SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of Development of Initial Literacy with Practice II - OPMN0N151A
Title: Didaktika rozvoje počáteční gramotnosti s praxí II
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: 80 / 84 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): Mgr. Jolana Ronková, Ph.D.
prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Pre-requisite : OPMN0N143A
Is interchangeable with: OKMN0N151A
Annotation -
The aim of the course is to foster an understanding of the processes involved in the development of early reading literacy and its connections to pre-literacy, particularly from a didactic and research perspective. The course seeks to equip students with theoretical knowledge and practical skills in teaching reading and writing in primary education, including an introduction to alternative and international methods. It leads to the acquisition of diagnostic and assessment tools for evaluating reading and writing performance, identifying difficulties, and exploring possible remediation strategies. The aim of the course is to develop students' ability to work with research in the field of reading literacy, analyze international comparative studies, and reflect on didactic systems for early literacy development in schools abroad. As part of the course, students will engage in practical applications, acquiring methods for working with pupils in the early stages of reading and writing acquisition, and enhancing their competencies in collaborating with schools, libraries, and other professional institutions. As part of fulfilling the course requirements, students will preliminarily or partially complete the following tasks for their Pedagogical-Psychological Portfolio for the State Final Examination in Pedagogy. In the area of early reading literacy development, they will prepare a detailed lesson plan for a teaching unit, which may be a part of a lesson, a full lesson, or a teaching block, incorporating various methods such as the analytic-synthetic method, the genetic method, and other innovative approaches to reading instruction. In the area of early writing literacy development, they will prepare a detailed lesson plan for a teaching unit that focuses on the training of a new handwritten letter form, considering aspects such as preparation for writing, hygienic habits, execution of actual writing, and evaluation of writing performance. The lesson plan should comprehensively cover all these steps, ensuring a structured and effective approach to teaching early literacy skills.
Last update: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
Aim of the course - Czech
Cílem předmětu je vést k porozumění procesům rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a jejím vazbám na čtenářskou pregramotnost, především z hlediska didaktického a výzkumného. Předmět usiluje o vybavení studujících teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti výuky čtení a psaní v primárním vzdělávání, včetně seznámení s alternativními a zahraničními metodami. Vede k osvojení diagnostických a hodnoticích nástrojů pro čtenářský a písařský výkon, identifikaci obtíží a hledání možností jejich nápravy. Cílem předmětu je rozvíjet u studujících schopnost pracovat s výzkumy v oblasti čtenářské gramotnosti, analyzovat mezinárodní srovnávací studie a reflektovat didaktické systémy školního rozvoje gramotnosti v zahraničí. Součástí kurzu je propojení s praxí, kdy si studující osvojí metody práce s žáky v počátečních fázích osvojování čtení a psaní a prohloubí své kompetence v oblasti spolupráce se školami, knihovnami a dalšími odbornými institucemi.
Last update: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
Descriptors - Czech

Výuka bude probíhat formou přednášek, seminářů a praxí, také jako řízené samostatné studium s motivačními a řídícími impulzy vyučujících. Kontakt se studenty bude probíhat prezenční i elektronickou formou. Platformou - systémem pro výuku bude také Moodle a Google classroom, studentí budou pracovat na synchronních a asynchronních aktivitách. Pozvánku do učebny obdrží studenti emailem.

1) Přednášky - synchronní i asynchronní způsob výuky, videonahrávky, videokonference, elektronické výukové materiály, diskuse 

2) Praxe na základní škole v 1. ročníku

3) Semináře - synchronním i asynchronním způsobem výuky, studenti budou získávat poznatky aktivně na základě elektronických materiálů, videí, ukázek žákovských prací, audionahrávek, zasílání materiálů s online komunikací, plnění úkolů v Google classroom 

Studijní zátěž:

přímá výuka:  46 hodin  (= počet hodin strávených na přednáškách, praxích a seminářích; v případě, že student/ka nedochází na (nepovinné) přednášky, je tato neúčast nahrazena samostudiem v příslušném počtu hodin.)
samostudium:  12 hodin  (+ případné navýšení z důvodu neúčasti na nepovinných přednáškách)
úkoly v moodle nebo Google učebně: 6 hodin

ročníková práce a portfoliové úkoly: 20 hodin

příprava na zkoušku a test písma: 15 hodin

Last update: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
Course completion requirements - Czech

100% účast na praxi, možnost nahradit

Test písma

Aktivní účast na výuce

Vedení reflektivního deníku z praxe

Ročníková práce 

2 portfoliové úkoly

Písemná nebo ústní zkouška 

Last update: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
Literature - Czech

Povinná literatura:

  1. Ronková, J., & Wildová, R. (2022). Didaktika počáteční čtenářské gramotnosti a pregramotnosti (e-book). Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. Dostupné z https://cuni.futurebooks.cz/book/didaktika-rozvoje-pocatecni-ctenarske-gramotnosti/?/impressum/

  2. Kropáčková, J., Wildová, R., & Kucharská, A. (2014). Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace, 24(4), 488–510. https://doi.org/10.5817/PedOr2014-4-488

  3. Wildová, R., & Kucharská, A. (2014). Inovace rozvoje písařské gramotnosti – Výuka písma Comenia Script. Didaktické studie, 6(1), 50–61.

