Synthesis of the knowledge of partial disciplines into the content of the theory of physical culture in systemic contexts. System of basic theories of TC theory. Kinantropology as a subject of science (See syllabus). Part of the subject is also work with distance texts.
Confirming learnt knowledge and skills and application in practice. Selfreflection, diagnosis evaluation of an exercise unit. Possibilities of making healthy enviroment at school. Movement in the range of school regime. Application of physical activities for teaching process.
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (01.03.2022)
Syntéza poznatků dílčích disciplín do obsahu teorie tělesné kultury v systémových souvislostech. Systém základních pojmů teorie TK. Kinantroplogie jako vědní obor. (Viz sylabus.). Součástí předmětu je také práce s distančními texty.
Ověření získaných poznatků a dovedností a schopnost studentů aplikovat je v praxi ve vyučovací hodině v rámci didaktických výstupů s následnou sebereflexí a diagnostikou a evaluací efektivity vyučovací jednotky. Seznámit s možnostmi vytváření zdravého prostředí ve škole, vřazování pohybu do režimu vyučování a využití pohybových aktivit v rámci projektového vyučování.
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (01.03.2022)
Aim of the course -
To acquaint students with a system of knowledge about physical culture, its origins, subsystems, external and internal contexts and a system of basic concepts of the field.
Acquire knowledge, skills and ability of students to apply them in practice in the lesson with children with self-reflection and subsequent diagnosis and evaluation of the effectiveness of teaching units.
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (26.05.2019)
Seznámit studenty se systémem poznatků o tělesné kultuře, o jejích východiscích, subsystémech, vnějších i vnitřních souvislostech a se systémem základních pojmů oboru.
Získat poznatky, dovednosti a schopnost studentů aplikovat je v praxi ve vyučovací hodině s dětmi s následnou sebereflexí a diagnostikou a evaluací efektivity vyučovací jednotky.
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (26.05.2019)
Descriptors - Czech
Přímá výuka 24 hodin
Příprava na hodiny (za semestr) 25 hodin
Samostudium 10 hodin
Příprava na klasifikovaný zápočet 20 hodin
Last update: Hájková Jana, PaedDr. (08.02.2022)
Course completion requirements -
Requirements tothe subject (ora credittest) clearlybased on the contentof the syllabus,synopsis andthe analyzedthe announcedlist of referencesin the descriptionof the subjectin theSISandas further specifiedby the teacherat the beginningof the semester.
The credit is required to prepare and present the seminar work in the required structure (see introductory lecture). For the knowledge test, the issues listed in the annotation apply.
Elaboration and implementation of practical preparations for lessons in 1st grade classes primary schools
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (20.01.2022)
Požadavky ke splnění předmětu (zápočtu či zkoušky) jednoznačně vycházejí z obsahu sylabu, anotace a prostudovaného avizovaného seznamu literatury v popisu daného předmětu v SIS a jsou dále upřesněny vyučujícím vždy na začátku semestru.
1) Seminární práce dle výběru studenta v rámci obsahu předmětu (viz anotace) v ppt a její ústní prezentace. 2) Úspěšnost ve vědomostním písemném testu.
3) Zpracování a realizace praktických příprav vyučovacích hodin ve třídách 1. st. ZŠ
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (20.01.2022)
Literature - Czech
Hodaň,B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. Hogenová, A. aj. Pohyb a tělo. Praha: Karolinum 1998, ISBN 80-7184-580-9 Hogenová,A. Kvalita života a tělesnost. Praha: Karolinum, 2001. Hogenová,A. Etika a sport. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-499-3 Hošek,V. Kinezioprotekce kvality života. Studia kinantropologica., 1, České Budějovice: JČU PedF, 2000, s. 11-15. Hrabinec,J. Prostor pro porozumění tělesné kultuře. In: Prostory porozumění - výchova, umění, sport. Praha: UK PedF, 2003. s. 56-62. ISBN 80-7290-124-9. Hrabinec,J. Tělesná kultura a hledání harmonie života. In: Tělesná výchova a sport na přelomu století. Praha: FTVS UK, 1997, s. 701-71. ISBN 80-902147-2.X Rýdl,M. Kapitoly z filozofie tělesné kultury. Praha: Univerzita Karlova, 1993. Slepičková, I. Sport a volný čas. Praha: Karolinum 2000. ISBN 80-246-0044-7. Svoboda,B., Hošek,V.Pohyb a somatomentální vývoj osobnosti. Praha: Univerzita Karlova, 1992. Teplý, Z. Zdraví, zdatnost, pohybový režim. Praha: ČASPV, 1995. ISBN 80-85910-02-0
Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání. www.vuppraha/ramcovy.cz Dvořáková, H. Didaktika tělesné výchovy a dětí s hendikepy. Praha: UK PedF.
