|
|
|
||
The aim of the course is to systematically support and develop the competences of the teaching staff in the field of inclusive, individualized and differentiated education at elementary school. An integral part of the course objective is the development of the reflective and self-reflective skills of the student's teacher. Students will have the systematic ability to learn and regularly work with different types of students with special educati-onal needs in the classroom – e.g. with students with specific developmental learning disabilities, ADHD, stu-dents from disadvantaged social environment, gifted students, students with different mother tongue, etc., and seek individualised strategies of educational work with them, thus helping them to overcome obstacles in lear-ning and then continually reflect their work under the guidance of experienced teachers. The content and orga-nization of student activity in the class is based on the needs of specific students and is determined by a co-operating teacher or other specialist. The student can act both as a student assistant and as a teacher assistant.
Students will apply the knowledge from the field of educational-psychological training, specific learning disor-ders and behavioral disorders, ontogenetic, social and educational psychology, general and professional dida-ctics, practice during their studies and their own teaching experience. They will integrate them into competent approaches to working with students in education, which they will implement at primary school in the role of teacher assistant or student assistant. Preparations to support students and reflection of their interventions will be continually reflected in the e-learning environment and in the context of attendance meetings. They will acquire additional knowledge and competences (eg in the field of support for students from asylum-seeking families, students with a different mother tongue, gifted students, problem solving problems arising from cultu-ral diversity in the class, etc.).
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Cílem kurzu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v oblasti inkluzivní, individualizované a diferencované výuky na 1. stupni základní školy. Očekávané výstupy v návaznosti na Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství (MŠMT, verze 2023):
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studijní zátěž celkem 50 hodin: Počet výukových hodin strávených náslechy ve výuce formou pozorování nebo asistováním provázejícímu učiteli: 24 hodin (6x 4) Počet hodin strávených reflexí s dalšími studenty, vedoucí praxe a plněním reflektivních úkolů v moodle: 10 hodin Počet hodin věnovaných přípravě na asistentskou praxi: 16 hodin Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (01.10.2024)
|
|
||
Asistentská praxe v rozsahu 6x 4 vyučovací hodiny, minimálně 20 vyučovacích hodin (Absence v době rozvržené výuky je studentem nahrazena v jiném čase. Ten domlouvá student se svou učitelkou, v jejíž třídě koná praxi.) Potvrzení o vykonané praxi vložené v termínu do moodle. Všechny úkoly a potvrzení musí být vloženy do moodle do 5. 1. 2025. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Portešová, Šárka. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-990-3. Prokopová, Z., Poeta, M., Titěrová, K. Asistujeme u dětí s odlišným mateřským jazykem. Praha: META o.s. - Sdružení pro Příležitosti mladých migrantů, 2022. ISBN online verze: 978-80-88171-34-8. Dostupné z: https://cloud.meta-ops.eu/wp-content/uploads/2022/07/meta_prirucka_asistujeme_sazba_final.pdf Kargerová, J., Stará, J. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění: první stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. Dostupné z: http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-zp-pas/metodika-zp-pas.pdf Kolektiv autorů: Průvodce začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem pro základní školy. Praha: META, o.p.s. – Společnost pro příležitosti mladých migrantů a PedF UK, 2019, ISBN: 978-80-88171-24-9. Dostupné z: https://meta-ops.eu/publikace/pruvodce-zaclenovanim-zaku-s-odlisnym-materskym-jazykem-pro-zakladni-skoly/ Kolektiv autorů: Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: META o.s. - Sdružení pro Příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1. Dostupné z https://cloud.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/zaci_s_omj_v_ceskych_skolach_0.pdf Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Asistentská praxe, reflexe ústní i písemná, kolegiální zpětná vazba, diskuse. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
1. The role of a student / teacher assistant 2. Assistant teacher and his / her cooperation with the teacher 3. Typology of students with special educational needs in the current school 4. The principle of inclusion in a heterogeneous class 5. Working with a catalog of supportive measures 6. Individual training program 7. Educational diagnostics 8. Possibilities of cooperation with special pedagogues, psychologists, experienced teachers and other specialists 9. Specific learning and behavioral disorders in the context of an inclusive class 10. Gifted children in the context of an inclusive class 11. Assistant co-operation with parents 12. Work with students from refugee families, students with a different mother tongue, gifted students, etc. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Moodle podpora zde: https://dl1.cuni.cz/user/index.php?id=15248, heslo: InkluzePraxe2023 Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studující analyzuje vzdělávací potřeby žáků a navrhuje inkluzivní a individualizované výukové strategie na základě evidence-based přístupů. Zajišťuje respektující a bezpečné prostředí ve třídě, efektivně plánuje vyučovací činnosti s ohledem na pozornost a paměť žáků a využívá různé formy výuky. Pravidelně reflektuje svou pedagogickou činnost, poskytuje a přijímá zpětnou vazbu a aktivně zapojuje všechny žáky, včetně těch se speciálními vzdělávacími potřebami, do výuky. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|