Last update: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (09.09.2022)
The study subject is devoted to approaches and methods in English language teaching. Drawing on psychological and linguistic backgrounds, students are introduced to historical developments in the field, including the changing processes and goals of foreign language teaching. Students are introduced in detail to approaches and methods that are relevant to English language teaching, particularly at the lower-secondary and upper secondary school level. Through practical demonstrations and their reflection, underpinned by theory, we will seek answers to the questions of what benefits all these methods and approaches have for our current practice and for what purpose it is appropriate to apply which method. The aim of the course is therefore to provide students with a historical cross-section of the theories, approaches and methods that have significantly influenced the paradigms of foreign language didactics and to integrate this knowledge into the already acquired knowledge in the field of foreign language didactics, i.e. the teaching of language skills and components of the language system.
Last update: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (09.09.2022)
Studijní předmět je věnován přístupům a metodám ve výuce anglického jazyka. Na základě psychologických a lingvistických východisek jsou studenti seznámeni s historickým vývojem v této oblasti, a to včetně proměny procesů a cílů cizojazyčné výuky. Studenti se podrobně seznámí s přístupy a metodami, které jsou relevantní pro výuku anglického jazyka zejména na druhém stupni základní školy a střední škole. Prostřednictvím praktických ukázek a jejich reflexí s oporou o teorii budeme hledat odpovědi na otázky, jaký přínos mají všechny tyto metody a přístupy pro naši současnou praxi a za jakým účelem je vhodné kterou metodu aplikovat. Cílem předmětu je tudíž seznámit studenty v historickém průřezu s teoriemi, přístupy a metodami, které významně ovlivnily paradigmata didaktiky cizích jazyků a tyto poznatky integrovat do již osvojených poznatků z oblasti didaktiky cizích jazyků, tj. výuky řečových dovedností a složek jazykového systému.
Descriptors -
Last update: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (09.09.2022)
Self-study of literature 5 hours + Work with study materials 6 hours: total preparation for seminars 11 hours Completion of continuous assignments 8 hours Seminar papers 8 hours Preparation for credit 8 hours Exam preparation 20 hours
Last update: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (09.09.2022)
Samostudium literatury 5 hodin + Práce se studijními materiály 6 hodin: celkem příprava na semináře 11 hodin
Plnění průběžných úkolů 8 hodin Seminární práce 8 hodin Příprava na zápočet 8 hodin Příprava na zkoušku 20 hodin
Studenti samostatně pracují s doporučenou literaturou a dalšími pracovními materiály dle zadání. V průběhu semestru plní zadané úkoly, které postupně vkládají do vlastního profesního portfolia.
Literature -
Last update: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (09.09.2022)
Basic literature:
RICHARDS, Jack C.; RODGERS, Theodore S. Approaches and methods in language teaching. Cambridge University Press, 2014. (selected chapters)
Suggested reading:
ASHER, J.: Learning Another Language Through Actions. Los Gatos: Sky Oaks Productions, Inc., 2003.
KRASHEN, S.; TERRELL, T.: The Natural Approach: Language Acquisition in the Classroom. Hemel Hempstead: Prentice Hall Europe, 1988.
Kumaravadivelu, B. (2003). Beyond methods: macro-strategies for language teaching. New Haven: Yale University Press. ISBN: 0-300-09573-2.
KUMARAVADIVELU, B. Understanding Language Teaching: From Method to Postmethod. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. (selected chapters)
Larsen-Freeman, D. (2000). Techniques and principles in language teaching. Oxford: OUP. ISBN: 978-019-4355-742.
LARSEN-FREEMAN, D.; ANDERSON, M. Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: OUP, 2011.
SKEHAN, P. A. Cognitive Approach to Language Learning. Oxford: Oxford University Press, 1998.
HOWATT, A. P. R., WIDDOWSON, H. G.: History of English Language Teaching, Oxford: Oxford University Press, 2004.
Van den Branden, K. (2006). Task-based language education: From theory to practice. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN: 13 978-0-521-68952-6.
Williams, M., & Burden, R. L. (1997). Psychology for language teachers: a social constructivist approach. New York: Cambridge University Press. ISBN: 978-0-521-49880-7.
WILLIS, J.: A Framework for Task-Based Learning. Harlow: Longman, 1996
Last update: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (09.09.2022)
Základní literatura:
RICHARDS, Jack C.; RODGERS, Theodore S. Approaches and methods in language teaching. Cambridge University Press, 2014. (vybrané kapitoly)
Rozšiřující literatura:
ASHER, J.: Learning Another Language Through Actions. Los Gatos: Sky Oaks Productions, Inc., 2003.
KRASHEN, S.; TERRELL, T.: The Natural Approach: Language Acquisition in the Classroom. Hemel Hempstead: Prentice Hall Europe, 1988.
Kumaravadivelu, B. (2003). Beyond methods: macro-strategies for language teaching. New Haven: Yale University Press. ISBN: 0-300-09573-2.
KUMARAVADIVELU, B. Understanding Language Teaching: From Method to Postmethod. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. (selected chapters)
Larsen-Freeman, D. (2000). Techniques and principles in language teaching. Oxford: OUP. ISBN: 978-019-4355-742.
LARSEN-FREEMAN, D.; ANDERSON, M. Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: OUP, 2011.
SKEHAN, P. A. Cognitive Approach to Language Learning. Oxford: Oxford University Press, 1998.
HOWATT, A. P. R., WIDDOWSON, H. G.: History of English Language Teaching, Oxford: Oxford University Press, 2004.
Van den Branden, K. (2006). Task-based language education: From theory to practice. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN: 13 978-0-521-68952-6.
Williams, M., & Burden, R. L. (1997). Psychology for language teachers: a social constructivist approach. New York: Cambridge University Press. ISBN: 978-0-521-49880-7.
