|
|
||
Practice focuses on focusing on the development of full-scale teacher competences and learning experience in the context of classroom performance. Verifies the level of teaching at the end of the course.
Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Cílem kurzu je rozvoj učitelských kompetencí v celém rozsahu a získávání zkušeností s výukou v kontextu fungování třídy a školy. Kurz ověřuje úroveň učitelské způsobilosti v závěru studia.
Výsledky učení v návaznosti na Kompetenční rámec absolventa učitelství: - Studující nastavuje cíle tak, aby vedly k naplnění očekávaných výstupů a k rozvoji klíčových kompetencí a gramotnosti v souladu s ŠVP/RVP. Zařazuje také cíle průřezových témat.
- Studující vede žáky a žákyně k porozumění cílům výuky.
- Studující plánuje sekvence navazujících vyučovacích hodin tak, aby směřovaly k dlouhodobým cílům.
- Studující formuluje srozumitelná a stručná zadání úkolů či výukových situací. Po zadání ověřuje, do jaké míry jim žáci a žákyně porozuměli.
- Studující přispívá k naplnění základních předpokladů pro vznik pozitivních vztahů ve třídě a spoluvytváří prostředí důvěry. Zná žáky a žákyně jménem, jedná s nimi konzistentně a předvídatelně, sám/sama dodržuje dohodnutá pravidla.
- Studující využívá dostupné digitální nástroje a prostředí pro podporu učení žáků a žákyň v souladu s pravidly školy a digitálními kompetencemi žáků a žákyň (např. informační systém školy, Learning Management System – LMS apod.).
- Studující vytváří žákům a žákyním srozumitelná a smysluplná kritéria pro hodnocení, sebehodnocení a pro vzájemné hodnocení jejich učení. Tato kritéria jsou žákům známá a korespondují s cíli výuky. Studující zapojuje do tvorby kritérií také žáky a žákyně a spolupracuje při jejich tvoření s kolegy a kolegyněmi.
- Studující poskytuje zpětnou vazbu tak, aby byla efektivně využitelná pro další učení žáků a žákyň, tj. aby ukazovala další krok ke zlepšení, byla respektující, konkrétní, včasná a konstruktivní. Studující preferuje pozitivní zpětnou vazbu, tedy oceňuje to, co se daří, a zároveň nezamlčuje slabší stránky.
- Studující zve své kolegy a kolegyně (či spolužáky a spolužačky v průběhu studia učitelství) na pozorování své výuky a chodí pozorovat výuku také k nim. Výuku společně s nimi reflektuje, poskytuje zpětnou vazbu a inspiruje se.
- Studující podle možností vyučuje v páru – tandemu – s kolegou/kolegyní (či se spolužákem/spolužačkou, případně provázejícím učitelem/učitelkou v průběhu studia učitelství, nebo s uvádějícím učitelem/učitelkou). Společně výuku plánují, vedou a vyhodnocují v rámci kolegiální spolupráce.
- Studující vědomě pracuje na utváření svého profesního sebepojetí, tj. formuluje či upravuje svou učitelskou vizi – jakým učitelem chce či nechce být a proč. Svou učitelskou vizi opírá o reflektovanou zkušenost, poznání sebe sama a svých silných i slabých stránek v roli učitele/učitelky, o odborné poznatky a další zdroje. Studující vysvětlí přínos své učitelské vize pro učení a rozvoj žáků a žákyň.
- Studující si na základě svých rozvojových potřeb a své učitelské vize stanovuje rozvojové cíle. Systematicky pracuje na jejich naplňování a využívá k tomu široké škály prostředků (např. vzdělávání, odbornou literaturu, kolegiální spolupráci, rozvojové komunity, mentoring). Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
6 ECTS odpovídají150 hodinám práce studenta - cca 75 hodin přímé pedagogické práce v ZŠ, kam je student přidělen - 21 hodin reflexe s provázejícím nebo VŠ učitelem - cca 40 hodin příprava na pedagogickou práci - 14 hodin sebehodnocení v Souboru kvalit, vedení reflektivního deníku a další úkoly dle požadavků vedoucí paralelky Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. ISBN: 978-80-262-0043-7. KORTHAGEN, F. et al. Jak spojit teorii s praxí: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011.ISBN 978-80-7315-221-5. SPILKOVÁ, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-081-6. SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9- SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ A., MAZÁČOVÁ N., KARGEROVÁ, J. a kol.: Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha. Retida, 2015, 197 stran, 978-80-7290-832-5 TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/54/ FENSTENMACHER, G. D., SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7. HORSKÁ, V.Koučování ve školní praxi, Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2450-8.
Doporučená literatura: KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0. KOSOVÁ, B., TOMENGOVÁ, A. a kol. Profesijná praktická príprava budúcich učitelov. Banská Bystrica: Elianum, 2015. PÍŠOVÁ, M. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005. ISBN 80-7194-744-X. PÍŠOVÁ, M., ČERNÁ, M. Pro mentory projektu Klinický rok. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2006. ISBN 80-7194-854-3. PÍŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8- PÍŠOVÁ, M., DUSCHINSKÁ, K. a kol. Mentoring v učitelství. Praha: Nakladatelství Pedagogické fakulty v Praze, 2012. ISBN: 978-80-7290-589-8. TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-315-3. Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
aplikace znalostí a zkušeností v praxi skupinová reflexe sdílení zkušeností mentoring Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Description of Focus: Practice focuses on focusing on the development of full-scale teacher competences and learning experience in the context of classroom performance. Verifies the level of teaching at the end of the course. Organization and course of practice: Students can enroll in practice for university teachers who provide practice at selected faculty teachers at elementary schools. The practice is realised in the form of hospitals and interviews, educational outputs and analyzes, consultations and independent student work. Students take part in practice in pairs under the guidance of faculty teachers and field didactics who practice content in the course. In the context of continuous practice, students continuously, along with the faculty teacher, reflect the lesson hours and plan for further lessons. A pair of students in practice in one class provide the possibility of mutual support in solving problems, joint planning and further cooperation. Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|