|
|
|
||
Cílem kurzu je otevřít studentům prohloubení v oblasti metodologie srovnávací pedagogiky. Tematika kurzu je dále specifikována ve vztahu k předškolní výchově tak, aby studenti na vybraných typických příkladech jednotlivých zemí porozuměli komparaci: podmínek ovlivňujících fungování předškolního vzdělávání v kontextu sociálních, ekonomických a politických aspektů. Záměrem kurzu je získat hlubší vhled do tematizovaných oblastí, určit základní proměnné evropských trendů předškolní výchovy a formulovat základní postuláty nezbytně přítomné v reformách české předškolní výchovy v evropských souvislostech.
Témata:
1.) Odlišnost cílů předškolního vzdělávání a rozdílné pojetí dětství.
2.) Pojetí kurikula v zahraničí a kurikulární dokumenty.
3.) Raná výuka jazyků v mezinárodním srovnání.
4.) Rozmanité přístupy k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami, jejich diagnostice a podpoře.
5.) Kvalifikace pedagogického personálu.
6.) Řízení předškolních institucí.
7.) Evaluace kvality předškolních institucí.
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (28.01.2020)
|
|
||
DVOŘÁK, Dominik et al. Srovnávací pedagogika: proměny a výzvy. 1. vydání. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015. 184 stran. ISBN 978-80-7290-860-8. EACEA, Výkonná agentura pro vzdělávání, kulturu a audiovizuální oblast. Vzdělávání a péče v raném dětství v Evropě: překonávání sociálních a kulturních nerovností. Praha: ÚIV, 2010. ISBN 978-92-9201-025-6. European Commission/EACEA/Eurydice. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2019 Edition. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019. European Commission/EACEA/Eurydice. The Structure of the European Education Systems 2019/20: Schematic Diagrams. Eurydice Facts and Figures. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019. LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Právo na šanci: předškolní výchova v Německu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. 327 stran. ISBN 978-80-7290-927-8. OECD. Education at a Glance 2019: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing, 2019. OECD. Providing Quality Early Childhood Education and Care: Results from the Starting Strong Survey 2018, TALIS. Paris: OECD Publishing, 2019. Dostupné z: https://doi.org/10.1787/301005d1-en. PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. 333 stran. ISBN 978-80-262-0870-9. SYSLOVÁ, Zora, Irena, BORKOVCOVÁ a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku. Komparace české a zahraniční studie. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. ISBN 987-80-7478-354-8. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (28.01.2020)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8873 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020). Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (28.01.2020)
|