SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Art, Culture and Education - OPMN0V111A
Title: Výtvarná kultura a výchova
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: 90 / 90 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPMN0V302B
Is interchangeable with: OKMN0V111A
Annotation -
Contact and dialogue with the artwork. Developing spectator skills in search of meanings, themes, and contexts of the work. A work of art as a way of communication. Cultural, historical and social contexts of the creation and perception of the work, their influence, and transformation. Visual arts, visual culture, visual literacy - relations between them and their position in education. A world of everyday visuality.
Last update: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (22.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studující

- je schopen/a vnímat výtvarnou výchovu jako důležitou součást kurikula, rozvíjející smyslové vnímání, uplatňování subjektivity i vlastní výtvarné vyjádření.

- je schopen vnímat výtvarnou výchovu jako sféru rozvoje osobnosti včetně kritického myšlení

- chápe překotný vývoj umění a vizuální sféry od počátku 20. století dosud

Last update: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (22.09.2024)
Descriptors - Czech

Samostudium literatury, obrazových zdrojů včetně návštěvy výstav - 40 hodin

Příparav a realizace dílčích seminární prací - 25 hodin

Aktivní účast na přednáškách a seminářích 10 hodin

Last update: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (12.09.2023)
Course completion requirements - Czech

Předmět bude zakončen a hodnocen na základě aktivní účast v seminářích, odevzdání průběžně zadávaných prací (které budou splňovat nároky na kvalifikační práce). Hodnocena bude invenčnost zpracování, jazyková přesnost, použití odpovídající oborové terminologie, korektní uvádění zdrojů.

Last update: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (12.09.2023)
Literature - Czech

Povinná literatura:

BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress, 2017,  ISBN 978-80-264-1691-3.

HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint, 2014, ISBN 978-80-86803-28-9.

ŠEBOROVÁ, S.; FRANTA, J.: Jak namalovat vejce. Brno: Moravská galerie, 2020, 978-80-7027-328-9

TŘEŠTÍK, Michael. Umění vnímat umění: guerilla writing about art. Vydání třetí, v nakladatelství Motto první. Praha: Motto, 2022. ISBN 978-80-267-2292-2.

 

Doporučená literatura:

AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005.

FULKOVÁ, M.; SLAVÍK, J.; NOVOTNÁ, M.: Výtvarná výchova 6. - 7., 8. - 9. roč. (učebnice). Praha: Fortuna, 1997.

GOMBRICH, E. Umění a iluze. Praha, Odeon.

KULKA, J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990.

MIRZOEFF, N. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012.

Last update: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Syllabus - Czech

Přednášky obsahují tato témata:

1. Umělecké dílo jako prostředek komunikace. Subjektivní a intersubjektivní faktory komunikace s uměleckým dílem.

Příčiny komunikačních problémů při percepci a interpretaci moderního a současného umění.

2. Umělecké dílo jako znakový systém. Gramatika, morfologie a tektonika uměleckého díla.

3. Vztah umění ke skutečnosti, dobová podmíněnost jako hlavní příčina proměn. Umělecké dílo jako zpověď umělce a

výpověď doby.

4. Vizuální gramotnost a její kultivace. Každodenní vizualita současné společnosti a její nároky na poučeného účastníka

komunikace.

5. Odborná terminologie jako nezbytný prostředek verbální interpretace.

6. Principy a metody galerijní a muzejní edukace.

Semináře se soustředí na tyto tematické okruhy:

1. Interpretace vybraných uměleckých děl, porovnávání subjektivních pojetí. Didaktická transformace zkušeností do

výtvarného úkolu pro žáky ZŠ.

2. Stereotypy ve vnímání a uměleckých forem, společenské, kulturní a individuální příčiny jejich odmítání. Zpracování

odmítaného díla ve výtvarném úkolu pro žáky ZŠ.

3. Proměny forem výtvarného umění – praktické cvičení, vlastní tvorba. Didaktická transformace vlastního výtvarného uvažování.

4. Kýč a jeho funkce v současné vizuální kultuře.

5. Společná návštěva výstavy či expozice, studium doprovodných vzdělávacích materiálů, jejich analýza a pokus o vytvoření vlastních úkolů pro žáky.

Last update: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (12.09.2023)
Learning outcomes - Czech

Studující

- zná a je schopen/a vyjmenovat některé významné galerijní instituce na území Prahy i jinde

- je schopen/a vysvětlit termíny "vizuální gramotnost", "galerijní a muzejní edukace", "zprostředkování umění", "didaktická transformace"

- vytvoří konkrétní výtvarné úkoly/výtvarné zadání na základě didaktické transformace obsahu uměleckého díla

- vytvoří příběh (ve formě komiksu) na základě uměleckého díla

Last update: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (22.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html