|
|
||
The aim of this educational practice is to guide students to understand the different types of schools and the different concepts of teaching at elementary schools. The ability of students to observe teaching and evaluate their quality with the support of criteria is developed. Students are encouraged to think about the concepts of teaching and learning strategies of schools and teachers in relation to the age and individual needs of students. Students learn systematically to reflect their practical experience with the support of basic didactic categories and themes and using the file of the student's work on educational practice and the student educational portfolio.
Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Cílem této pedagogické praxe je: vést studenty k poznání různých typů škol a různých pojetí výuky na 1. stupni ZŠ. rozvíjet dovednost studentů pozorovat výuku a vyhodnocovat její kvalitu s oporou o vybraná kritéria a pozorovací archy. Výsledky učení v návaznosti na Kompetenční rámec absolventa učitelství: - Studující nastavuje cíle tak, aby vedly k naplnění očekávaných výstupů a k rozvoji klíčových kompetencí a gramotnosti v souladu s ŠVP/RVP. Zařazuje také cíle průřezových témat. - Studující formuluje srozumitelná a stručná zadání úkolů či výukových situací.
- Studující přispívá k naplnění základních předpokladů pro vznik pozitivních vztahů ve třídě a spoluvytváří prostředí důvěry. Zná žáky a žákyně jménem, jedná s nimi konzistentně a předvídatelně, sám/sama dodržuje dohodnutá pravidla.
- Studující zve své kolegy a kolegyně (či spolužáky a spolužačky v průběhu studia učitelství) na pozorování své výuky a chodí pozorovat výuku také k nim. Výuku společně s nimi reflektuje, poskytuje zpětnou vazbu a inspiruje se.
- Studující vědomě pracuje na utváření svého profesního sebepojetí, tj. formuluje či upravuje svou učitelskou vizi – jakým učitelem chce či nechce být a proč. Svou učitelskou vizi opírá o reflektovanou zkušenost, poznání sebe sama a svých silných i slabých stránek v roli učitele/učitelky, o odborné poznatky a další zdroje.
- Studující si na základě svých rozvojových potřeb a své učitelské vize stanovuje rozvojové cíle. Systematicky pracuje na jejich naplňování a využívá k tomu široké škály prostředků (např. vzdělávání, odbornou literaturu, kolegiální spolupráci, rozvojové komunity, mentoring). Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Studijní zátěž: Počet hodin náslechů na školách 48, počet hodin na zpracování reflektivního portfolia a deníku: 30, počet hodin – studium odborné literatury a analýza webových stránek navštívených škol: 30, počet hodin – plnění úkolů zadaných vyučujícími 12. Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. PASCH, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Vyd. 2. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1821-7. SPILKOVÁ, V. a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7178-942-9. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1. KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J.. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-314-7. KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0. STARÁ, J. Plánování výuky. Úvod do plánování výuky. Práce se vzdělávacími cíli. Praha: PedF UK 2009. ISBN 978-80-7290-418-1. STARÝ, K.; LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál 2016. ISBN 978-80-262-1001-6. TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK 2007. ISBN 978-80-7290-315-3. Rámcový vzdělávací program pro ZV. Praha: MŠMT 2016. Soubor kvalit studentovy práce na pedagogické praxi. (2008). Dostupné z http://kppg.pedf.cuni.cz/studium/uitelstv-pro-1-stupe-mgr/pedagogick-praxe-prezenn.
Doporučená literatura: CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6. FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0. KOPŘIVA, P.; NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála 2006. ISBN 80-901873-7-4. SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N., KARGEROVÁ, J. a kol. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2015. ISBN 978-80-7290-832-5. TOMKOVÁ, A.; KAŠOVÁ, J.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál 2009. ISBN 978-80-7367-527-1. TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4. Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Přímé pozorování ve školách. Individuální a skupinová reflexe. Diskuse s učiteli a vedením škol. Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Teaching Practice I includes first-degree elementary schools in various schools. A part of the lessons is discussed with school leaders and teachers, and reflection on the experience of listening in connection with the topics of Didactics of the 1st Grade of Elementary School. Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16507 Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (12.01.2025)
|