SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of Biology II - OPNB4B022A
Title: Didaktika biologie II
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 25 / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Pre-requisite : OPNB4B012A
Annotation -
The course focuses on the application of the knowledge of biology didactics in the context of in-depth analysis and reflection of biology teaching, planning and structuring of educational content, control of learning outcomes and preparation of biology teaching using specific teaching methods. Thus, the course builds on the theoretical framework of the Didactics of Biology I course, deepens the acquired concepts and aims at their application in typical and atypical cases.
Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • rozumí konceptům využívaným v didaktice biologie,
  • využívá poznatky didaktiky biologie a východisek pedagogických metod při hodnocení výuky přírodopisu a biologie a jejích výsledků, sestavování tematických plánů a přípravě výukových aktivit pro výuku přírodopisu a biologie.
Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Descriptors - Czech

Celková časová zátěž studenta je 135 h. Výuka předmětu sestává z přednášek a cvičení v prezenční formě a nepřímé výuky. Nepřímá výuka se skládá z přípravy na přímou výuku, práce se studijními materiály, planní průběžných úkolů a přípravy portfolia a přípravy na zkoušku.

Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Pro získání zápočtu je zapotřebí aktivní účast na výuce a odevzdání portfolia se správně zpracovanými úkoly.

Zkouška probíhá ústní formou dle témat vycházejících ze sylabu předmětu.

Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Literature - Czech

Pavlasová, L. (2014). Přehled didaktiky biologie. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Chocholoušková, Z., & Hajerová Müllerová, L. (2019). Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Západočeská univerzita v Plzni.

Jáč, M., Kopecká, J., Morris, M., & Vránová, O. (2019). Didaktické kazuistiky výuky přírodopisu a biologie. Univerzita Palackého v Olomouci.

Petr, J. (2014). Možnosti využití úloh z biologické olympiády ve výuce přírodopisu a biologie. Inspirace pro badatelsky orientované vyučování. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.

Kalhous, Z., & Obst, O. (2002). Školní didaktika. Portál.

Pavlasová et al. (2015). Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Janík, T. et al. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Masarykova univerzita.

Vojíř, K., Holec, J., & Rusek, M. (2017). Přírodopisné a chemické úlohy pro základní vzdělávání a jejich metodické komentáře. In M. Rusek, D. Stárková, & I. Bílková Metelková (Eds.), Projektové vyučování v přírodovědných předmětech XIV. (pp. 221-228). Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Nejedlý, A., & Vojíř, K. (2024). How to construct inquiry tasks: A methodological framework and task piloting In D. Koperová & M. Rusek (Eds.), Project-based Education and other activating Strategies in Science Education XXI. (pp. 125-135). Charles University, Faculty of Education. https://pages.pedf.cuni.cz/pbe/files/2024/09/PBE2023_final.pdf

Hejnová, E., & Hejna, D. (2016). Rozvoj vědeckého myšlení žáků prostřednictvím přírodovědného vzdělávání. Scientia in Educatione7(2), 2-17. https://doi.org/10.14712/18047106.341

MŠMT. (2023). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.

MŠMT. (2022). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia.

Učebnice přírodopisu a biologie se schvalovací doložkou MŠMT

Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Syllabus - Czech
  • Reflexe a hodnocení výuky přírodopisu a biologie, anotace, analýza a alterace
  • Hloubková struktura výuky, tematická, konceptová a kompetenční vrstva učiva přírodopisu a biologie
  • Tematické plány pro výuku přírodopisu a biologie
  • Kontrola výsledků učení v přírodopise a biologii
  • Vědecká gramotnost
  • Badatelsky orientované vyučování
  • Metody rozvoje kritického myšlení ve výuce přírodopisu a biologie, myšlenkové a pojmové mapy
  • Metody práce s textem ve výuce přírodopisu a biologie, CLIL
  • Exkurze ve výuce přírodopisu a biologie
Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Learning resources - Czech

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8267

Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • Rozlišuje význam metodické reflexe a analýzy výuky přírodopisu a biologie spojené s hodnocením její kvality a navrhováním úprav.

  • Charakterizuje principy metodiky 3A.

  • Aplikuje metodiku 3A na modelové situace výuky přírodopisu a biologie.

  • Charakterizuje možnosti pojetí zpracování tematických plánů pro výuku přírodopisu a biologie a zhodnotí jejich výhody a nevýhody pro praktické využívání učitelem.

  • Vytvoří přehled různých uspořádání vzdělávacího obsahu přírodopisu, biologie a geologie v kontextu ročníků, vzájemné návaznosti a propojení s dalšími vzdělávacími obory. Zhodnotí jejich výhody a nevýhody.

  • Popíše možnosti zjišťování výsledků vzdělávání v přírodopise a biologii a charakterizuje jejich přínos a limity.

  • Aplikuje zásady pro tvorbu testů se zohledněním variability a náležitostí úloh na tvorbu testu pro sledování vybraných znalostí a dovedností v přírodopise a biologii.

  • Charakterizuje vědeckou gramotnost, vysvětlí vztahy mezi vědeckými dovednostmi a jejich vazbu k biologii a výuce.

  • Identifikuje potenciál rozvoje vědeckých dovedností v tématech výuky přírodopisu a biologie a volí k tomu vhodné didaktické prostředky.

  • Vymezí principy a význam badatelsky orientovaného vyučování a charakterizuje fáze badatelského cyklu.

  • Navrhne zadání badatelsky orientované úlohy na zadané biologické téma.

  • Vymezí fáze výuky s využitím metod rozvíjejících kritické myšlení (evokace, uvědomění, reflexe) a charakterizuje jejich význam.

  • Sestaví přípravu hodiny pro výuku přírodopisu a biologie s využitím metod rozvíjejících kritické myšlení.

  • Zpracuje přehled aplikace různých metod práce s textem na výuku přírodopisu a biologie a zhodnotí specifika těchto aplikací s ohledem na efektivitu jejich realizace ve výuce.

  • V tématech výuky přírodopisu a biologie identifikuje vhodná témata a příležitosti pro využití badatelsky orientovaného vyučování, metod rozvíjejících kritické myšlení, myšlenkových a pojmových map, metod práce s textem a metody CLIL. Zhodnotí vztah mezi cíli výuky přírodopisu a biologie a volbou metod.

  • Vymezí náležitosti nezbytné pro zohlednění při plánování biologické exkurze.

  • Připraví plán školní biologické exkurze včetně potřebných materiálů.

Last update: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html