|
|
|
||
The course deals with the study of selected historical and contemporary concepts of art education and their comparison in the Czech and foreign context. It introduces the history of drawing as a school subject in the Czech Republic. It studies the possibilities of using new media in school art education, more generally also the possibilities of displaying media in visual communication. Visual culture in the era of globalised media production becomes a subject of interest. Attention is paid to the orientation of the current European goals of education and visual literacy. The aim of the course is to help students orientate themselves in several concepts of art education and formulate the basis of their own conception of the subject.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (14.02.2022)
|
|
||
Přímá výuka: 24 hodin Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 2 hodiny Samostudium literatury a práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 10 hodin Semestrální práce + příprava na zkoušku: 10 hodin Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (26.03.2024)
|
|
||
zápočet: Vypracování a prezentace náhledu vlastní koncepce výuky výtvarné výchovy: analýza realizované vyučovací jednotky nebo náčrt dlouhodobého plánu výuky
zkouška: Studující prokáží pochopení hlavních linií proměn koncepcí české výtvarné výchovy a se znalostí historie předmětu dovedou charakterizovat jeho současné možnosti Studující vedou odbornou debatu nad odevzdanými úkoly Zouška proběhne formou kolokviální odborné debaty na zadaná témata. Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (04.02.2025)
|
|
||
Povinná literatura: BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzděláváni. Praha: Portál, 1998. KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18] FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008. POHNEROVÁ, M.: Duchovní a smyslová výchova I, II. Polička: Fantisk 1994, 1995. READ, H. E. Výchova uměním. Praha: Odeon, 1967. SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H. Výtvarné čarování-artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: PedF UK, 2000. SLAVÍKOVÁ, V. Tvořím, tvoříš, tvoříme. Praha: PedF UK, 2007. SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej! artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál 2007. UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP 2014. Towards a Common European Framework of Reference on Visual Literacy. [online]. European Network of Visual Literacy. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z: http://envil.eu/en/. Doporučená literatura: DAVIDOVÁ, V. Klasikové české výtvarné výchovy. Cyklus studií v čas. Estetická výchova, roč. 76/79. HOSTINSKÝ, O. Šest rozprav z oboru krasovědy a dějin umění, kap. Dějiny umění v dětské světnici. 1877. KOMENSKÝ, J. A., ed. Kvítková, N. Obris sensualium pictus. Machart, 2012. Učební osnovy pro 1.-5.roč. všeobecně vzdělávacích škol, Národní škola, 1953. Učební osnovy pro 1. - 5. ročník. Praha: SPN 1960. Vzdělávací program Obecná škola. Praha: Portál 1996. Vzdělávací program Základní škola. Výtvarná výchova pro 1.- 3. roč., 4.- 6. roč., 7.-9.roč. Praha: Fortuna 1996, 1998. Vzdělávací program Národní škola pro 1.-9.ročník základ. vzdělávání. Praha: SPN 1997. Osnovy výtvarné výchovy pro 1.- 9. ročník Základní škola, Alternativy A, B, C; Věstník MŠMT ČR, roč. LVII, sešit 7, 7/2001 . WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2006. Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.04.2019)
|
|
||
1.-3. Historické koncepce výtvarné výchovy. Názory významných osobností výtvarného vzdělávání a jejich vliv Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (23.01.2024)
|
|
||
Absolvent/ka kurzu: - rozlišuje různé dobově podmíněné koncepty výuky výtvarné výchovy po roce 1960 z hlediska očekávaných aktivit žáka, v rámci dobových kontextů i z dnešního pohledu - na příkladech z vlastní praxe charakterizuje vlastní použité koncepty výuky a odůvodní své preference - na příkladech z vlastní i pozorované praxe charakterizuje možné funkce výtvarné tvorby žáků (výtvarná tvorba jako cíl, či prostředek) - s využitím teoretických znalostí formuluje vlastní koncepci výtvarné výchovy v kontextu své reálné výuky (cíle, prostředky, přesahy, hodnocení, evaluace... atd) Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (07.02.2025)
|