|
|
|
||
This course is focused on the thinking about professional ethics, which results from the assisting character of teaching. It guides students in its resources and meanings. It helps to realise the meaning and impact of the value orientations of school teacher teams. It offers the opportunity to develop personal ethical principles of self-reflection.
Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (14.03.2019)
|
|
||
Student porozumí relevantním pojmům vážícím se k profesní etice učitelství. Student uvažuje nad hodnotami svého učitelství. Student diskutuje nad vybranými dilematy učitelské profese. Student zná základní informace o Úmluvě o právech dítěte. Student dokáže vysvětlit význam práv dítěte ve výchovném vztahu k dítěti a dětské skupině, rozlišuje vztah právní a vztah výchovný. Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
|
|
||
Studijní zátež: Přednášky 12 hodin. Samostudium a konzultace 38 hodin. Opora v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15797, heslo bude zasláno přihlášeným studentům přes SIS. Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (04.03.2024)
|
|
||
Podmínkou zakončení předmětu je buď průběžné včasné a kvalitní plnění zadávaných úkolů v Moodlu, nebo absolvování testu znalostní báze předmětu ve zkouškovém období. Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (16.01.2024)
|
|
||
Povinná literatura: Úmluva o právech dítěte. HEJLOVÁ, H Práva dítěte ve vzdělávání – výzva pro učitele. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov: ManaCon, 1996. PELCOVÁ, N.; SEMRÁDOVÁ, I. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2014. SPILKOVÁ, V.; TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: UK v Praze, PedF, 2010.
Doporučená literatura: HEJLOVÁ, H.; OPRAVILOVÁ, E.; BRAVENÁ, N.; UHLÍŘOVÁ, J. Nahlížení do světa dětí. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. PELCOVÁ, N., HOGENOVÁ, A. Éthos ve výchově,umění a sportu. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. KOSOVÁ, B. Filozofické a globálne súvislosti edukácie. Bánská Bystrica: UMB, PedF, 2013. LUKAVSKÁ, E. Pozor děti! Dobrá Voda: A. Čeněk, 2003 . ŠVARCOVÁ, I. Etika výchovy. Praha, VŠCHT, 2015 Kchv.vscht.cz/files/uzel/0017037/Etika vychovy studijni text k projektu – final.pdf. Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (14.03.2019)
|
|
||
Přednáška. Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (27.02.2023)
|
|
||
1. Professional Ethics in helping professions - resources, contexts and meanings 2. Teaching and learning - values, relationships and dilemmas 3. Childhood and child - changes in child concepts and childhood in historical and contemporary contexts 4. Childhood threats and protection principles 5. Rights of the child in connection with human rights 6. The rights of the child - the challenge of the ethics of teachers 7. Rights of the child - educational content in relation to the socialization and personalisation of the student at the primary school level 8. Ethics of teacher's profession and ethical education of students 9.Culture of the profession. Professional code of ethics for teachers Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (14.03.2019)
|