|
|
|
||
The aim of the course is to structure the knowledge about the child up to three years of age, to orientate oneself in the key stages of its development and to continuously draw up the specifics of educational approaches and the basics of deliberate influence on the development of movement, intellectual, speech and social. To deal with some developmental discrepancies in the behavior of these children and their burdens and consequences, both for family coexistence and subsequent developmental phases. Topics: • The importance of neonatal and infant periods. • Early childhood - developmental and educational specifics • Creating conditions for adaptation of a child up to three years of age in a collective • Stimulation of motor skills of two-year-olds in a preschool institution and family • Support for the development of cognitive processes of two-year-olds in preschool and family speech, development of communication of two-year-old children in preschool institution and family • Learning by imitation, space for free play also for experimentation of two-year-old children in preschool institution and family • Independence, awareness of one's own personality • Family education and substitute family education
Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (16.05.2019)
|
|
||
Základní studijní literatura DYTTRICHOVÁ J., PAPOUŠEK K, PAUL K. a kol. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Praha: Grada, 2004. ISBN80-247-0399-8. HELUS Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0. KROPÁČKOVÁ, Jana a Hana SPLAVCOVÁ. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Od podzimu do zimy. Praha: Raabe, 2016. KROPÁČKOVÁ, Jana a Hana SPLAVCOVÁ. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Od jara do léta. Praha: Raabe, 2017 OPRAVILOVÁ, Eva. Výchova dítěte do 3let – institucionální péče. In: SYSLOVÁ, Zora, ed. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. [CD ROM]. Praha: Verlag Dashofer, 2011. ISSN 1802-4130 ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1820-3.
Doporučená studijní literatura Analýza podmínek a možností zařazení dětí od dvou let věku do mateřských škol a vyhodnocení dalšího řešení rozšíření péče o děti do tří let dostupné na http://www.vlada.cz/assets/media-centrum/aktualne/Analyza-podminek-a-moznosti-deti.pdf PETRŮ-KICKOVÁ, Pavla. Poznáváme, hýbeme se a tvoříme: činnosti pro děti od 2 do 3 let. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1182-2. ŘÍČAN, P. Cesta životem: Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. Last update: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (03.05.2017)
|