|
|
Files | Comments | Added by | |
![]() |
Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg | Kateřina Esserová, DiS. |
|
||
The course further deepens the skills acquired in previous didactic courses (formulation of educational aims, reflection on the didactic potential of the literary text, constructivist teaching, reading strategies, knowledge of the curricular documents, etc.). It focuses primarily on the issue of literary education in senior high school. The course builds on previously acquired literary knowledge and skills, which represent the actual content of literary education. The focus of the course lies in the didactic mediation of content, primarily through the formulation and possibilities for developing interpretive skills on the examples of specific literary texts, reflection on their didactic potential, formulation of goals and planning of stimulating literary lessons (planning, reflection and teaching). Selected works of the Czech and world canon will come to the fore, special attention will be paid to the teaching of poetry, literary history, genres and artistic movements. Other methods of literary education will also be introduced and space will be devoted to the issue of assessment (e.g. the issue of assessing the student's interpretive performance).
Last update: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Studující: · vystihne didaktický potenciál uměleckého textu a navrhne nosné a podnětné cíle výuky · orientuje se v tématech, problémech a výzkumech didaktiky literatury · cíle výuky nastavuje na základě znalostí oboru a způsobů jeho zprostředkování, charakterizuje cíle výuky literatury, rozvíjí klíčové kompetence a vhodně ve výuce realizuje mezipředmětové vztahy; formuluje nosné cíle (znalostní, dovednostní, postojové) a odpovídající důkazy o naučení · plánuje výukové jednotky literatury konstruktivistickým způsobem s naplněním smyslu jednotlivých fází výuky · aplikuje škálu výukových metod a organizačních forem s ohledem na cíle učení a fáze výuky · orientuje se ve vztahu vyučovaných oborů a kurikula na různých stupních vzdělávání. · cíle nastavuje tak, aby vedly k naplnění očekávaných výstupů a rozvoji klíčových kompetencí a gramotností v souladu s ŠVP/RVP, zařazuje také cíle průřezových témat · srozumitelně a fakticky správně zprostředkuje obsah vyučovaných oborů žákům a žákyním na příslušném stupni vzdělávání v souladu s jejich vzdělávacími potřebami, tj. obsah didakticky transformuji · v rámci didaktické transformace efektivně vytváří příležitosti pro učení a využívá vhodné vyučovací metody a prostředky pro učení, např. učební úlohy, situace, modely a modelové příklady, a informační zdroje, včetně digitálních · zprostředkuje žákům a žákyním souvislosti mezi oborovou teorií, reálnými jevy a životní praxí, včetně aktuálního dění · vyučovaný obor zprostředkovává jako otevřený a stále se vyvíjející, a jako provázaný s dalšími obory; ne jako uzavřený a izolovaný soubor vědění · reflektuje vlastní interpretační dovednosti a dokáže formulovat cíle výuky v podobě dílčích interpretačních dovedností a vybrat k jejich rozvoji odpovídající literární text Last update: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Časové zatížení studenta: Přímá výuka: 36 h (12 h. přednáška +24 h. seminář) Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 60 min. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu cvičení: 60 min. Samostudium literatury (za semestr): 12 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 14 hodina Plnění průběžných úkolů (za semestr): 12 hodin Plnění předmětu Příprava na zkoušku a zkouška: 25 hodin Last update: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
Student průběžně plní dílčí seminární úkoly (na každý seminář vyjma ten úvodní je formulován dílčí úkol). Předmět je zakončený ústní zkouškou, během níž bude student představovat a obhajovat dvě výukové přípravy pro střední školu. Přípravy student přinese v jedné vytištěné kopii pro vyučujícího. Výběr a zadání knih, na jejichž základě budou přípravy vytvářeny, proběhne v semináři. - 1) Příprava k básnické sbírce (vybrané básni/básním); může se pochopitelně jednat i o básnickou skladbu nebo její část
- 2) Příprava založená na vybrané knize pro SŠ zaměřená na rozvoj interpretačních dovedností
