|
|
|
||
The aim of the course is to foster an understanding of the processes involved in the development of early reading literacy and its connections to pre-literacy, particularly from a didactic and research perspective. The course seeks to equip students with theoretical knowledge and practical skills in teaching reading and writing in primary education, including an introduction to alternative and international methods. It leads to the acquisition of diagnostic and assessment tools for evaluating reading and writing performance, identifying difficulties, and exploring possible remediation strategies. The aim of the course is to develop students' ability to work with research in the field of reading literacy, analyze international comparative studies, and reflect on didactic systems for early literacy development in schools abroad. As part of the course, students will engage in practical applications, acquiring methods for working with pupils in the early stages of reading and writing acquisition, and enhancing their competencies in collaborating with schools, libraries, and other professional institutions.
As part of fulfilling the course requirements, students will preliminarily or partially complete the following tasks for their Pedagogical-Psychological Portfolio for the State Final Examination in Pedagogy. In the area of early reading literacy development, they will prepare a detailed lesson plan for a teaching unit, which may be a part of a lesson, a full lesson, or a teaching block, incorporating various methods such as the analytic-synthetic method, the genetic method, and other innovative approaches to reading instruction. In the area of early writing literacy development, they will prepare a detailed lesson plan for a teaching unit that focuses on the training of a new handwritten letter form, considering aspects such as preparation for writing, hygienic habits, execution of actual writing, and evaluation of writing performance. The lesson plan should comprehensively cover all these steps, ensuring a structured and effective approach to teaching early literacy skills.
Last update: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
|
|
||
Cílem předmětu je vést k porozumění procesům rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a jejím vazbám na čtenářskou pregramotnost, především z hlediska didaktického a výzkumného. Předmět usiluje o vybavení studujících teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti výuky čtení a psaní v primárním vzdělávání, včetně seznámení s alternativními a zahraničními metodami. Vede k osvojení diagnostických a hodnoticích nástrojů pro čtenářský a písařský výkon, identifikaci obtíží a hledání možností jejich nápravy. Cílem předmětu je rozvíjet u studujících schopnost pracovat s výzkumy v oblasti čtenářské gramotnosti, analyzovat mezinárodní srovnávací studie a reflektovat didaktické systémy školního rozvoje gramotnosti v zahraničí. Součástí kurzu je propojení s praxí, kdy si studující osvojí metody práce s žáky v počátečních fázích osvojování čtení a psaní a prohloubí své kompetence v oblasti spolupráce se školami, knihovnami a dalšími odbornými institucemi. Last update: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
|
|
||
100% účast na praxi, možnost nahradit Test písma Aktivní účast na výuce Vedení reflektivního deníku z praxe Ročníková práce 2 portfoliové úkoly Písemná nebo ústní zkouška Last update: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
|
|
||
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Last update: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
|
|
||
Last update: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
|
|
||
Zkouška proběhne písemnou nebo ústní formou z obsahu praxí, seminářů a přednášek s oporou doporučené literatury. Součástí zkoušky je úspěšné zvládnutí testu vzorového písma. Hodnocené jsou dosažené znalosti a dovednosti studujících a úroveň zpracování ročníkové práce. Last update: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (23.01.2022)
|
|
||
Introduction The Contemporary Approach to Teaching Reading and Writing Literacy Didactics of Early Reading Literacy Didactics of Early Writing Literacy Common Approaches and Contemporary Trends Last update: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
|
|
||
Moodle: Kurz: Didaktika rozvoje počáteční gramotnosti s praxí II (cuni.cz) - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5705 Kurz čtenářská a písařská gramotnost Kurz: Rozvoj kreativity a kritického myšlení žáků | DV - https://dlcv.cuni.cz/course/view.php?id=619 Kurz čtenářská a písařská pregramotnost Kurz: Rozvoj kreativity a kritického myšlení dětí | DV - https://dlcv.cuni.cz/course/view.php?id=618#section-0 Last update: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
|
|
||
Po absolvování předmětu bude studující schopen: Charakterizovat současné pojetí výuky čtenářské a písařské gramotnosti a jeho vývoj v kontextu vzdělávacích systémů. Vysvětlit pojem pregramotnosti a jeho význam pro rozvoj počáteční čtenářské a písařské gramotnosti. Analyzovat různé metody výuky čtení, včetně analyticko-syntetické metody, genetické metody, inovativních přístupů, metody bez slabikáře a metody Sfumato, a posoudit jejich přínosy a omezení. Navrhnout výukovou jednotku zaměřenou na rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti s využitím konkrétní didaktické metody. Aplikovat diagnostické a hodnoticí metody při posuzování čtenářského výkonu a identifikaci obtíží v počáteční fázi osvojování čtení. Identifikovat základní znaky čtenářského výkonu a navrhnout strategie pro nápravu obtíží při osvojování čtení. Popisovat proces přípravy na psaní a vysvětlit jeho význam pro úspěšné zvládnutí písařských dovedností. Demonstrovat správné hygienické návyky při psaní a vysvětlit jejich vliv na písařský výkon. Porovnat metody výuky psaní, zejména rozdíly mezi spojitým a nespojitým písmem, a zhodnotit jejich efektivitu ve výuce. Použít diagnostické a hodnoticí nástroje při posuzování písařského výkonu žáků, interpretovat výsledky hodnocení a navrhnout možnosti nápravy obtíží. Analyzovat specifické potřeby leváků při osvojování psaní a navrhnout vhodné didaktické postupy pro jejich podporu. Aplikovat diagnostické postupy při rozvoji počáteční čtenářské a písařské gramotnosti a interpretovat získaná data pro efektivní pedagogickou práci. Srovnat zahraniční trendy v oblasti rozvoje čtení a psaní a vyhodnotit možnosti jejich implementace v českém vzdělávacím systému. Vyhledat a analyzovat relevantní domácí a zahraniční výzkumy a projekty zaměřené na rozvoj počáteční gramotnosti a aplikovat jejich závěry v pedagogické praxi. Last update: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
|