|
|
|
||
|
Annotation: Introduction to the study of psychology, basic concepts of general psychology and personality psychology, definition of personality, conception and theory of personality, personality structure, basic characteristics, temperament, character, abilities, dynamics of personality, motives of human behavior. Students will gain initial knowledge of the theoretical foundations of the structure and dynamics of personality, especially with the emphasis on the possibility of applying knowledge to teaching practice (child personality, teacher personality, cognition, motivation, skills development, learning issues, etc.).
Last update: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (10.09.2025)
|
|
||
|
Cíl kurzu : porozumět organizaci a dynamice duševního života jedince, orientovat se v terminologii obecné psychologie a psychologie osobnosti. Získat orientaci v teoriích osobnosti, které významně ovlivnily myšlení ve 20. a 21.století. Umět aplikovat tyto poznatky na důsledky v pedagogickém procesu i psychologii žáka. Last update: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (10.09.2025)
|
|
||
|
kredity 2 zakončení zápočet přímá výuka - dvě hodiny přednášky týdně nepřímá - samostatné studium z doporučené odborné literatury Last update: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (10.09.2025)
|
|
||
|
Písemný zápočtový test v rozsahu přednášek, trvající 20 minut, zahrnující otevřené otázky a výběr z možností, Last update: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (10.09.2025)
|
|
||
|
Doporučená: Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Portál: Praha, 2014. (i jakékoliv starší i novější vydání) Rozšiřující: Atkinson, R.L. et al., Psychologie, Portál, Praha 2007 Last update: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (10.09.2025)
|
|
||
|
Téma 1: Psychologie jako věda... užitečná pro učitele Téma 2: Osobnost, její komplexnost, rozmanitost a rozvoj Téma 3: Temperament a charakter Téma 4: Emoce, vůle, motivace Téma 5: Schopnosti a inteligence Téma 6: Kognice, kognitivní styly a metakognice Last update: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (10.09.2025)
|
|
||
|
Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15731 Vstupní heslo není potřeba. Last update: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (02.10.2025)
|
|
||
|
Téma 1: Psychologie jako věda (užitečná pro učitele) · Vysvětlí základní psychologické termíny, uvede rozdíly mezi termíny ze stejné kategorie, ilustruje pomocí příkladu zasazeného do pedagogického kontextu: · Popíše základní (teoreticko-výzkumné) disciplíny a vyjmenuje témata, kterými se zabývají: · Popíše aplikované (relevantní pro práci pedagoga) disciplíny a vyjmenuje témata, kterými se zabývají:psychologie pedagogická, školská/školní, psychodiagnostika (a případně klinická a poradenská), práce a organizace. · Vyjmenuje stěžejní přístupy v psychologii, dokáže zasadit dobu jejich vzniku do časové linie, popíše jejich charakteristiky (relevantní pro pedagogickou oblast), uvede 1-3 hlavní představitele, dokáže popsat souvislosti, podobnosti a rozdíly (jeden směr navazuje kriticky na druhý… který směr se nabízí více pro které pedagogické téma…):
