SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of Primary School II - OPMN0N132A
Title: Didaktika 1. stupně ZŠ II
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/3, Ex [HT]
Capacity: 104 / 113 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
PhDr. Petra Vallin, Ph.D.
Mgr. Blanka Zemanová
Pre-requisite : OPMN0N122A
Is pre-requisite for: OPMN0N150A, OPMN0N143A
Is interchangeable with: OKMN0N132A
Files Comments Added by
download Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg Kateřina Esserová, DiS.
Annotation -
The aim of this course is to lead students to understand key and other deepening professional didactic knowledge. The aim is also to guide students to use didactic knowledge for the development of professional competence and the research of selected didactic problems. The course follows the topics introduced in Didactics of the 1st grade of Elementary School I and the practical experience of planning, realisation and reflection of teaching activities in Teaching Practice II. It also opens up completely new didactic themes and introduces didactic knowledge into context with other knowledge (especially peducational and psychological in the historical, comparative and school-political context), which influence the teaching process at elementary school.
Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (14.03.2019)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je vést studenty k porozumění klíčovým didaktickým znalostem v oblasti výukových metod a strategií, hodnocení ve výuce a řízení třídy. Předmět usiluje o to, aby studenti dokázali používat didaktické znalosti v učitelské praxi, rozvíjí učitelské kompetence v souladu s Kompetenčním rámcem studenta a studentky učitelství. Vede k aktivní práci s pedagogicko-psychologickým portfoliem během studia. Navazuje na témata otevřená v Didaktice 1. stupně ZŠ I a na praktické zkušenosti z plánování, realizace a reflexe vyučovacích činností v Učitelském praktiku II.

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Descriptors - Czech

Studijní zátěž:
přímá výuka:  48 hodin (= počet hodin strávených na přednáškách a seminářích; v případě, že student/ka nedochází na (nepovinné) přednášky, je tato neúčast nahrazena samostudiem v příslušném počtu hodin.)
samostudium:  32 hodin (+ případné navýšení z důvodu neúčasti na nepovinných přednáškách)
úkoly v moodle: 25 hodin
příprava na zkoušku formou kolokvia: 25 hodin

 

 

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
Course completion requirements - Czech

1. Aktivní účast na seminářích (povolené max. 2 absence)

2.Splnění portfoliových úkolů v požadované kvalitě (student/ka odevzdává zpracované úkoly do moodle nejpozději 24 hodin před ústní zkouškou a zároveň je přináší na ústní zkoušku formou kolokvia). Jedná se o tyto úkoly:

  • Výukové metody a strategie
  • Hodnocení procesu a výsledků učení

3. Prokázání teoretických znalostí - je možné si vybrat ze dvou alternativních možností, jak toto student/ka prokáže:

a) získáním alespoň 15 z celkových 25 možných bodů z testových otázek průběžně zadávaných na přednáškách

b) získáním alespoň 15 bodů z celkových 25 bodů v testu, který musí student/ka napsat než přistoupí k ústnímu kolokviu. Termín testu: 20. 5., 13:00 - 14:00, náhradní termín 3. 6., 13:00 - 14:00.

4. Vykonání ústní zkoušky formou kolokvia. Student/ka losuje jeden z okruhů: 1. Řešení rušivého chování, 2. Cíle vzdělávání, 3. Obsah vzdělávání, 4. Hodnocení procesu a výsledků učení, 5. Výukové metody a strategie, 6. Výuková komunikace. Po přípravě předloží examinátorce osnovu své odpovědi, přičemž využívá klíčová slova daná okruhy SZZ z pedagogiky. Student/ka si ke zkoušce přináší portfoliové úkoly (viz bod 2) a také portfoliové úkoly zpracované v ZS (Výuková komunikace a Vzdělávací cíle). Examinátorka v rámci vylosovaného okruhu určí oblast, na kterou student/ka odpoví detailně.

