|
|
|
||
The purpose of the course is to deepen the knowledge of childhood and the values associated with it - images of childhood in contemporary society and in the cross section of historical periods the threat of childhood. In this context, to understand the content and meaning of the ethics of the teaching profession in working with children in pre-school age. To understand the Convention on the Rights of the Child, to understand the importance of the rights of the child, their influence on the ethics of the teaching profession and to think about their practical application in the work of the teacher. Topics: • Values and importance of values in society with regard to educational relationship. • Values contained in the ethics of the pre-school teacher profession. • Changes in the perception of the child and childhood in terms of value meanings. • The rights of the child and the Convention on the Rights of the Child, Childhood Endangered. • Values in the work of a kindergarten teacher - decision making, planning. • Code of Ethics for teachers
Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (16.05.2019)
|
|
||
Výuka bude probíhat distančně prostřednictvím Moodlu a na platformě google ZOOM. Adresy a přístupové údaje budou rozeslány před výukou mailem přes SIS. Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (02.10.2020)
|
|
||
Základní studijní literatura: Úmluva o právech dítěte. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5 HEJLOVÁ, H Práva dítěte ve vzdělávání – výzva pro učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. 166 s. ISBN 978-80-7290-468-6. HEJLOVÁ, H.; OPRAVILOVÁ, E.; BRAVENÁ, N.; UHLÍŘOVÁ, J. Nahlížení do světa dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 226 s. ISBN 978-80-7290-640-6. PELCOVÁ, N.; SEMERÁDOVÁ, I. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 9788024626369.
Další doporučená literatura: LUKAVSKÁ, E. Pozor děti! Dobrá Voda: A. Čeněk, 2003. ISBN: 80-86473-52-X. OPRAVILOVÁ, E. Smysl a proměny dětství. Předškolní pedagogika I. Liberec: TUL, 2002. ROGGE, J. - U. Dětské strachy a úzkosti. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-237-8. PELCOVÁ, N., HOGENOVÁ, A. Éthos ve výchově, umění a sportu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009. 253 s. ISBN 978-80-7290-387-0 KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov, ManaCon, 1996. ISBN 80-85668-34-3. Last update: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (03.05.2017)
|
|
||
plnění úkolů ze semináře, test nebo ústní zkouška - rozhovor nad připravenými materiály. Last update: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
|