SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Human Being and Society with teaching methodology - OPMN0O161A
Title: Člověk a společnost s didaktikou I
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, C [HT]
Capacity: 85 / 88 (85)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Teacher(s): Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D.
Interchangeability : OKMN0O161A
Is pre-requisite for: OPMN0O167A
Is interchangeable with: OKMN0O161A
Annotation -
The lecture is focused on summarizing the findings of social sciences, which are a prerequisite for the didactic analysis of topics in the educational field of human being and his world. In seminars on selected social science topics, students learn about examples of different work methods and evaluate their goals.
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (26.09.2022)
Aim of the course - Czech

Předmět Člověk a společnost pomáhá studentům učitelství reflektovat aktuální problémy společnosti, analyzovat je v kontextu disciplin společenských věd a na základě kritické práce s kurikulem vybírat témata vhodná pro výuku na 1. stupni. Pro práci s těmito tématy se studenti učí dílčím krokům didaktické transformace učiva a plánování výuky.   

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (15.09.2024)
Descriptors - Czech

Celý kurz s podrobnými informacemi k plnění předmětu a zadáním úkolů je dostupný na Moodle

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

0 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

30 minut

Samostudium literatury (za semestr)

10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

15 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

20 hodin

               

Plnění předmětu           

 Příprava na test z historie             

10 hodin

 Seminární práce        

20 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška

0 hodin



Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (22.10.2024)
Course completion requirements - Czech

Zápočet udělen za 80% účast na seminářích, zpracování průběžných úkolů a odevzdání seminární práce

Seminární práce:  návrh badatelské výuky k vybranému historickému tématu

Podrobné informace k plnění předmětu a zadání úkolů dostupné na Moodle opoře

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (09.09.2024)
Literature - Czech

DVOŘÁKOVÁ,M.; DVOŘÁK,D.: Společenskovědní vzdělávání. In. V. Spilková a kol.: Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005.

Fapšo, Marek. Myslet navzdory dějinám: kontrafaktuální dějiny a didaktika dějepisu. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2024. 133 stran. ISBN 978-80-246-5844-5.

DVOŘÁKOVÁ M. Odkud se berou? Dětská pojetí oběhu peněz. Pedagogika, Vol 71 No 2 (2021). https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1850

DVOŘÁKOVÁ, M; STARÁ, J: Společnost 4 a 5 nakladatelství Fraus učebnice a příručka učitele. Plzeň: Fraus 2010.

VEČERKOVÁ, E.; FROLCOVÁ, V.: Evropské Vánoce v tradicích lidové kultury. Praha: Vyšehrad, 2010.

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (09.09.2024)
Syllabus - Czech

1. Úvod do společenskovědního vzdělávání na primární škole

2. Cíle a problémy "vlastivědy" analýza různých pojetí společenskovědního vzdělávání v historii 

3. Pojetí zadaného tématu – práce se staršími i současnými  učebnicemi a požadavky RVP v oblasti Člověk a jeho svět

4. Porovnání pojetí společenskovědního učiva v různých vzdělávacích systémech, práce s kurikulem

5. Aktuální otázky společenských věd: rodina, gender

6. Aktuální otázky politiky

7. Politické učivo v primárním vzdělávání

8. Historické myšlení, časová osa, generace a vzpomínky, práce s životopisem

9. Historická gramotnost a badatelská výuka historických témat

10.  Badatelská výuka a historických témat

11. Prezentace vlastního návrhu badatelské výuky

12. Prezentace vlastního návrhu badatelské výuky

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (09.09.2024)
Learning resources - Czech

Moodle

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16869

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (22.10.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující:

představí vývoj cílů společenskovědního vzdělávání na 1. stupni v průběhu 20. století a určí problémy, které koncepce společenskovědního vzdělávání řeší 

identifikují výzvy, které před společneskovědním vzděláváním stále stojí

na příkladu zpracování témat v učebnicích ilustrují a kriticky hodnotí různé přístupy společenskovědního vzdělávání, jak z hlediska obsahů, tak z hlediska metod

porovnává aktuální výzvy s příklady ze zahraničních kurikulárních dokumentů 

reflektuje aktuální problémy spojené s výukou tématu rodina, identifikuje pohled na problematiku z hlediska disciplin a paradigmat společenských věd, v návaznosti na to stanoví cíle a postupy dílčích výukových jendotek 

reflektuje aktuální problémy spojené s politickým životem společnosti, pomocí aktuálních politologických a sociologických přístupů tyto problémy představí v jejich komplexnosti 

identifikuje témata vhodná pro výuku na 1 stupni, provede kroky didaktické transformace tématu, kriticky zhodnotí výukové postupy v učebnicích a dalších didaktických materiálech

představí kognitivní specifika žáků 1. stupně jako východisko pojetí práce s historickými tématy, zdůvodní význam a způsob práce žáků se vzpomínkami a časovou osou

vysvětlí základní koncepty, které pomáhají rozvíjet historickou gramotnost, uvede význam a příklad práce v rámci těchot konceptů 

vybere téma historického učiva, přiřadí je k jednomu z konceptů historické gramotnosti a zdůvodní jejich přínos pro žáky 1. stupně

k vybranému historickému tématu najde relevantní zdroje a navrhne postup práce podle zásad badatelské výuky

představí a obhájí vlastní návrh badatelské výuky a kriticky hodnotí návrhy dalších studujících. 

     

   

 

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (15.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html