Ústní zkouška bude vypsána ve třech termínech (včetně opravných) pro každou seminární skupinu. Podmínkou přistoupení ke zkoušce je získání 15 bodů (viz bod 3).  Zkouška bude zjišťovat znalosti prezentované na přednáškách, v seminářích a v rámci povinné literatury z předmětů didaktika 1. stupně ZŠ I a II.

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2025)
Literature - Czech

STARÁ, J., ZEMANOVÁ, B. Obecná didaktika III - Výukové metody a strategie. dostupné zde: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/139-obecna-didaktika-iii-vyukove-metody-strategie

Starý, K., Chvál, M., Laufková, V. a kol. Hodnocení pro učení (dostupné zde: https://cuni.futurebooks.cz/book-access-password/hodnoceni-pro-uceni

WILDOVÁ, Radka - POCHE KARGEROVÁ, Jana - KRČMÁŘOVÁ, Tereza...et al. Obecná didaktika II. - Řízení třídy. https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/39-obecna-didaktika-ii-rizeni-tridy

STARÝ, K, LAUFKOVÁ, V. a kol.  Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál 2016.

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1.

Stará, J. Jak předcházet rušivému chování ve třídě a jak jej řešit. In: Starý, Karel a kol.: Pedagogika ve škole. Praha: Portál, 2008. 151 s. ISBN 978-80-7367-511-0, str. 117–128. Dostupné z: Viz: http://www.ucitelske-listy.cz/2009/09/jana-stara-jak-predchazet-rusivemu.html

Kompetenční profil absolventa a absolventky učitelství: https://www.msmt.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
Requirements to the exam - Czech

1. Aktivní účast na seminářích (povolené max. 2 absence)

2.Splnění portfoliových úkolů v požadované kvalitě (student/ka odevzdává zpracované úkoly do moodle nejpozději 24 hodin před ústní zkouškou a zároveň je přináší na ústní zkoušku formou kolokvia). Jedná se o tyto úkoly:

  • Výukové metody a strategie
  • Hodnocení procesu a výsledků učení

3. Prokázání teoretických znalostí - je možné si vybrat ze dvou alternativních možností, jak toto student/ka prokáže:

a) získáním alespoň 15 z celkových 25 možných bodů z testových otázek průběžně zadávaných na přednáškách

b) získáním alespoň 15 bodů z celkových 25 bodů v testu, který musí student/ka napsat než přistoupí k ústnímu kolokviu. Termín testu: 20. 5., 13:00 - 14:00, náhradní termín 3. 6., 13:00 - 14:00.

4. Vykonání ústní zkoušky formou kolokvia. Student/ka losuje jeden z okruhů: 1. Řešení rušivého chování, 2. Cíle vzdělávání, 3. Obsah vzdělávání, 4. Hodnocení procesu a výsledků učení, 5. Výukové metody a strategie, 6. Výuková komunikace. Po přípravě předloží examinátorce osnovu své odpovědi, přičemž využívá klíčová slova daná okruhy SZZ z pedagogiky. Student/ka si ke zkoušce přináší portfoliové úkoly (viz bod 2) a také portfoliové úkoly zpracované v ZS (Výuková komunikace a Vzdělávací cíle). Examinátorka v rámci vylosovaného okruhu určí oblast, na kterou student/ka odpoví detailně.

Ústní zkouška bude vypsána ve třech termínech (včetně opravných) pro každou seminární skupinu. Podmínkou přistoupení ke zkoušce je získání 15 bodů (viz bod 3).  Zkouška bude zjišťovat znalosti prezentované na přednáškách, v seminářích a v rámci povinné literatury z předmětů didaktika 1. stupně ZŠ I a II.