Téma 2: Osobnost (její komplexnost, rozmanitost a rozvoj) · Uvede základní charakteristiky osobnosti, popíše a na konkrétním příkladu z pedagogické praxe ilustruje, jak osobnost funguje: · Uvede 2 rozdílné přístupy v popisu osobnosti, na konkrétním příkladu ilustruje rozdíly mezi nimi, vysvětlí silné a slabé stránky každého z nich: · Vysvětlí rozdíl mezi typy osobnostních rysů z hlediska zastoupení v populaci a ilustruje každý na typ příkladem zasazeným do kontextu období mladšího školního věku: · Uvede 2 hlavní faktory determinace vývoje osobnosti, vyjmenuje jejich podkategorie a ty ilustruje na příkladu relevantním pro období mladšího školního věku a 1. stupně ZŠ: · Uvede 3 možné teoretické koncepce determinovanosti osobnosti, dokáže je vzájemně porovnat na základě 5ti kritérií a vysvětlit čím, který přispívá k pochopení komplexního vývoje jedince a s tím souvisejícímu koncipování výchovných/vzdělávacích metod: · Dokáže toto triadické rozdělení aplikovat nejen na seznam výše uvedených psychologických směrů, ale zejména na seznam pedagogických teorií vzdělávání: · Dokáže popsat vývoj jedince z pohledu Eriksonovy ontogenetické koncepce, vysvětlit a na konkrétních příkladech (z reálného světa i ze světa filmových postav) ilustrovat dynamizující princip vývoje i charakteristiky jednotlivých vývojových období: · Vysvětlí terminologii týkající se procesu uvědomování si sebe sama jako svébytné osobnosti, uvede rozdíly mezi termíny ze stejné kategorie, ilustruje pomocí příkladu zasazeného do pedagogického kontextu: · Vyjmenuje základní dimenze osobnosti
· Vysvětlí, co mají obě dimenze osobnosti společného, v čem se od sebe liší (čeho se která týká) a v čem se vzájemně prolínají: · Dokáže popsat temperament a charakter z pohledu klasických typologií osobnosti i rysového přístup a popsat jednotlivé typy a rysy z hlediska toho, jak se budou projevovat u žáka v učebním procesu a třídním kolektivu:
Téma 4: Emoce, vůle, motivace (u dítěte mladšího školního věku a žáka 1. stupně ZŠ) · Uvede základní charakteristiky emocí, stručně vysvětlí a uvede příklad: · Vysvětlí rozdíly mezi základními/primárními a vyššími/komplexnějšími emocemi, uvede ke každému podkategorie a/či příklady. · Popíše, jak identifikovat emočně (ne)zralé dítě pro potřeby diagnostiky školní zralosti a připravenosti. · Vysvětlí vliv kvality raného attachmentu u malého dítěte na pozdější emoční zralost, odolnost a otevřenost novým zkušenostem a sebevědomí u žáka. · Vysvětlí a na konkrétním příkladu ilustruje roli emocí ve vnější a vnitřní motivací, v efektivitě školního hodnocení a v procesu sebehodnocení. · Vysvětlí, co jsou to obranné mechanismy osobnosti. Dokáže jich několik vyjmenovat, u každého vysvětlit princip a ilustrovat rizikový kontext, v němž by se mohl daný mechanismus vyvinout – a to jak u žáka, tak u učitele. · Vysvětlí, co je to vůle a uvede příklady volních vlastností žáka relevantních z pedagogického hlediska. · Vysvětlí rozdíly mezi formami chování z hlediska míry regulace: · Vysvětlí a na konkrétním příkladu ilustruje souvislost vůle s problematikou odložené odměny (seberegulace) a zasloužené odměny (morálka). · Vyjmenuje, vysvětlí a pomocí konkrétního příkladu ilustruje 4 druhy motivace z hlediska míry internalizace · Vysvětlí, co je to motiv a představí klasifikaci motivů do relevantních kategorií: · Dokáže popsat motivační strukturu jedince z pohledu Maslowovy hierarchie potřeb, charakterizovat jednotlivé úrovně pyramidy (i v souvislosti s evolucí lidské společnosti), popsat proces uspokojování potřeb v závislosti na jejich úrovni, a konečně identifikovat projevy jednotlivých potřeb – uspokojených i neuspokojených – u dětí v kontextu školy a studia: · Vysvětlí, co je to motivační konflikt a podá příklad z pedagogického prostředí.