Dlouhý, M. Rozvoj pozornosti a výkonové motivace u mládeže se sluchovým postižením prostřednictvím intervenčního pohybového programu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2011. Mužík, L., Krejčí, M. Tělesná výchova a zdraví. Olomouc: Hanex. Mazal, F. Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex, 2000. Měkota, K., Kovář, R. at al. Unifittest (6 - 60). Olomouc: UP, 1995. Krejčí, M., Baumeltová, M. Optimalizace denního režimu žáků mladšího školního věku. České Budějovice. INCA, 1999. Krejčí, M., Baumeltová, M. Týdny zdraví ve škole. České Budějovice. JČU, 2001. Dobrý, L., Svatoň, V. Analýza didaktické interakce. Praha: UK FTVS. Adamírová, J. Hravá a zábavná výchova pohybem. Základy psychomotoriky. Praha: Unie zdravotní tělesné výchovy, 2003.
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (26.05.2019)
Syllabus -
Physical culture as a social phenomenon and part of the culture of humanity, its characteristics, structure and function in the life of individuals and societies. Physical education, sport and recreational recreation as basic subsystems of TC, their specific functions and mutual relation. Sport in the process of socializing a person, its essence and function in modern society. Approaches to the structure of its structure. Specifics of top sport.Filosofic, anthropological and sociological basis of the theory of physical culture. The place of physical culture in the different phases of the development of human culture (anthropogenesis, sapientization, humanization). Physical culture and its relations to material culture, culture of interpersonal relations, and spiritual culture. A place of movement in the life of man and society. Movement and somatomentual personality development. Hypokinesis and its consequences. Quality of life and lifestyle. Systemic concept of physical culture, its structure, functions and links of its subsystems. System of basic concepts of physical culture. Questions of physical fitness, performance and psychological resilience. Ethical, ecological and aesthetic connections of TK. Kinanthropology as a field of science, its structure and methodology. The contribution of partial disciplines to the theory of body culture.
Realization of a prepared plan for teaching at a primary school. Selfreflection, evaluation, diagnosis and analysis. Possibilities of application physical activities in daily regime. Assessment of a school enviroment, elaborating a project. Requirements - elaborating three writing plans for PE unit, elaborating a project. Knowledge and application.
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (26.05.2019)
Tělesná kultura jako společenský jev a součást kultury lidstva, její charakteristika, struktura a funkce v životě jednotlivce i společnosti. Tělesná výchova, sport a pohybová rekreace jako základní podsystémy TK, jejich specifické funkce a vzájemný vztah. Sport v procesu socializace člověka, jeho podstata a funkce v moderní společnosti. Přístupy k členění jeho struktury. Specifika vrcholového sportu.Filozofická, antropologická a sociologická východiska teorie tělesné kultury. Místo tělesné kultury v jednotlivých etapách vývoje kultury lidstva (antropogeneze, sapientace, humanizace). Tělesná kultura a její vztahy k materiální kultuře, kultuře mezilidských vztahů a kultuře duchovní. Místo pohybu v životě člověka i společnosti. Pohyb a somatomentální vývoj osobnosti. Hypokineze a její důsledky. Kvalita života a životní styl. Systémové pojetí tělesné kultury, její struktura, funkce a vazby jejích subsystémů. Systém základních pojmů tělesné kultury. Otázky tělesné zdatnosti, výkonnosti a psychické odolnosti. Etické, ekologické a estetické souvislosti TK. Kinantropologie jako vědní obor, jeho struktura a metodologie. Přínos dílčích vědních disciplín k vytváření teorie tělesné kultury.
Zpracování a realizace praktických příprav vyučovacích hodin ve třídách 1. st. ZŠ, následná sebereflexe a evaluace na základě diagnostických metod. Možnosti realizace pohybových aktivit v režimu dne, zhodnocení prostředí školy z tohoto pohledu, zpracování integrovaného projektu, zpracování projektu podporujícího pohybové aktivity ve vztahu ke zdravému prostředí školy. Zápočtové požadavky - zpracování tří příprav na jednotku TV, realizace jedné z příprav, sebereflexe a analýza, zpracování integrovaného projektu pro vyučování, zpracování projektu prostředí podporujícího pohybové aktivity. Klasifikovaný zápočet - teoretické znalosti a schopnosti jejich aplikace.
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (26.05.2019)