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2025)
Syllabus -

The key themes of the Didactics of the 1st Grade of Elementary School II, which will enable students to mentally plan, implement and reflect the classes in primary schools and solve research-oriented didactic issues, are:

1.       Safe and stimulating learning environment, effective communication, classroom rules

2.       Cognitive and personality social development, development of key competences at elementary school

3.       Didactic analysis of the curriculum on concrete examples, integration of content at the first level of elementary school

4.       Strategies and methods of teaching, promoting socio-constructivist learning of students and personality social development: cooperative learning, project method, dramatic education

5.       Management of the teaching process, differentiation strategy and individualisation of teaching

6.       Formative and summative assessment of students, feedback, self-assessment

7.       Alternative didactic concepts and innovative programs for primary school

8.       Didactic competence of teacher of elementary school in the set of professional competencies of a teacher. Quality of teaching as a sign of quality school

Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (14.03.2019)
Learning resources - Czech

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15246

Heslo k přihlášení: 2024

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Student:

- zhodnotí provázanost výukových cílů a dosažených výsledků učení
- navrhuje metody hodnocení, které jsou v souladu se stanovenými výukovými cíli

- navrhuje způsoby hodnocení na základě kritérií

- poskytuje formativní zpětnou vazbu spolustudujícím i žákům (v simulovaných situacích)

- při analýze hodnotících praktik učitelů zohledňuje dosažení oborově specifických cílů i rozvoje klíčových kompetencí a jednotlivých gramotností. Hodnotí, do jaké míry je pro dosažení cílů vhodné určité učivo.

- vymezí a vysvětlí pojmy pojmy:  hodnocení, hodnocení dle sociální vztahové normy, hodnocení dle individuální vztahové normy, kriteriální hodnocení, sumativní hodnocení, formativní hodnocení, internmí, externí hodnocení, průběžné hodnocení, závěrečné hodnocení, klasifikace, slovní hodnocení, nonverbální hodnocení, vrstevnické hodnocení, sebehodnocení.
- výše uvedené pojmy užívá při reflexi výukové jednotky, příklady hodnotících aktivit pojmenovává s použitím těchto pojmů.
- uvádí příklady efektivního využití jednotlivých typů hodnocení (viz výše uvedený seznam).
- vyjmenuje a vysvětlí funkce hodnocení.
- zpracovává přípravy na výuku, ve kterých jsou provázány výukové cíle a hodnocení.
- do svých příprav na výuku zařazuje metody formativní zpětné vazby.
- uvede rozdíly mezi sumativním a formativním hodnocením.
- diskutuje, proč je důležité průběžně zjišťovat aktuální stav porozumění žáků.
- uvede alespoň 5 konkrétních příkladů, jak lze v průběhu výuky zjišťovat aktuální stav porozumění žáků.
- u jednotlivých příkladů hodnotících technik uvede souvislost s principy formativního hodnocení a vysvětlí jejich funkci.

- vysvětlí základní principy konstruktivistického pojetím výuky

- vysvětlí podstatu třífázového modelu učení (E-U-R) a pro každou fázi uvede vhodné metody výuky.

- rozliší a objasní pojmy: metoda výuky, organizační forma výuky, výuková strategie.

- dokáže roztřídit výukové metody dle různých kritérií
- objasní pojem interaktivní přímá výuka celé třídy a uvede, za jakých podmínek je efektivní - plánuje výuku s použitím efektivních různorodých strategií metod výuky

- vysvětlí princip induktivní výuky

- plánuje hodiny s efektivním využitím induktivního přístupu tam, kde je to možné

- vysvětlí pojem badatelská výuka

- plánuje hodiny s efektivním využitím badatelské výuky tam, kde je to možné

- vysvětlí rozdíly mezi integrovanou tematickou výukou a výukou projektovou a zhodnotí jejich význam

- porovná behavioristické postupy při řízení třídy s humanistickým přístupem.
- pojmenuje příčiny rušivého chování a uvede postupy, které slouží jako prevence či řešení

- vyjmenuje škálu postupů přispívajích k efektivnímu řízení třídy v inkluzivní třídě a zaujme k nim stanovisko, které argumentuje s oporou o teorii.

- plánuje výuku s využitím projektů

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html