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Dále viz literatura Didaktika českého jazyka, Didaktika literatury
Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|
|
||
· profesní sebepojetí v roli učitele českého jazyka na základní škole · plánování výuky ČJL na základní škole · analýza a alterace výuky ČJL na základní škole · participativní výuka ČJL na základní škole · profesní spolupráce při plánování, vedení a reflexi výuky ČJL na základní škole · samostatná realizace výuky ČJL na základní škole · reflexe nastavení cílů vzdělávání, zohledňování vzdělávacích potřeb žáků a zprostředkování vzdělávacího obsahu ve vlastní výuce ČJL na základní škole · reflexe práce s prostředím pro učení, zpětnou vazbou a hodnocením ve vlastní výuce ČJL na základní škole Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|
|
||
Studující: · zhodnotí svou roli učitele ČJL a formuluje svá očekávání i obavy v oblasti rozvoje profesních kompetencí ve výuce ČJL na základní škole; · analyzuje výuku ČJL na základní škole a navrhuje podložené alterace; · spolupracuje s dalšími pedagogickými pracovníky na plánování, realizaci i reflexi výuky ČJL na základní škole; · vybírá a modifikuje výukové aktivity pro výuku ČJL na základní škole s ohledem na cíle vzdělávání a aktuální potřeby konkrétních žáků; · realizuje výukové aktivity ve výuce ČJL, hodnotí silné a slabé stránky jejich návrhu i realizace a vyvozuje z hodnocení doporučení pro svou další praxi; · plánuje komplexní výukové jednotky ČJL v souladu s ŠVP, vzdělávacími potřebami žáků a specifiky edukační reality konkrétní základní školy; · samostatně realizuje výuku ČJL na základní škole; · reflektuje vlastní výuku ČJL na základní škole z pohledu vzdělávacího obsahu a jeho zprostředkování, cílů vzdělávání a potřeb žáků, prostředí pro učení, poskytování zpětné vazby a hodnocení; · sdílí své zkušenosti z výuky ČJL na základní škole a identifikuje významné aspekty podstatné pro kvalitu výuky přírodopisu; · hledá souvislosti ve zkušenostech dalších studentů učitelství a svých z výuky ČJL na základní škole, posuzuje společné a rozdílné rysy pedagogických situací a vyhodnocuje aspekty ovlivňující výuku přírodopisu a její dopad · ve spolupráci s dalšími studenty učitelství analyzuje problémové situace ve výuce ČJL na základní škole, poskytuje kolegům a kolegyním zpětnou vazbu a navrhuje možná řešení; · hodnotí své profesní kompetence jakožto učitele ČJL a sleduje jejich rozvoj ve zkušenosti pedagogické praxe; · přijímá zpětnou vazbu ke své výuce ČJL na základní škole, aktivně s ní pracuje, navrhuje alterace výuky a plánuje svůj další rozvoj. Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|