Last update: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Doporučená literatura * Fišer, Z. a kol. (2012). Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z WWW: https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/873 * Hrdina, M. (2019/2020). K otázce terminologie dějin literatury ve školní literární výchově. Český jazyk a literatura, 70(3), 112–115. * Jindráček, V. (2024). Jak se učí poezie: výzkum literární výchovy v české škole. Brno: Host. * Kožmín, Z. (2005). Interpretace básní. Brno: Masarykova univerzita. * Klumparová, Š., & Poláková, I. Magie vypravěče. (2017). In Slavík, J. et al. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání (95–118). Brno: Masarykova univerzita. * Nezkusil, V. (2004). Nástin didaktiky literární výchovy: (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií): z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. * Radváková, V. (2015). Práce s textem na střední škole. Orbis Scholae, 9(3), 87–109. * Veselková, H., Vala, J., Finsterlová, J. (2022). V říši poezie aneb Jak číst s žáky poezii. Praha: NPI. [online]. URL: https://www.projektsypo.cz/dokumenty/MP_-_V_risi_poezie_aneb_Jak_cist_s_zaky_poezii_final.pdf * Vojtíšek, O. (2019). Metodologické vlivy v současných didaktických interpretacích na střední škole. Slovo a smysl, 16 (31), s. 209–224. * Vojtíšek, O. (2021/2022). Literární kánon z maturitní perspektivy. Český jazyk a literatura, 72 (5), 226–231. * Vojtíšek, O. (2022). Aplikace konceptu „interpretačních dovedností“ do středoškolské výuky literatury. Didaktické studie, 14(1), 92–108. * Vojtíšek, O. (2023). Cestami textem: Didaktická interpretace a interpretační úlohy ve středoškolské výuce literatury. Dizertační práce, vedoucí Králíková, Andrea. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistiky, 2023. Dostupné z WWW: https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/188344
Rozšiřující literatura * Boudová, S., Janotová, U., Basl, J., Andrys, O., Zatloukal, T., & Pražáková, D. (2021). Čtenářství ve 21. století: sekundární analýza PISA 2018. Praha: Česká školní inspekce. * Brčáková, V. (2019). Uplatnění konstruktivismu při práci s uměleckým textem. In Čechová, M. & Spěváčková, M. (Eds.) Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině I (49–67). Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. * Česká školní inspekce (2019a). Mezinárodní šetření PISA 2018. Koncepční rámec hodnocení čtenářské gramotnosti. Česká školní inspekce: Praha. * Česká školní inspekce (2019b). Rozvoj čtenářské gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2017/2018 [online]. Česká školní inspekce: Praha. Tematická zpráva. * Čihák, J., & Ibrahim, R. (2009–2010). Nebaví nás číst … obsahy …. Český jazyk a literatura, 60(5), 233–237. * Dvořák, K. (2000/2001). Jazyková stránka literárního textu jako součást interpretace. Český jazyk a literatura, 51(5-6), 123–131. * Fibiger, M., & Hádková, M. (2011). Nové úkoly didaktiky mateřského jazyka a literatury (se zaměřením na gymnázia). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta. * Franta, D. (2019). Modelování integrované výuky předmětu český jazyk a literatura. In Čechová, M. & Spěváčková, M. (Eds.) Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině I (112–129). Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. * Hník, O. (2014). Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum. * Hník, O. (2015). Didaktiky literatury: Od polemických diskursů po formování samostatného oboru. In Stuchlíková, I., Janík, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy (41–65). Brno: Masarykova univerzita. * Hník, O. (2015/2016). Školní literární kánon. Český jazyk a literatura, 66(5), 234–241. * Hník, O. (2016/2017). K problému kvantity poznatků v literární výchově. Český jazyk a literatura, 67(2), 83–87. * Hník, O., & Jindráček, V. (2020/2021). Literární výchova v české škole po 130 letech polemických diskusí. Český jazyk a literatura, 71(1), 1–9. * Hoffmann, B. (2012/2013). O interpretaci literárního uměleckého textu. Český jazyk a literatura, 63(1), 12–19. * Holý, J. (2011/2012). Lesk a bída příruček k české literatuře. Český jazyk a literatura, 62(4), 164–172. * Chaloupka, O. (2012/2013). Interaktivita čtenářství. Český jazyk a literatura, 63(2), 57–61. * Chaloupka, O. (2013/2014). Prostor mezi literární faktografií a literární zážitkovostí. Český jazyk a literatura, 64(3), 135–141. * Chejnová, P. (2014). Povinná školní četba. In Filologické studie 2014. Canon. Otázky kánonu v literatuře a vzdělávání (41–48). Praha: Karolinum. * Janoušek, P. (2012). Černá kočka, aneb, Subjekt znalce v myšlení o literatuře a jeho komunikační strategie. Praha: Academia. * Jindráček, V. (2018). Literární výchova v období kurikulární reformy: rekapitulace vzdělávacích koncepcí, kvalita výuky a její výzkum. Paidagogos, 1-2, 42–80. * Jindráček, V. et al. (2011). Dětská pojetí uměleckého textu jako východiska školní interpretace. