SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactic aplications of Art Education in Nursery Schools - OPN01V117A
Title: Didaktické aplikace VV v předškol.vzdělávání
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Is interchangeable with: OKN01V117A
Annotation -
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)
The course introduces students to the main prerequisites for succesful planning, realization, and evaluation in pre-school Art Education. Its goal is to direct the students in deciding about the election and use of art field context, potentials, and limits of art media, their connection to the theme, topic, and the meaning of other didactic concepts with regards to specifics of nurture and education of pre-school age children. Thematic plan: 1. Present conception of Art Education – parameters of good practice 2. Visual culture as an area of field context of Art Education – the basic definition 3. Pre-school age and visual culture – questions of relevance and adequacy 4. Pre-school age and visual culture – gallery and museum education 5. Pre-school age and visual culture – artwork intended for kids 6. Didactic transformation – the election of field context 7. Didactic transformation – main principles 8. Formulation of an art problem in relation to planning in Art Education 9. Key didactic categories 10. Planning in Art Education – series and projects 11. Art Education and curriculum documents 12. Evaluation in Art Education 13. Presentation in Art Education and communication with the children’s parents and carettakers
Literature - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)

DODDINGTON, CH., HILTON, M. (2007): Child-Centred Education. London, Sage publications.

HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha, Raabe, 2012. ISBN: 978-80-87553-30-5

FULKOVÁ, M., KAFKOVÁ, H.: Nové trendy ve výtvarné výchově. In Kohnová, J. (ed.) Sborník příspěvků z konference Profesní rozvoj učitelů. Praha, 2012. dostupné na: http://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-1-version1-SBORNIK_CD_Profesni_rozvoj_ucitelu.pdf

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L.,SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012, 315 s. ISBN 978-80-7290-535-5.FULKOVÁ, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691

JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzděláváni. Brno : Paido, 2009.

FULKOVÁ, M.: Heterofonie diskursu současné výtvarné výchovy/ Diskurs současné výtvarné výchovy jako prostor multidisciplinární komunikace. In Slavík, J. (ed.) Multidisciplinární komunikace - problém a princip všeobecného vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze: Pedagogická fakulta, 2005, str. 285 - 303. ISBN 80-7290-199-0.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)

Obhajoba seminární práce

 

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (09.02.2021)

V případě uzavření PedF UK z nařízení vlády ČR bude výuka realizována distanční formou přes MS Teams.

1. Aktuální pojetí Výtvarné výchovy – parametry dobré praxe

2. Vizuální kultura jako oblast oborového kontextu výtvarné výchovy – základní vymezení
3. Raný věk a vizuální kultura – otázky relevance a adekvátnosti
4. Raný věk a vizuální kultura – galerijní a muzejní edukace
5. Raný věk a vizuální kultura – umělecká tvorba určená dětem
6. Didaktická transformace – volba oborového kontextu
7. Didaktická transformace – hlavní zásady
8. Formulace výtvarného problému ve vztahu k plánování ve výtvarné výchově
9. Formulace úkolu ve vazbě na výtvarná média, tematickou a námětovou rovinu a další klíčové kategorie
10. Plánování ve Výtvarné výchově - řady a projekty
11. Plánování ve výtvarné výchově a kurikulární dokumenty
12. Hodnocení ve Výtvarné výchově
13. Prezentace ve Výtvarné výchově a komunikace s rodiči a dalšími vychovateli dětí

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html