|
|
|
||
The lecture is focused on summarizing the findings of social sciences, which are a prerequisite for the didactic analysis of topics in the educational field of human being and his world.
In seminars on selected social science topics, students learn about examples of different work methods and evaluate their goals.
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (26.09.2022)
|
|
||
Předmět Člověk a společnost pomáhá studentům učitelství reflektovat aktuální problémy společnosti, analyzovat je v kontextu disciplin společenských věd a na základě kritické práce s kurikulem vybírat témata vhodná pro výuku na 1. stupni. Pro práci s těmito tématy se studenti učí dílčím krokům didaktické transformace učiva a plánování výuky. Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (15.09.2024)
|
|
||||||||||||||||
Celý kurz s podrobnými informacemi k plnění předmětu a zadáním úkolů je dostupný na Moodle Příprava na výuku
Plnění předmětu
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (22.10.2024)
|
|
||
Zápočet udělen za 80% účast na seminářích, zpracování průběžných úkolů a odevzdání seminární práce Seminární práce: návrh badatelské výuky k vybranému historickému tématu Podrobné informace k plnění předmětu a zadání úkolů dostupné na Moodle opoře Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
DVOŘÁKOVÁ,M.; DVOŘÁK,D.: Společenskovědní vzdělávání. In. V. Spilková a kol.: Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005. Fapšo, Marek. Myslet navzdory dějinám: kontrafaktuální dějiny a didaktika dějepisu. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2024. 133 stran. ISBN 978-80-246-5844-5. DVOŘÁKOVÁ M. Odkud se berou? Dětská pojetí oběhu peněz. Pedagogika, Vol 71 No 2 (2021). https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1850 DVOŘÁKOVÁ, M; STARÁ, J: Společnost 4 a 5 nakladatelství Fraus učebnice a příručka učitele. Plzeň: Fraus 2010. VEČERKOVÁ, E.; FROLCOVÁ, V.: Evropské Vánoce v tradicích lidové kultury. Praha: Vyšehrad, 2010. Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
1. Úvod do společenskovědního vzdělávání na primární škole 2. Cíle a problémy "vlastivědy" analýza různých pojetí společenskovědního vzdělávání v historii 3. Pojetí zadaného tématu – práce se staršími i současnými učebnicemi a požadavky RVP v oblasti Člověk a jeho svět 4. Porovnání pojetí společenskovědního učiva v různých vzdělávacích systémech, práce s kurikulem 5. Aktuální otázky společenských věd: rodina, gender 6. Aktuální otázky politiky 7. Politické učivo v primárním vzdělávání 8. Historické myšlení, časová osa, generace a vzpomínky, práce s životopisem 9. Historická gramotnost a badatelská výuka historických témat 10. Badatelská výuka a historických témat 11. Prezentace vlastního návrhu badatelské výuky 12. Prezentace vlastního návrhu badatelské výuky Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16869 Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (22.10.2024)
|
|
||
Studující: představí vývoj cílů společenskovědního vzdělávání na 1. stupni v průběhu 20. století a určí problémy, které koncepce společenskovědního vzdělávání řeší identifikují výzvy, které před společneskovědním vzděláváním stále stojí na příkladu zpracování témat v učebnicích ilustrují a kriticky hodnotí různé přístupy společenskovědního vzdělávání, jak z hlediska obsahů, tak z hlediska metod porovnává aktuální výzvy s příklady ze zahraničních kurikulárních dokumentů reflektuje aktuální problémy spojené s výukou tématu rodina, identifikuje pohled na problematiku z hlediska disciplin a paradigmat společenských věd, v návaznosti na to stanoví cíle a postupy dílčích výukových jendotek reflektuje aktuální problémy spojené s politickým životem společnosti, pomocí aktuálních politologických a sociologických přístupů tyto problémy představí v jejich komplexnosti identifikuje témata vhodná pro výuku na 1 stupni, provede kroky didaktické transformace tématu, kriticky zhodnotí výukové postupy v učebnicích a dalších didaktických materiálech představí kognitivní specifika žáků 1. stupně jako východisko pojetí práce s historickými tématy, zdůvodní význam a způsob práce žáků se vzpomínkami a časovou osou vysvětlí základní koncepty, které pomáhají rozvíjet historickou gramotnost, uvede význam a příklad práce v rámci těchot konceptů vybere téma historického učiva, přiřadí je k jednomu z konceptů historické gramotnosti a zdůvodní jejich přínos pro žáky 1. stupně k vybranému historickému tématu najde relevantní zdroje a navrhne postup práce podle zásad badatelské výuky představí a obhájí vlastní návrh badatelské výuky a kriticky hodnotí návrhy dalších studujících.
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (15.09.2024)
|