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta. * Jindráček, V., Škoda, J., & Doulík, P. (2015). Prvky konstruktivismu v oborové didaktice literární výchovy – obsahová analýza. e-Pedagogium, 15(1), 72-89. Dostupné z: doi:10.5507/epd.2015.007 * Klumparová, Š. (2013). Tvořivé přístupy k narativu v didaktice literatury: Narativní transformace a jejich didaktický potenciál. In J. Slavík et al. Tvorba jako způsob poznávání (321–344.). Praha: Karolinum. * Klumparová, Š. (2014). Didaktický potenciál textu a jeho využití při plánování výuky hodin literatury. Jazyk - literatura - komuikace, (2). Online. Dostupné z: http://jlk.upol.cz/index.php/cislo-2-2014 * Kolár et. al. (2010). Interpretace textů: (nejen) ke státní maturitě. Praha: Akropolis. * Komárek, K. (2016/2017). Jaroslav Durych v čítankách a učebnicích. Český jazyk a literatura, 67(3), 122–127. * Komberec, F. (2018). Co už tu zbývá z Karla Čapka?: nad autorovým dílem v kontextu středoškolského vzdělávání. Praha: Cherm. * Kostečka, J. (2011/2012). Interpretace a misinterpretace uměleckého textu. Český jazyk a literatura, 62(5), 232–236. * Koubek, P. (2019). Podkladová studie: Literární výchova a literární komunikace. NÚV: Praha. Dostupné z: https://www.npi.cz/images/podkladov%C3%A1_studie/literarni_vychova.pdf * Lederbuchová, L. (2002/2003). Literatura, učivo a didaktická interpretace uměleckého textu. Český jazyk a literatura, 53(2), 68–75. * Lederbuchová, L. (2013/2014). Právo na originalitu, na omyl, na kultivovanost: Ještě k interpretaci uměleckého textu ve škole. Český jazyk a literatura, 64(4), 191–195. * Lederbuchová, L. (2015/2016). O poznávání uměleckého jazyka. Český jazyk a literatura, 66(4), 169–175. * Mašát, M. (2019/2020). Výuka literární výchovy v kontextu současné oborové didaktiky literatury. Český jazyk a literatura, 70(4), 162–168. * Moldanová, D. (2005/2006). Víme, proč učit literaturu? Český jazyk a literatura, 56(2), 53–55. * Moldanová, D. (2011) Nesoustavné úvahy o výuce (české) literatury. Pedagogická orientace, 21(2), 240–243. * Mrázová, M. (2014/2015). Shakespeare na střední škole. Český jazyk a literatura, 65(1), 29–34. * Newton, K. M. (2008). Jak interpretovat text: kritický úvod do teorie a praxe literární interpretace. Olomouc: Periplum. * Nezkusil, V. (2003/2004). Proč vlastně na gymnáziu učíme literaturu. Český jazyk a literatura, 54(3), 105–111. * Nezkusil, V. (2000/2001). Ještě k interpretaci uměleckých textů. Český jazyk a literatura, 58(2), 70–72. * Pánková, V. (2021/2022). Český psychologický román v učitelově přípravě na výuku. Český jazyk a literatura, 72(4), 167–174. * Peterka, J. (2018). Svědectví studentů o literatuře na středních školách. Český jazyk a literatura, 68(5), 215–222. * Radváková, V. (2012). Interpretace textu na gymnáziu (Disertační práce). Plzeň: ZČU. * Řeřichová,V. et al. (2016). Úroveň čtenářských strategií patnáctiletých žáků na konci základního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého. * Slavík, J. et al. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum. * Šafránková, K. a kol. (2017). Dílna čtení: principy a zkušenosti z programu RWCT. Dobříš: Kritické myšlení, z.s. * Šalamounová, Z. (2017). Když je práce s uměleckým textem v literární výchově víc než jen povídání. In Slavík, J. et al. (79–94). Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita. * Šebesta, K., & Hedin, T. (2019). Čtenářská gramotnost a umění číst. Český jazyk a literatura, 70(1), 20–25. * Šeďová, K., & Šalamounová, Z. (2016). Dialogické vyučování jako realizace produktivní kultury vyučování a učení v literární výchově: jak iniciovat a udržet změnu. Orbis scholae, 10(2), 47−69. * Špaček, O. (2020). Kulturní kapitál a maturitní zkouška: analýza školních seznamů literárních děl. Orbis scholae, 14 (3), 55−71. * Štěpáník, S. (2018). Vliv nové podoby maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury na vyučování ve výpovědích učitelů. Pedagogická orientace, 28(3), 435–471. * Tomášek, M. (2019/2020). Devatero učebnicových cest k impresionismu a polský přídavek jako inspirace. Český jazyk a literatura, 70(4), 184–192. * Vala, J. (2010). Poezie z pohledu adolescentních čtenářů. (K výsledkům jednoho výzkumu). Česká literatura, 58(3), 345 – 368. * Vala, J. (2013). Poezie, studenti a učitelé: recepce, interpretace, výuka. