|
|
|
||
This course acquaints students with theories of general didactics with an emphasis on their implications to the actuall situation and usability in the practice of the Czech primary school. Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to teach students to analyse selected didactic theories, to work with contemporary curriculum documents and to teach them to use and evaluate effective teaching methods ascertained by educational research and practice. The course provides an overview of basic problems of preparation, implementation and management of teaching. At first, students will be introduced to the problems and problems of the preparation of the lessons: definition of teaching objectives, selection of the curriculum, choice of teaching methods and didactic means. Further, the course deals with teaching and class management. The topic of evaluation will be discussed, especially the assessment of the formative use of the form of the teacher's assessment, peer review and self-evaluation. The course offers a basic insight into the issue of individualisation of teaching.
Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (14.10.2021)
|
|
||
Student se orientuje v základních didaktických pojmech, které dokáže zasadit do kontextu výuky. S oporou o znalost odborných textů, terminologie a základních teoretických východisek vysvětlí postup plánování výuky, analyzuje modelové výukové situace a na příkladech ilustruje výukové cíle, principy výukové komunikace, řešení rušivého chování. Odborně zpracuje obecně didaktický problém. Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2022)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 110 hodinám.
Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
|
|
||
STARÁ, J., ZEMANOVÁ, B., HORSKÁ, B. (2020). Obecná didaktika I - Plánování výuky. Dostupné zde: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/obecna-didaktika-i-planovani-vyuky ŠEĎOVÁ, K., ŠALAMOUNOVÁ, Z., ŠVAŘÍČEK, R., SEDLÁČEK, M., MAJCÍK, M. a NAVRÁTILOVÁ, J. (2019). Výuková komunikace. Brno: Muni press. Legislativa. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/urednik Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030 KNECHT, P. (2009). Co je dnes obsahem vzdělávání? Pedagogická orientace, 19(2), 120–127. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1228/937 Rámcový vzdělávací program pro základní školy, školní vzdělávací programy Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
Přednášky, interaktivní semináře - diskuse ve skupině, analýzy videozáznamů a výukových materiálů (modelových lekcí aj.), plnění úkolů v Moodle, samostudium, studium odborné literatury. Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
|
|
||
Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15246 heslo:2024 Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (21.09.2024)
|
|
||
Student/ka: - vysvětlí význam vzdělávacích cílů ve výuce - vysvětlí Bloomovu taxonomii – nerevidovanou a revidovanou a její význam při plánování výuky - vyjmenuje základní cíle a strategické linie Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ - zhodnotí jednotlivé iniciativy a programy s ohledem na naplňování Strategie 2030+. - popíše vzájemný vztah jednotlivých politických a kurikulárních dokumentů z hlediska vzdělávacích cílů. - popíše, jak jsou cíle definovány v RVP ŽV a v ŠVP a vyjádří se k jejich obecnosti, měřitelnosti, efektivnosti, realizovatelnosti apod. - orientuje se v RVP ZV a uvádí příklady cílů v rámci vzdělávacích oblastí, průřezových témat, klíčových kompetencí. - rozliší cíle kognitivní, afektivní a psychomotorické. - zařadí předložené cíle do příslušných hladin Bloomovy taxonomie. - dokáže k přidělenému tematickému celku formulovat cíle na jednotlivých hladinách Bloomovy taxonomie, formulovat cíle kognitivní, psychomotorické a afektivní. - vysvětlí, co jsou to „velké myšlenky“ a jaký mají význam při plánování výuky. - dokáže k přidělenému tematickému celku formulovat „velké“ (hlavní, nosné) myšlenky. Dokáže formulovat obecný vzdělávací cíl. - vysvětlí význam ŠVP a RVP ZV a jejich vzájemný vztah. - vysvětlí vztah vzdělávacích oblastí a očekávaných výsledků učení v rámci těchto oblastí, klíčových kompetencí, gramotností a průřezových témat. - orientuje se v RVP ZV a v ŠVP určené školy a aktivně v nich umí vyhledávat. - zhodnotí efektivitu a smysluplnost učiva v modelových scénářích výuky. - aktivně, správně a smyslulně používá terminologii RVP ZV. - argumentuje v diskusi o smysluplnosti určitého učiva vzhledem k potřebám žáků s různými překážkami v učení. - vysvětlí rozdíl mezi popisným a posuzujícím jazykem. - uvede argumenty pro používání popisného jazyka v komunikaci se žáky s oporou o odbornou literaturu. - aplikuje principy respektující komunikace. - hodnotí svůj vlastní výkon v oblasti výukové komunikace a navrhne alterace (použité otázky, zapojení žáka/žáků, řízení komunikace, vztahová rovina ve výukové komunikaci, typo použitých komunikačních prostředků, případně práce s chybou, použitíé popisného a hodnotícího jazyka) . - rozliší uzavřené a otevřené otázky z hlediska kognitivní náročnosti. - navrhne úkoly vyšší kognitivní náročnosti (s oporou o Bloomovu taxonomii). - v komunikaci s žákem/žáky uplatňuje efektivní a respektující výukovou komunikaci. Zhodnotí svou komunikaci s žákem/žáky (použité otázky, způsobu řízení komunikace, participace žáka/žáků na výukové komunikaci, vztahová rovina ve výukové komunikaci, typ použitých komunikačních prostředků, použití popisného a/či posuzujícího jazyka, případně práce s chybou. Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|