SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Academic Discourse - OPNA3A003C
Title: Akademický diskurz
Guaranteed by: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Markéta Malá, Ph.D.
Pre-requisite : OPNA3A011A
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (25.05.2020)
Tento kurz vede posluchače k pochopení tendencí, specifik a konvencí současné odborné angličtiny, a sice od aspektů lexikálních, gramatických přes rysy textové, žánrové a až po širší kontextové aspekty a parametry. Kurz vytváří zázemí pro psaní i obhajobu diplomové práce. Tematické celky: 1. Úvod. (Praktikující komunity a akademické kultury. Lingua franca? Role angličtiny v současném odborném diskursu rodilých i nerodilých mluvčích) 2. Výrazné lexikální a gramatické parametry odborného diskursu 3. Výrazné textové, žánrové a stylistické parametry odborného diskursu. Mluvenost a psanost 4. Stádia vědeckého výzkumu a konvenční organizace odborného diskursu. Hierarchie a funkce výstavbových jednotek 5. Intertextualita, interdiskursivita a citační praxe 6. Persuáze v odborném diskursu. Interakce s oslovovanou komunitou a metadiskurs
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (25.05.2020)

BUI, Y. How to Write a Master´s Thesis. London, New Delhi, Los Angeles: Sage publications. 2013. ISBN 978-1-4522-0351-5.

HYLAND, K. Disciplinary Discourses. Social Interactions in Academic Writing. 2000. Harlow: Longman. ISBN 0-582-41904-2.

HYLAND, K.  English for Academic Purposes. An Advanced Resource Book. Abingdon, Oxon: Routledge. 2006. ISBN 978-0-415 35870-5.

 HYLAND, K. Academic Discourse. English in a Global Context. London, New York: Continnuum. 2009. ISBN 978-0-8264-9804-5.

HYLAND, K. Disciplinary Identities: Individuality and Community in Academic Writing. Cambridge: Cambridge Applied Linguistics, 2012. ISBN 978-0-521-19759-5.

MAURANEN, A. Features of English as a Lingua Franca in Academia. Helsinki English Studies, 2010, vol. 6, 6–28. ISSN 1457-9960.

MAURANEN, A., RANTA, E. (eds) English as a Lingua Franca: Studies and Findings.  Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. 2015. ISBN 978-1-4438-1296-2.

MURRAY, R. How to Write aThesis (3rd ed.). Maidenhead, England ; New York: Open University Press. 2011. ISBN 978-0-33-5244287.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html