SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Movement games and psychomotor skills - OPMN0T109A
Title: Pohybové hry a psychomotorika
Guaranteed by: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 100 (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Petra Fořterová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Petra Fořterová, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPMN0T139A
Is interchangeable with: OKMN0T109A
Files Comments Added by
download Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz (1) (1).jpg Kateřina Esserová, DiS.
Annotation -
The subject is focused on the use of psychomotorics and movement games for teaching PE at the 1st grade of elementary school. As part of the course, students will acquire a stack of movement and psychomotoric games, learn about the basics of organization and management of movement activities. Psychomotorics connects movement with mental activity, the child's psyche and social aspects, and intentional games and activities aim to influence the child in these areas. An unmissable aspect of the subject is the focus on the issue of inclusion of disabled students into PE teaching.
Last update: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (07.09.2023)
Aim of the course - Czech

Studující rozvíjí své kompetence v oblasti psychomotoriky a pohybových her.

Studující porovnávají a kategorizují psychomotorická cvičení a pohybové hry.

Studující získávají základní teoretické znalosti z oblasti psychomotoriky a pohybových her.

Last update: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět je hodnocen 2 kredity, časová dotace na studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka: 24 hodin

Příprava na zápočet: 20 hodin

Samostudium: 16 hodin

Last update: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (07.09.2023)
Course completion requirements - Czech
  • Aktivní účast na výuce
  • Zpracování souboru her na zadané téma
  • Metodický výstup
Last update: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (20.08.2024)
Literature - Czech

Adamírová, J. (1995). Hravá a zábavná výchova pohybem (základy psychomotoriky). Praha: Unie zdravotní TV ČASPV.

Blahutková, M. (2007). Psychomotorika. Brno: Pedf MU

Blahutková, M., & Koubová, J. (1995). Psychomotorika aneb prožitek z pohybu. Brno: Oddělení inovačních a rozvojových programů CDVU MU Brno

Blahutková, M., Klenková, J., & Zichová, D. (2007). Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno: Masarykova univerzita

Blahutková, M., & Pavlínková, Z. (1999). Využití netradičního náčiní v hodinách tělesné výchovy na I. stupni ZŠ. Brno: CDVU MU

Dvořáková, H. (2012). Školáci v pohybu - tělesná výchova v praxi. Praha: Grada

Dvořáková, H., & Michalová, Z. (2004). Využití psychomotoriky ve škole. Praha: PedF UK

Hermová, S. (1994). Psychomotorické hry. Praha: Portál

Kurtz, L.A. (2015). Hry pro rozvoj psychomotoriky pro děti s ADHD, autismem, smyslovým postižením a dalšími handicapy. Praha: Portál

Mazal, F. (2000). Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex

Mazal, F. (2007). Hry a hraní pohledem ŠVP. Olomouc: Hanex

Neuman, J. (2001). Dobrodružné hry v tělocvičně. Praha: Portál

Tůma, M., & Tkadlec, J. (2010). Hry s míčem pro děti. Praha: Grada

Szabová, M. (1999). Cvičení pro rozvoj psychomotoriky. Praha: Portál

Last update: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (07.09.2023)
Syllabus - Czech

Teorie:

  1. Interpretace pojmu psychomotorika, teoretická východiska psychomotoriky, postavení psychomotoriky v systému vědních disciplín 
  2. Cíl psychomotoriky, hra v psychomotorice, herní zásady psychomotoriky, psychomotorika ve škole, pomůcky
  3. Zaměření psychomotoriky z hlediska tří kompetenčních oblastí: osobní, materiální a sociální  
  4. Zpětná vazba
  5. Charakteristika pohybových her a jejich cíl

Cvičení:

  1. Hry zaměřené na poznávání a vnímání vlastního těla i sebe sama 
  2. Hry na zvládání prostoru a orientaci v něm 
  3. Hry na zvládání materiálního okolí 
  4. Hry na záměrné rozvíjení sociálních vztahů 
  5. Hry s obsahem lokomočních cvičení 
  6. Hry s obsahem manipulačních cvičení 
  7. Relaxační techniky
  8. Využití balančních pomůcek
  9. Zpětná vazba 
  10. Pohybové hry a soutěže

 

Last update: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (20.08.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující prokazuje dostatečně osvojený zásobník cvičení z oblasti psychomotoriky a pohybových her.

Studující rozlišuje hry patřící do psychomotoriky a cvičení patřící do pohybových her.

Studující aplikuje psychomotorická cvičení nebo pohybové hry ve vyučovací jednotce TV.

Studující zhodnocuje aplikovanou psychomotorickou vyučovací jednotku a provede sebe reflexi.

Studující aplikuje teoretické znalosti z psychomotoriky a pohybových her ve vyučovací jednotce TV.

Last update: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html