|
|
|
||
The course focuses on the continuity of personal and professional development of student teachers, reflects, deepens and broadens students' professional knowledge and skills and contributes to the development of their professional identity.
It consists of two main themes:
1) in the part focused on the student's personal development, it builds on the course Personal and Social Education I and is practically oriented.
It enables students to reflect on their strengths, weaknesses and career readiness in the final phase of their studies, to set goals for further personal development and to practically deepen soft skills. It focuses on the dilemmas and actions of future teachers in challenging situations in relation to themselves, adults and pupils.
2) The portfolio section focuses on working with, reflecting on, and integrating the student learning outcomes produced during the course of the study to develop the professional competencies of student teachers.
Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2024)
|
|
||
reflektovat prohlubovat a rozšiřovat profesní znalosti a dovednosti studentů a přispívá k rozvoji jejich profesní identity. Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2024)
|
|
||
Studijní záltěž: Přímá výuka: 24 hodin Plnění úkolů: 10 hodin Samostudium: 16 hodin Podpora v moodlu: //dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16125. Kurz je bez hesla Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2024)
|
|
||
- Aktivní účast na prezenčních seminářích, jedna možná absence - plnění dílčích úkolů jako ppřípravy na semináře - splnění dvou úkolů (jeden z každého tématu, resp. od každé z vyučujících) do moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16125 v souladu se zadáním ve stanoveném termínu. Klíč zísakjí studenti na 1. semináři.Kurz je bez hesla. Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (21.02.2024)
|
|
||
Povinná literatura: GORDON, T. Škola bez poražených. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5. HÁJEK, K. Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-262-0221-9. SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9. SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N., KARGEROVÁ, J. a kol. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2015. ISBN 978-80-7290-832-5. TOMKOVÁ, A. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, v tisku.
Doporučená literatura: KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2010. ISBN 80-901873-7-4. KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, J., STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd.2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0220-2. LUKÁŠOVÁ, H., SVATOŠ, T., MAJERČÍKOVÁ, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: Příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2014. ISBN 978-80-7454-465-1. PÍŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8. ROSENBERG, M. B. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0530-2. TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In KOŠŤÁLOVÁ, H. a kol. Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha: Verlag Dashofer, 2005 s.1 - 11. ISBN 80-86897-00-1. BÁRTOVÁ, Z. Jak zvládnout stres za katedrou. Praha: Computer Media, 2011. ISBN 978-80-7402-110-7. ALDORTOVÁ, N. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh, 2010.ISBN: 978-80-72522-87-3-. KNOBLAUCH, J. Cíle v pracovním i v osobním životě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0346-9. KUNEŠ, D. Sebepoznání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-541-7. TOMKOVÁ, A. Portfolio v pregraduální přípravě učitelů primární školy. In SPILKOVÁ, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004, s. 180-190. ISBN 80-7315-081-6. Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (14.03.2019)
|
|
||
individuální a skupinová reflexe analýza vlastní produktů v rámci studia prožitkové metody osobnostní rozvoje Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2024)
|
|
||
The teaching of the subject includes the topics: 1. Reflection and self-reflection of the student's/prospective teacher's journey so far, strengths and weaknesses, personal and professional development plan 2. Teaching portfolio as a tool for teacher training and further professional development and preparation for CPD 3. Communication of a teacher in a challenging pedagogical situation with students, parents and colleagues 4. Psychohygiene of the student and teacher, preparation for coping with a challenging situation in the context of studies, prevention and intervention of teacher burnout syndrome Translated with www.DeepL.com/Translator (free version) Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2024)
|