  4. Vykoukalová, V., & Wildová, R. (2013). Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Doporučená literatura:

  1. Wildová, R. (2012). Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. Pedagogika, 57(1–2), 10–21.

  2. Křivánek, Z., & Wildová, R. (1998). Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Univerzita Karlova.

  3. Zelinková, O. (n.d.). Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností (10. přeprac. a rozš. vyd.). Portál.

  4. Wildová, R. (Ed.). (2002). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Univerzita Karlova.

Last update: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
Teaching methods - Czech
  • Analýza pojetí gramotnosti a pregramotnosti v kontextu kurikulární reformy se zaměřením na výroční zprávy České školní inspekce a Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Důraz bude kladen na propojení teoretických východisek s praktickými požadavky současného vzdělávacího systému.

    Výběr a aplikace vhodných pomůcek a projektů podporujících čtenářskou pregramotnost a počáteční čtenářskou gramotnost s ohledem na dostupné pedagogické nástroje, didaktické materiály a současné výzkumné poznatky. Studenti se prakticky seznámí s možnostmi využití těchto pomůcek v edukačním procesu.

    Analýza a praktické ověření metod výuky čtení a psaní v kontextu současných přístupů ke vzdělávání. Studenti budou porovnávat různé metody výuky čtení (analyticko-syntetická, genetická, inovativní, metoda bez slabikáře, Sfumato aj.) a psaní (spojité a nespojité písmo) a jejich efektivitu v praxi.

    Praktická aplikace metod hodnocení čtení a psaní zahrnující diagnostiku čtenářského a písařského výkonu, identifikaci obtíží a návrhy intervencí. Studenti budou hodnotit vzorky žákovských výkonů a formulovat doporučení pro další rozvoj dovedností v oblasti počáteční gramotnosti.

Last update: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
Requirements to the exam - Czech

Zkouška proběhne písemnou nebo ústní formou z obsahu praxí, seminářů a přednášek s oporou doporučené literatury. Součástí zkoušky je úspěšné zvládnutí testu vzorového písma.

Hodnocené jsou  dosažené znalosti a dovednosti studujících a úroveň zpracování ročníkové práce.

Last update: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (23.01.2022)
Syllabus -

Introduction

The Contemporary Approach to Teaching Reading and Writing Literacy

Didactics of Early Reading Literacy
Pre-literacy
Preparation for Reading
Methods of Teaching Reading (Analytic-Synthetic Method, Genetic Method, Innovative Methods, Method Without a Primer, Sfumato, etc.)
Assessment of Reading, Characteristics of Reading Performance, Remediation of Difficulties

Didactics of Early Writing Literacy
Preparation for Writing
Hygienic Habits in Writing
Methods of Teaching Writing (Cursive and Print Writing)
Assessment of Writing, Characteristics of Writing Performance, Remediation of Difficulties
Writing for Left-Handed Students

Common Approaches and Contemporary Trends
Diagnostic Methods Applied in the Development of Early Reading and Writing Literacy
International Trends in the Development of Reading and Writing
Domestic and International Research and Projects

Last update: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
Learning resources - Czech

Moodle: Kurz: Didaktika rozvoje počáteční gramotnosti s praxí II (cuni.cz) - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5705

Kurz čtenářská a písařská gramotnost Kurz: Rozvoj kreativity a kritického myšlení žáků | DV - https://dlcv.cuni.cz/course/view.php?id=619

Kurz čtenářská a písařská pregramotnost Kurz: Rozvoj kreativity a kritického myšlení dětí | DV - https://dlcv.cuni.cz/course/view.php?id=618#section-0

Last update: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
Learning outcomes - Czech

Po absolvování předmětu bude studující schopen:

Charakterizovat současné pojetí výuky čtenářské a písařské gramotnosti a jeho vývoj v kontextu vzdělávacích systémů.

Vysvětlit pojem pregramotnosti a jeho význam pro rozvoj počáteční čtenářské a písařské gramotnosti.

Analyzovat různé metody výuky čtení, včetně analyticko-syntetické metody, genetické metody, inovativních přístupů, metody bez slabikáře a metody Sfumato, a posoudit jejich přínosy a omezení.

Navrhnout výukovou jednotku zaměřenou na rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti s využitím konkrétní didaktické metody.

Aplikovat diagnostické a hodnoticí metody při posuzování čtenářského výkonu a identifikaci obtíží v počáteční fázi osvojování čtení.

Identifikovat základní znaky čtenářského výkonu a navrhnout strategie pro nápravu obtíží při osvojování čtení.

Popisovat proces přípravy na psaní a vysvětlit jeho význam pro úspěšné zvládnutí písařských dovedností.

Demonstrovat správné hygienické návyky při psaní a vysvětlit jejich vliv na písařský výkon.

Porovnat metody výuky psaní, zejména rozdíly mezi spojitým a nespojitým písmem, a zhodnotit jejich efektivitu ve výuce.

Použít diagnostické a hodnoticí nástroje při posuzování písařského výkonu žáků, interpretovat výsledky hodnocení a navrhnout možnosti nápravy obtíží.

Analyzovat specifické potřeby leváků při osvojování psaní a navrhnout vhodné didaktické postupy pro jejich podporu.

Aplikovat diagnostické postupy při rozvoji počáteční čtenářské a písařské gramotnosti a interpretovat získaná data pro efektivní pedagogickou práci.

Srovnat zahraniční trendy v oblasti rozvoje čtení a psaní a vyhodnotit možnosti jejich implementace v českém vzdělávacím systému.

Vyhledat a analyzovat relevantní domácí a zahraniční výzkumy a projekty zaměřené na rozvoj počáteční gramotnosti a aplikovat jejich závěry v pedagogické praxi.

Last update: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html