|
|
|
||
The second part of the Education and social psychology course is to equip students with basic psychological knowledge and skills needed to perform their future profession. The aim of the summer semester course is to introduce students to the social-psychological context of teaching. The content of lectures of the course Pedagogical and social psychology II will be mainly theoretical knowledge of educational psychology, in the seminars, the emphasis will be on acquiring skills in the field.
Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (22.01.2023)
|
|
||
Přímá výuka
Nepřímá výuka
Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
Podmínkou pro zakončení předmětu je 75% účast na seminářích. Zkoušku studenti složí v rámci písemného testu pokrývající témata Psychologie pedaagogické a sociální I a II. Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (29.01.2022)
|
|
||
Literatura povinná: HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015, 399 stran. ISBN 9788024746746. HRABAL, V. Sociální psychologie pro učitele: vybraná témata. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 125 s. ISBN 8024604361. VALENTOVÁ, L. Problémy mladšího a středního školního věku. In: HadjMoussová a kol. Pedagogicko-psychologické poradenství I vybrané problémy. Praha: Pedf UK, 2005. VALENTOVÁ, L.;PAVLAS MARTANOVÁ,V. Školní třída- diagnostika, intervence a prevence. In Školní poradenství II. Praha: PedfUK v Praze, 2013.
Literatura doporučená: HADJ-MOUSSOVÁ, Z.; DUPLINSKÝ, J. Diagnostika: pedagogicko-psychologické poradenství. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2002, 208 s. ISBN 807290101x. KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování. Praha: Portál, 1997. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001. VALENTOVÁ, L. Školní poradenství II. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013, 207 s. ISBN 9788072906291. VÝROST, J.;SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. 2vyd. Praha: Grada, 2008. Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
|
|
||
Témata předmětu: 1. Sociální psychologie, teorie sociální podmíněnosti člověka. 2. Sociální psychologie rodiny, vztah rodiny a školy. 3. Sociální percepce a sociální interakce. 4. - 5. Třída jako sociální skupina, diagnostika a intervence. 6. Problémové a rizikového chování – terminologie, prevence. Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
|
|
||
Sociální psychologie Student/ka vyjmenuje významné odborníky a jejich teorie v oblasti sociální psychologie a uvede, k čemu se dané teorie vztahují. Student/ka vztáhne teorie sociální psychologie k vlastnímu studiu a profesní praxi a ukáže, jak mohou ovlivnit jeho přístup k výuce a práci s žáky. Student/ka uvede příklady, jak může sociální facilitace (Triplett) a sociální zahálení (Ringelmannův efekt) ovlivnit chování jednotlivců při skupinové práci nebo soutěžích. Sociální percepce Student/ka dokáže vysvětlit, jak první dojem ovlivňuje vnímání lidí a jak primární informace o osobě nebo situaci formují naše následné hodnocení. Student/ka identifikuje haló efekt jako tendenci přenášet celkové pozitivní nebo negativní vnímání jedné vlastnosti osoby na ostatní oblasti jejího chování, vzhledu nebo osobnosti. Student/ka popíše základní charakteristiky stereotypů a předsudků, včetně jejich silného emotivního náboje a skutečnosti, že jsou často založeny na omezených nebo nedostatečných informacích o daném objektu či osobě. Student/ka vysvětlí, jak mohou očekávání a víra jedné osoby v druhého ovlivnit jeho výkon, a to jak pozitivně (Pygmalion efekt), tak negativně (Golem efekt). Student/ka analyzuje různé způsoby, jakými lidé přisuzují příčiny událostem, včetně vnitřních a vnějších atribucí. Student/ka rozlišuje mezi šťastnou atribucí (kdy úspěch přisuzujeme vlastním schopnostem a vnitřním faktorům) a nešťastnou atribucí (kdy neúspěch přisuzujeme vnějším faktorům) a popíše základní atribuční chybu, Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (24.03.2025)
|