WILLIS, J.: A Framework for Task-Based Learning. Harlow: Longman, 1996
Requirements to the exam -
Last update: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (05.09.2023)
Criteria for assessment:
The final grade will result from the assessment of your micro-teaching together with its written reflection, your portfolio and the oral interview.
Your micro-teaching will demonstrate the selected method. An excellent presentation involves correct use of English, meeting the principles and using the techniques that are typical for the particular method/approach, and it is original.
Your portfolio will contain:
- your micro-teaching preparation (lesson plan, materials)
- your micro-teaching self-reflection based on theory, practical experience and the feedback you have gained from your colleagues‘ observation sheets
- your activities piloted during the teaching practice + their evaluation/reflection (AAA) - will be specified according to the teaching practice procedure in a concrete semester.
+
- a list of keywords associated with each method/approach
- completed observation sheets for each method/approach
Each observation sheet reflects the theory of the studied method/approach. No important features are omitted. The observation sheet should help you understand the experience you will have in class; to connect each part of your colleague’s presentation to theory and proper terminology.
At least three different approaches to observation sheet design are employed.
+
- Own Eclectic Approach
- Original time-line capturing the development of ELT foundations, methods/approaches and aims (commented)
After complteting the above mentioned tasks, there will be the final oral interview:
The oral interview: An excellent performance demonstrates your knowledge of all of the discussed methods and approaches, your understanding of their similarities and differences, your ability to compare and contrast their various aspects, basic knowledge of their history, understanding their connection to theories of language and theories of learning, understanding of what influence they have had on current language teaching, and an awareness of what influence they have on you as a future English teacher. While your colleague is talking, you listen carefully, you may make notes, and afterwards you will ask questions that are theoretically in accord with the method/approach and that will address its unmentioned aspects.
Examination: three attempts
Last update: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (16.10.2023)
Po kompletním splnění bodu uvedených v podmínkách plnění předmětu bude následovat závěrečný ústní pohovor:
Ústní zkouška (ve dvojicích)
Ústní pohovor: Výborný výkon prokazuje znalost všech probíraných metod a přístupů, porozumění jejich podobnostem a rozdílům, schopnost porovnat a porovnávat jejich různé aspekty, základní znalost jejich historie, pochopení jejich vztahu k teoriím jazyka a teoriím učení, porozumění tomu, jaký vliv měly na současnou výuku jazyků, a povědomí o tom, jaký vliv mají na vás jako budoucího učitele angličtiny. Zatímco váš kolega hovoří, vy pozorně posloucháte, můžete si dělat poznámky a poté budete klást otázky, které budou teoreticky v souladu s metodou/postupem a které se budou týkat jeho nezmíněných aspektů.
Zkouška: tři pokusy
Syllabus -
Last update: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (09.09.2022)
další vybrané přístupy a metody, např. lexikální přístup
postmetodická éra; eklektický přístup
Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (05.09.2023)
1. Attendance (no more than two missed classes), active participation, attendance at the SWOP-SHOP
2. Designed and during the teaching practice piloted activities (GTM-DM-ALM-TPR) + their possible “evaluation”/AAA - will be specified according to the teaching practice procedure in a concrete semester.
3. Required reading:
· A list of relevant key words associated with each method/approach
· creating an observation sheet for each method/approach based on the required reading
4. Micro-teaching (15 min, individually OR in pairs): a
· a demonstration of what one of the methods/approaches looks like in practice (the best of the method, its ispiration), aimed at lower or upper secondary school learners (communicative competence A2-B1
· send me your lesson plan two days before your teaching via e-mail
5. Portfolio, own Eclectic approach/method, time-line (commented)
6. An oral interview (in pairs)
Last update: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (16.10.2023)
1. Docházka (ne více než dvě zameškané hodiny), aktivní účast
2. Povinná četba.
- Seznam relevantních klíčových slov spojených s jednotlivými metodami/přístupy.
- Vytvoření pozorovacího archu pro každou metodu/přístup na základě povinné četby.
3. Microteaching (15 min, individuálně NEBO ve dvojicích):
- ukázka toho, jak vypadá jedna z metod/přístupů v praxi (to nejlepší z metody, její inspirace), zaměřená na žáky ZŠ či SŠ (komunikační kompetence A2-B1)
- Zašlete mi svůj plán hodiny dva dny před výukou e-mailem.
Váš micro-teaching bude demonstrovat zvolenou metodu. Výborná prezentace zahrnuje správné používání angličtiny, splňuje zásady a používá techniky, které jsou pro danou metodu/přístup typické, a je originální.
4. Portfolio, vlastní eklektický přístup/metoda, časová osa (komentovaná)
Vaše portfolio bude obsahovat:
- vaši přípravu na micro-teaching (plán hodiny, materiály)
- vaši sebereflexi micro-teaching-u založenou na teorii, praktických zkušenostech a zpětné vazbě, kterou jste získali z pozorovacích listů vašich kolegů.
+
- seznam klíčových slov spojených s jednotlivými metodami/postupy
- vyplněné pozorovací archy pro každou metodu/přístup
Každý pozorovací arch odráží teorii studované metody/přístupu. Žádné důležité rysy nejsou vynechány. Pozorovací arch by vám měl pomoci porozumět v seminářích žitým zkušenostem, propojit každou část prezentace spolužáků s teorií a správnou terminologií.
Při tvorbě pozorovacího archu se uplatňují nejméně tři různé způsoby zpracování.
+
- Vlastní eklektický přístup
- Originální časová osa zachycující vývoj východisek, metod/přístupů a cílů ELT (komentovaná).
Po kompletním splnění výše uvedených úkolů bude následovat závěrečný ústní pohovor