Téma 5: Schopnosti a inteligence (u dítěte mladšího školního věku a žáka 1. stupně ZŠ) · Formuluje kritérium vysvětlující rozdíl mezi schopnostmi, vlohami a vědomostmi/dovednostmi: · Identifikuje 5 stupňů intenzity schopnosti: · Klasifikuje schopnosti z hlediska míry obecnosti/specifičnosti a podá ke každé kategorii přiměřený počet příkladů: · Vysvětlí, co je to inteligence, a uvede její klíčové atributy. · Uvede a na konkrétním příkladu vysvětlí matematický vzorec, jímž se vypočítává IQ jedince. Určí pásmo inteligenčního průměru populace. · Vysvětlí, kdy hovoříme o mentální retardaci a kdy o nadání. U obou určí jejich jednotlivé stupně v závislosti na výši IQ. · Vyjmenuje hlavní představitele výzkumu inteligence a uvede jejich hlavní přínosy: · Uvede různé druhy inteligence a dokáže určit míru jejich relevance pro jednotlivé školní předměty, didaktické aktivity, mimoškolní zájmové aktivity, profese nebo z hlediska fungování v sociálních vztazích: · Dokáže stručně popsat hlavní (výše uvedené) inteligenční testy a orientačně určit, jaký test je vhodný pro jaký kontext: · Vysvětlí, zda a jak inteligence ovlivňuje školní výkonnost/úspěšnost a učební výsledky u žáků.
Téma 6: Kognice, kognitivní styly a metakognice (u dítěte mladšího školního věku a žáka 1. stupně ZŠ) · Vysvětlí, co je to kognice, vyjmenuje kognitivní procesy/funkce a vysvětlí kritérium jejich dělení na nižší a vyšší: · Definuje pozornost. Určí její druhy a vlastnosti (obecně i s ohledem na specifika mladšího školního věku). Každý druh a každou vlastnost dokáže ilustrovat pomocí příkladu z výukového/učebního procesu u žáků na 1. stupni ZŠ: · Definuje vnímání. Určí jeho druhy a vlastnosti (obecně i s ohledem na specifika mladšího školního věku). Každý druh a každou vlastnost dokáže ilustrovat pomocí příkladu z výukového/učebního procesu u žáků na 1. stupni ZŠ: · Vysvětlí, co je to senzorická multimodalita a jakou roli hraje ve výukovém/učebním procesu při zpracovávání a zapamatovávání informací. · Definuje paměť. Určí její druhy podle různých kritérií (obecně i s ohledem na specifika mladšího školního věku). Každý druh dokáže ilustrovat pomocí příkladu z výukového/učebního procesu u žáků na 1. stupni ZŠ: · Definuje představivost. Určí její druhy podle různých kritérií, její vlastnosti a její projevy (obecně i s ohledem na specifika mladšího školního věku). Každý druh, každou vlastnost a každý projev dokáže ilustrovat pomocí příkladu z výukového/učebního procesu u žáků na 1. stupni ZŠ: · Definuje myšlení. Určí jeho druhy, vlastnosti a myšlenkové/mentální operace (obecně i s ohledem na specifika mladšího školního věku). Každý druh, každou vlastnost a každou operaci dokáže ilustrovat pomocí příkladu z výukového/učebního procesu u žáků na 1. stupni ZŠ: · Definuje řeč. Určí vlastnosti jazyka, formy řečového projevu, řečové procesy a funkce řeči/jazyka (obecně i s ohledem na specifika mladšího školního věku). Každý druh dokáže ilustrovat pomocí příkladu z výukového/učebního procesu u žáků na 1. stupni ZŠ: · Vysvětlí roli školy jakožto instituce v procesu osvojování psané řeči. · Definuje učení. Určí jeho druhy (obecně i s ohledem na specifika mladšího školního věku). Každý druh dokáže ilustrovat pomocí příkladu z výukového/učebního procesu u žáků na 1. stupni ZŠ: · Dokáže stručně představit principy Piagetovy ontogenetické koncepce kognice/myšlení, vysvětlit a na konkrétních příkladech ilustrovat základní pojmy a popsat jednotlivá vývojová období: · Vysvětlí, co jsou to kognitivní styly, uvede jejich příklady a specifikuje, jak by se projevovaly ve výukovém/učebním procesu u žáků na 1. stupni ZŠ: · Vysvětlí, co je to metakognice a jakou roli v jejím rozvoji hraje znalost svého kognitivního stylu. Last update: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (10.09.2025)
|
|
||
|
Kurz je určen výhradně pro studující oboru učitelství pro 1.stupeň základní školy. Last update: Fibigerová Kateřina, Mgr. et Mgr., Ph.D. (10.09.2025)
|