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. * Vala, J., & Fic, I. (2012/2013). Báseň J. H. Krchovského v recepci mladých čtenářů. Český jazyk a literatura, 63(5), 209–215. * Vala, J., & Sladová, J. (2013/2014). Vliv vyučovacích metod na vztah studentů k poezii. Český jazyk a literatura, 64(1), 26–33. * Veselková, H., Vala, J., & Finsterlová, J. (2022). V říši poezie aneb Jak číst s žáky poezii. Praha: NPI ČR. Dostupné z WWW: https://www.projektsypo.cz/dokumenty/MP_-_V_risi_poezie_aneb_Jak_cist_s_zaky_poezii_final.pdf * Vočková, P., & Vala, J. (2021–2022). Tvůrčí psaní jako součást literární výchovy na středních odborných školách. Český jazyk a literatura, 72(1), 25–31. * Zítková, J. (2016). Didaktická interpretace uměleckého textu v praxi a teorii – jednota jedinečného a obecného. In J. Vala & J. Kusá (Eds.). Text jako učební úloha: teorie - výzkum - aplikace (s. 7–21). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. * Zítková, J. (2017a). Proměny cílů výuky literatury v historickém průhledu. Jazyk - literatura - komunikace, 5(2), 43–5. * Zítková, J. (2018b). Systém literárněvýchovných metod - zbytečné teoretizování nebo potřeba? Jazyk - literatura - komunikace, (1), 59–66. Online, dostupné z: * Zítková, J. (2020). Teorie výuky literatury v historické perspektivě. Brno: Masarykova univerzita. Česká knižnice - Pro školy: https://www.kniznice.cz/pro-skoly Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky platný od roku 2017/2018: https://maturita.cermat.cz/files/files/katalog-pozadavku/katalog-pozadavku-2018-CJL.pdf Rámcově vzdělávací program pro gymnázia/ pro střední odborné vzdělávání: https://www.msmt.cz/vzdelavani/stredni-vzdelavani/ramcove-vzdelavaci-programy
Last update: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (23.02.2025)
|
|
||
Přednášky 1) Kontext středoškolské výuky literatury 2) Interpretace 3) Narativ 4) Literární historie Semináře 1) Kontext literárního vzdělávání na SŠ; vybrané metody práce s básnickým textem, interpretace poezie 2) Interpretační dovednosti 3) Interpretace prózy 4) Žánry a literární směry 5) Vybrané kanonické dílo české literatury ve výuce 6) Vybrané kanonické dílo světové literatury ve výuce 7) Vybrané naukové téma a možnosti jeho výuky 8) Tvorba a tvůrčí psaní ve výuce literatury ** Sylabus byl inovován v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", * registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093. Kurz je součástí vzdělávacího modulu pro rozvoj * kompetencí studentů v oblasti evaluace a autoevaluace. 0) Last update: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (07.02.2024)
|
|
||
Pro studenty prezenčního studia i pro kombinované studium: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12572 Last update: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (01.02.2022)
|
|
||
Studující: Studující: - charakterizuje a formuluje cíle výuky literatury na střední škole týkající se konkrétních výstupů a učiva RVP - formuluje cíle pro konkrétní výukovou jednotku v předmětu český jazyk a literatura - formuluje srozumitelné zadání pro žáky, které jim umožní naplnit výukové cíle - využívá při přípravě na výuku i při výuce žákovské prekoncepty (miskoncepty) - orientuje se v kurikulárních dokumentech a relevantních odborných zdrojích a dokáže je vhodně využít pro výuku - realizuje didaktickou transformaci učiva - didakticky zprostředkovává vybrané učivo (metodická analýza učiva) - využije při výuce i přípravě na ni metodických postupů pro utváření specifických znalostí a dovedností daného předmětu - realizuje výuku literatury, která zahrnuje formativní hodnocení - formuluje a u žáků facilituje interpretační otázky - formuluje literárněteoretické učivo ve formě interpretačních dovedností - podporuje motivaci k četbě literatury jako celoživotní a vysoce hodnotné kulturní činnosti - navrhne literární lekci ke kanonickým textům české i světové literatury Last update: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
|