|
|
|
||
In the first part the subject is focused on the concepts (diagnostics, psychological diagnostics, pedagogical diagnostics, pedagogical diagnostics focused on the child). It also focuses on the basic requirements of quality diagnostic activity of a teacher. It presents examples of errors in diagnostic activities, focuses on the prevention of errors and basic diagnostic methods (observation, interview, history, analysis of spontaneous products, etc.). The second part brings orientation in disorders (behavior, emotions, social relations) with the beginning in childhood. Students work out a case of one child that requires special teacher approaches. Some of these situations are discussed with students in the group and adequate, appropriate and effective teacher approaches to the child are considered.
Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (16.05.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je získat potřebné znalosti pro provádění pedagogické diagnostiky v předškolním zařízení. Studenti se seznámí s jednotlivými diagnostikými metodami a jejich využitím. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (18.08.2020)
|
|
||
Studijní zátěž: 2kredity: 9h přímé výuky, 20h vypracování seminární práce, 20h plnění úkolů v prostředí Moodle.
Vážené studentky, vážení studenti, výuka předmětu bude probíhat prezenčně s využitím prvků distančního studia. Setkání 27.10. bude nahrazeno distanční formou - plnění interaktivního úkolu v prostředí Moodle, který bude následně reflektován na dalším společném semináři. V případě změny vládních opatření (zatím nepředpokládáme) by se výuka přesunula do online prostředí. Odkaz na online prostředí je https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a362e610760244c1ab243849a20c7a7c1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7ec36176-4dba-48f0-bcaa-1b9605aba791&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
|
|
||
Základní studijní literatura HADJ MOUSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. Diagnostika. Pedagogicko psychologické poradenství II. Praha: UK v Praze – Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-101-X. HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 2. přepracované vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6. SYSLOVÁ, Z. Pedagogická diagnostika v mateřské škole. In SEDLÁČKOVÁ, H., SYSLOVÁ, Z., ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, a.s., 2012, s.23-39. ISBN 978-80-7357-884-8. TOMANOVÁ, D. Úvod do pedagogické diagnostiky. Olomouc: UP v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1426-0. TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování. Praha:Portál, 2004. ISBN 80-7178-503-2. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. rozšířené vyd. Praha. Portál, 2008. ISBN 978-80-7367- 414-4. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. 2.vyd. Praha: Portál 2007. ISBN 978-80-7367-326-0.
Doporučená studijní literatrua: SVOBODA, M. (ed.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0 MERTIN, V. Ze zkušeností dětského psychologa. Praha: Scientia, 2004. ISBN 80-7183-316-9. MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřských škol. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8. Last update: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (03.05.2017)
|
|
||
Přednáška, diskuse ve skupinách, práce s příklady kazuistik. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (18.08.2020)
|
|
||
Pedagogická diagnostika- její vymezení, obsah, předmět, cíl. Specifika diagnostiky dítěte. Diagnostické metody. Oblasti diagnostiky u předškolního dítěte. Nejčastější chyby při diagnostice. Nejčastější poruchy s počátkem v dětství. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (18.08.2020)
|
|
||
K udělení zápočtu je třeba aktivní přístup na seminářích, plnění dílčích úkolů a zpracování seminární práce - případ jednoho dítěte, které vyžaduje speciální přístupy učitele. Seminární práce bude obsahovat kazuistiku vybraného dítěte, popis diagnostických postupů, návrh opatření. Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
|