SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Continuous Educational Practice II with Reflection - OPMN0N177A
Title: Souvislá pedagogická praxe II s reflexí
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/3, MC [HT]
Capacity: unknown / 79 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Mgr. Barbora Nekardová
PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
PaedDr. Iveta Stehlíková Bassyová
Mgr. Kristýna Šejnohová
PhDr. Petra Vallin, Ph.D.
Mgr. Alžběta Vodrážková
prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Mgr. Blanka Zemanová
Pre-requisite : OPMN0N175A
Annotation -
The course focuses on the development of teaching competences in the whole range and the acquisition of experience in teaching in the context of class and school functioning. Verifies the level of teaching at the end of the course. The aim of the practice is to continue to develop a systematic reflection of teaching activity based on the analysis and evaluation of the course and results of its educational work with the support of the criteria and areas developed in the file of professional qualities of the student in educational practice.
Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (15.02.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem praxe je pokračovat v rozvíjení systematické reflexe učitelské činnosti na základě analýzy a hodnocení průběhu a výsledků své pedagogické práce s oporou o  kritéria a oblasti rozpracované v Souboru profesních kvalit studenta na pedagogické praxi

Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (15.02.2024)
Descriptors - Czech

6 ECTS odpovídají150 hodinám práce studenta

- cca 75 hodin přímé pedagogické práce v ZŠ, kam je student přidělen

- 21 hodin reflexe s provázejícím nebo VŠ učitelem

- cca 40 hodin příprava na pedagogickou práci

- 14 hodin sebehodnocení v Souboru kvalit, vedení reflektivního deníku a další úkoly dle požadavků vedoucí paralelky

Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (15.02.2024)
Course completion requirements - Czech
      • 100% docházka a aktivita studenta/studentky na praxi.
      • předložený pedagogický deník (zpracovaná očekávání od souvislé praxe II, formulace profesní výzvy, záznam situace ze třídy a její reflexe, údaje o třídě, žácích, náslechy, přípravy a reflexe, výukové materiály). Student/ka předkládá k zápočtu 2 dopracované  záznamy náslechů( zpětná vazba pro druhou studentku nebo třídní učitelku) a 4 vlastní hloubkové  přípravy s reflexemi, týdenní plán pro týden souvislé výuky včetně jeho hloubkové přípravy s odkazy na RVP ZV a ŠVP, zmapovat a doložit spolupráci rodiny a školy třídního učitele/ky.
      • účast na reflektivním semináři.
      • písemně zpracované sebehodnocení v rámci dokumentu Soubor kvalit studentovy práce na pedagogické praxi.
      • příznivé písemné hodnocení studenta/studentky fakultním a vysokoškolským učitelem.
      • esej - Já začínající učitel/ka (2- 3 strany)
Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (15.02.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:

KORTHAGEN, F. et al. Jak spojit teorii s praxí: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.

SPILKOVÁ, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-081-6.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. a kol.  Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ A., MAZÁČOVÁ N., KARGEROVÁ, J. a kol.: Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů.  Praha. Retida, 2015, 197 stran, 978-80-7290-832-5

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/54/

FENSTENMACHER, G. D., SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.

HORSKÁ, V.Koučování ve školní praxi, Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2450-8.

 

Doporučená literatura:

SLAVÍK, J.; WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. II. díl. Praha: UK –Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.

JANÍK, T.; SLAVÍK, J. Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách. Pedagogika, 2009, 59, č. 2, s. 116 –135. ISSN 3330-3815.

SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; FULKOVÁ, M. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 2010, 60, č. 3-4, s. 223 –241. ISSN 3330-3815.

SLAVÍK, J; DYTRTOVÁ, K.; HAJDUŠKOVÁ, L. Konceptová analýza tvořivých úloh (se zaměřením na výtvarnou výchovu a příbuzné umělecké obory). In SVATOŠ, T.; DOLEŽALOVÁ, J. ed. Pedagogický výzkum jako podpora současné školy. Hradec Králové: GAUDEAMUS, Univerzita Hradec Králové, 2008, s. 761 –778. ISBN 978-80-7041-287-9.

SLAVÍK, J.; JANÍK, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika, 2005, 55, č. 4, s. 336-354, ISSN 3330-3815.

KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0.

KOSOVÁ, B., TOMENGOVÁ, A. a kol.  Profesijná praktická príprava budúcich učitelov. Banská Bystrica: Elianum, 2015.

PÍŠOVÁ, M. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005. ISBN 80-7194-744-X.

Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (15.02.2024)
Teaching methods - Czech

mentoring

skupinová reflexe

individuální reflexe

vlastní vyučovací pokusy

Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (15.02.2024)
Syllabus -

Organization and course of practice:

Students take part in practice in pairs under the guidance of faculty teachers and field didactics who practice content in the course.

In the context of continuous practice, students continuously, together with a faculty teacher and a university teacher, reflect the lesson hours and plan further lessons. Reflection is also devoted to situations that students experience during a continuous educational practice II. In particular, strategies for addressing discipline and classroom management, working with rules, etc. are also discussed. Case studies of students with specific learning disabilities and behavioral disorders, gifted students and students from a socio-culturally disadvantaged environment are also consulted.

The importance of SP practice:

Practice is very important for verifying the ability of teachers to develop the ability to reflect on their own teaching activities. It helps to gain self-esteem, self-confidence, but also the ability to critically judge the performance of oneself and others.

Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (14.03.2019)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html