Last update: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (08.09.2022)
Teaching practice at secondary schools with reflection mostly focuses on independent teaching of individual students with the follow on reflection with special attention paid to the age specifics of secondary school students.The practice consists of two basic periods: (1) gettinng acquainted with the relevant school as an institution, including relevant curricular documents as well as with each mentors´ groups by means of classroom observations; (2) independent teaching and teaching related activities in the mentorś groups i cooperation the mentor as well as without him/her. Making a video recording of a lesson and its reflection (with the mentor and the teacher of subject didactis from KAJL) is an integral part of the practice. The students will observe (with their colleagues) and analyse the recordings of their own lessons. Student will increase their professional portfolio includig the relevant materials from this teaching practice.
Last update: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (08.09.2022)
Souvislá oborová praxe na SŠ s reflexí je zaměřena především na samostatné výukové výstupy studentů a jejich následnou reflexi, a to s ohledem na věková specifika studentů střední školy. Praxe bude sestávat ze dvou základních etap: (1) seznámení se s vybranou školou jako institucí, včetně relevantních kurikulárních dokumentů, a s třídami mentora prostřednictvím pozorování; (2) výkon samostatné pedagogické činnosti ve třídách mentora, a to jak ve spolupráci s mentorem, tak samostatně. Součástí praxe bude mino jiné pořízení videozáznamu jedné vyučovací hodiny a její reflexe s mentorem, tj. fakultním učitelem, a didaktikem AJ. V rámci reflexe praxe budou studenti pracovních skupinách 2-4 studentů vzájemně analyzovat a hodnotit videonahrávky svých vlastních vyučovacích hodin. Studenti rozšíří své profesního portfolio o relevantní materiály.
Descriptors -
Last update: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (08.09.2022)
Self study of relevant literature 5 hours
Work with study materials - 10 hours
Completing semester tasks - 35 hours
Seminar work - portfolio - 15 hours
Preparation for getting the credit - 7 hours
Last update: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (08.09.2022)
Samostudium literatury 5 hodin
Práce se studijními materiály 10 hodin
Plnění průběžných úkolů 35 hodin
Seminární práce 15 hodin
Příprava na zápočet 7 hodin
Literature -
Last update: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (08.09.2022)
School Education Programmesd of the relevant types of secondary schools
Other titles according to the needs of each individual student
Recommended:
BROWN, H. Douglas. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. White Plains: Pearson Education, 2007, ISBN 978-0-13-612711-6.
GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-4059-5.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.
RICHARDS, Jack C. a LOCKHART, Charles. Reflective teaching in second language classrooms. New York, NY, USA: Cambridge University Press, 1994. ISBN 05-214-5803-X.
SCRIVENER, Jim. Learning Teaching: the essential guide to English language teaching. Oxford:Macmillan, 2011. ISBN 978-0-23072984-1.
Společný evropský referenční rámec. Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
Last update: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (08.09.2022)
Školní vzdělávací programy příslušných středních škol
Tituly dle individuálních potřeb studentů
doporučené:
BROWN, H. Douglas. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. White Plains: Pearson Education, 2007, ISBN 978-0-13-612711-6.
GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-4059-5.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.
RICHARDS, Jack C. a LOCKHART, Charles. Reflective teaching in second language classrooms. New York, NY, USA: Cambridge University Press, 1994. ISBN 05-214-5803-X.
SCRIVENER, Jim. Learning Teaching: the essential guide to English language teaching. Oxford:Macmillan, 2011. ISBN 978-0-23072984-1.
Společný evropský referenční rámec. Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
Syllabus -
Last update: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (08.09.2022)
(1) gettinng acquainted with the relevant school as an institution, including relevant curricular documents as well as with each mentors´ groups by means of classroom observations;
(2) independent teaching and teaching related activities in the mentorś groups i cooperation the mentor as well as without him/her. Making a video recording of a lesson and its reflection (with the mentor and the teacher of subject didactis from KAJL) is an integral part of the practice. The students will observe (with their colleagues) and analyse the recordings of their own lessons. Student will increase their professional portfolio includig the relevant materials from this teaching practice.
Last update: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (08.09.2022)
(1) seznámení se s vybranou školou jako institucí, včetně relevantních kurikulárních dokumentů, a s třídami mentora prostřednictvím pozorování;
(2) výkon samostatné pedagogické činnosti ve třídách mentora, a to jak ve spolupráci s mentorem, tak samostatně. Součástí praxe bude mino jiné pořízení videozáznamu jedné vyučovací hodiny a její reflexe s mentorem, tj. fakultním učitelem, a didaktikem AJ. V rámci reflexe praxe budou studenti pracovních skupinách 2-4 studentů vzájemně analyzovat a hodnotit videonahrávky svých vlastních vyučovacích hodin. Studenti rozšíří své profesního portfolio o relevantní materiály.
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (08.09.2022)
credit = 8 credits
active participation in the seminar and completing all tasks within the preparatory period
100% completion of the during the teaching practice tasks
in time submittion of the required materials - porfolio, videorecording of one lesson
final reflective inteview - passing mark
Last update: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (08.09.2022)
zápočet - 8 kreditů
aktivní práce v semináři a plnění úkolů v době přípravy na praxi
stoprocentní splnění úkolů v době praxe
odevzdání požadovaných materiálů v požadovaném termínu - portfolio, videonahrávka hodiny