|
|
|
||
The course focuses on propedeutics of one of the basic psychological disciplines, which also has a strong overlap in pedagogical practice. During the semester, students will learn various aspects of the development of an individual from prenatal age to death. Within the emphasis on the theories of lifelong development, students will be motivated to critical thinking, search for connections between the most famous theories of development and individual phenomena of individual development, as well as orientation in the current direction of empirical interest of Czech and world developmental psychology. It will reflect the current topics and changing trends in contemporary developmental psychology, which students will actively seek and discuss in the seminar part of the course.
Last update: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
Cílem kurzu je získání kvalitní orientace ve vývojových úkolech jednotlivých vývojových etap od prenátálního vývoje po smrt jedince. Studující umí definovat a popsat specifika somatického, kognitivního, sociálního, emočního, identitního vývoje v jednotlivých etapách, umí v souvislostech vysvětlit klíčové změny s ohledem na aktuální empirické studie i teorie vývoje potřebné pro výkon pedagogické profese. Last update: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Last update: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
Kurz je ukončen písemnou zkouškou v rozsahu přednášek, seminářů a povinné literatury. Test obsahuje kombinaci otevřených otázek (vlastní formulace odpovědi ) a volby správné odpovědi z několika distraktorů. Časová náročnost písemné zkoušky - cca 30 minut. Bližší informace budou prezentovány na první přednášce. Další úkoly bude studující plnit na seminářích. Účast v seminární části (studující budou rozděleni do 4 skupin) je povinná. Povolené jsou 2 absence. Last update: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (31.01.2024)
|
|
||
BLATNÝ, M. (Ed.). Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Karolinum, 2016. FARKOVÁ, M. Dospělost a její variabilita. Praha: Grada, 2009. ERIKSON, E. H. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Devět věků člověka. Praha: Portál, 2015 GRUSS P. (ed.) Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009. HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. JANOŠOVÁ, P. Dívčí a chlapecká identita. Vývoj a úskalí. Praha: Grada, 2008. KATRŇÁK, T. a kol. Na prahu dospělosti. Praha: Dokořán, 2010. KLUSÁK, M. a KUČERA, M. Dětské hry - games. Praha: Karolinum, 2010. KOUKOLÍK, F. Metuzalém: o stárnutí a stáří. Praha: Karolinum, 2014. MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003. MACEK, P., LACINOVÁ, L. (eds.). Vztahy v dospívání. Brno: Barrister &Principal, 2012. LANGMEIER, J.;KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ONDRUŠOVÁ, J. Stáří a smysl života. Praha: Karolinum, 2011. PIAGET, J.;INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2010. PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. Psychický vývoj dítěte: od 1. do 5. třídy. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005. ŘÍČAN, P. Cesta životem: vývojová psychologie. Praha: Portál, 2006. SHEEYOVÁ, G. Průvodce dospělostí: šance a úskalí druhé poloviny života. Praha: Portál 1999. SMÉKAL, V.; LACINOVÁL.; KUKLA, L. a kol. Dítě na prahu dospívání. Brno: Barrister &Principal, 2004. THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. Last update: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (15.05.2019)
|
|
||
Last update: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (15.05.2019)
|
|
||
Studijní opory, prezentace přednášek, rozšiřující texty jsou k dispozici v kurzu Moodle : https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=498 Last update: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (27.01.2023)
|