|
|
|
||
The aim of the course is to gain basic knowledge about specific learning and behavioral disorders, but also competencies for direct work with students with SPU / SPCH. Despite the fact that the course focuses mainly on working with students with basic types of SPU (dyslexia, dysorthography, dysgraphia and dyscalculia) and SPCH, students will be acquainted through the development of early literacy with the form and nature of difficulties of other high-risk groups failing to acquire primary school. skills and their various difficulties in reading and writing (non-specific learning disabilities, children with dysphasia, children with comprehension disorders, etc.) The course is a knowledge base for the course School Counseling Services, which is more intervention-oriented.
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (02.02.2022)
|
|
||
Výuka bude probíhat podle aktuálně platných pravidel. Pro kurz je připraven Mooodle dle jednotlivých témat a přednášek. Kurz má název Specifické poruchy učení a chování pro 1. st. ZŠ (žáci s SPU tvoří největší skupinu). Přístup obdrží studenti na první přednášce. Rozklad studijní zátěže: Přednášky - 12 hodin. Příprava na přednášky a studium odborné literatury - 12 hodin. Příprava na zápočtový test - 6 hodin. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (02.02.2022)
|
|
||
Povinná literatura: GOETZ, M., UHLÍKOVÁ, P. ADHD. Porucha pozornosti s hyperaktivitou. Praha: Galén, 2013. KREJČOVÁ, L., BODNÁROVÁ, Z., ŠEMBEROVÁ, K, BALHAROVÁ, K.. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Brno: Edika, 2014. KUCHARSKÁ, A. Diagnostické postupy a obligatorní diagnózy v SPC (kapitola 3.2.). In Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v pedagogicko-psychologických poradnách. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007, s. 69-85. KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. MERTIN, V., KUCHARSKÁ, A. a kol. Integrace žáků se specifickými poruchami učení - od stanovení diagnostických kritérií k poskytování péče všem potřebným žákům. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007. PELLETIER, E. Porucha pozornosti bez hyperaktivity: Pomoc rodičům a učitelům. Praha: Portál, 2014. POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010. ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEBOVÁ, E. Speciální pedagogika v praxi. Komplexní péče o děti se SPUCH. Praha: Grada, 2012. WILDOVÁ, R. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: PedF UK, 2002. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2009.
Doporučená literatura: KUCHARSKÁ, A., Seidlová Málková, G. Čtenářská gramotnost – předpoklady rozvoje, počáteční gramotnost. Pedagogika, 2012, č. 1-2, s. 1-9. KUCHARSKÁ, A. Riziko dyslexie – pregramotnostní dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách. Praha: PedF UK, 2014. MUNDEN, A.; ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2008. NOVÁK, J. Dyskalkulie. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004. PACLT, I. a kol. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007. RIEFOVÁ, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1999. TAYLOR, J. F. Jak přežít s hyperaktivitou a poruchami pozornosti. Rádce pro děti s ADHD a ADD. Praha: Portál, 2012. WILDOVÁ, R. (2006). Vybrané didaktické problémy výuky počátečního čteni. In Kucharská, A. (red.) Specifické poruchy učení a chování. Sborník 2005, Praha: IPPP ČR, 2006, s. 107-113. WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost a možnost podpory jejího rozvoje. In WILDOVÁ, R. a kol. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2012, s. 5-14. WILDOVÁ, R. (2006). Vybrané didaktické problémy výuky počátečního čteni. In Kucharská, A. (red.) Specifické poruchy učení a chování. Sborník 2005, Praha: IPPP ČR, 2006, s. 107-113. WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost a možnost podpory jejího rozvoje. In WILDOVÁ, R. a kol. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2012, s. 5-14. Last update: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (01.02.2021)
|
|
||
Témata kurzu: Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (02.02.2022)
|
|
||
Zápočet na základě splnění zápočtového testu. Na zápočtový test má student 2 pokusy. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (08.03.2022)
|