SubjectsSubjects(version: 962)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of Primary School I - OPMN0N122A
Title: Didaktika 1. stupně ZŠ I
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/3, C [HT]
Capacity: 110 / 108 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
PaedDr. Iveta Stehlíková Bassyová
Mgr. Kristýna Šejnohová
PhDr. Petra Vallin, Ph.D.
Mgr. Blanka Zemanová
Is pre-requisite for: OPMN0N171A, OPMN0N132A
Is interchangeable with: OKMN0N122A
Annotation -
This course acquaints students with theories of general didactics with an emphasis on their implications to the actuall situation and usability in the practice of the Czech primary school. Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to teach students to analyse selected didactic theories, to work with contemporary curriculum documents and to teach them to use and evaluate effective teaching methods ascertained by educational research and practice. The course provides an overview of basic problems of preparation, implementation and management of teaching. At first, students will be introduced to the problems and problems of the preparation of the lessons: definition of teaching objectives, selection of the curriculum, choice of teaching methods and didactic means. Further, the course deals with teaching and class management. The topic of evaluation will be discussed, especially the assessment of the formative use of the form of the teacher's assessment, peer review and self-evaluation. The course offers a basic insight into the issue of individualisation of teaching.
Last update: Zemanová Blanka, Mgr. (14.10.2021)
Aim of the course - Czech

Student se orientuje v základních didaktických pojmech, které dokáže zasadit do kontextu výuky. S oporou o znalost odborných textů, terminologie a základních teoretických východisek vysvětlí postup plánování výuky, analyzuje modelové výukové situace a na příkladech ilustruje výukové cíle, principy výukové komunikace, řešení rušivého chování. Odborně zpracuje obecně didaktický problém.



Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2022)
Descriptors - Czech

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 110 hodinám.

  • Přímá výuka: 48 hodin
  • Samostudium:  32 hodin
  • Úkoly v Moodle: 30 hodin
Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
Literature - Czech

STARÁ, J., ZEMANOVÁ, B., HORSKÁ, B. (2020). Obecná didaktika I - Plánování výuky. Dostupné zde: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/obecna-didaktika-i-planovani-vyuky 

ŠEĎOVÁ, K., ŠALAMOUNOVÁ, Z., ŠVAŘÍČEK, R., SEDLÁČEK, M., MAJCÍK, M. a  NAVRÁTILOVÁ, J. (2019). Výuková komunikace. Brno: Muni press.

Legislativa. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/urednik

Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030

KNECHT, P.  (2009). Co je dnes obsahem vzdělávání? Pedagogická orientace, 19(2), 120–127. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1228/937 

Rámcový vzdělávací program pro základní školy, školní vzdělávací programy

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Teaching methods - Czech

Přednášky, interaktivní semináře - diskuse ve skupině, analýzy videozáznamů a výukových materiálů (modelových lekcí aj.), plnění úkolů v Moodle, samostudium, studium odborné literatury.

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Syllabus - Czech
  1. Komunikace ve výuce

    Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+

    Didaktika, obecná didaktika, oborové didaktiky

    Cíle a obsah vzdělávání v primární škole

    Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, školní vzdělávací programy

    Plánování výuky

    Domény výukových cílů

    Taxonomie vzdělávacích cílů

    Pedagogicko-psychologické portfolio
Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Course completion requirements - Czech
  • Student v rámci přednášek dokládá porozumění prezentovanému učivu. Na každé přednášce může získat až 5 bodů. Pokud se přednášek neúčastní, nebo dosáhne méně než 15 bodů, doloží porozumění učivu ve zkouškovém období  formou testu.
  • Průběžné plnění zadaných úkolů dle požadavků vyučujícího v semináři.
  • Max. 2 absence na semináři.
  • Splnění úkolů v moodle.

 

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Learning resources - Czech

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15246

heslo:2024

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (21.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Student/ka:

- vysvětlí význam vzdělávacích cílů ve výuce

- vysvětlí Bloomovu taxonomii – nerevidovanou a revidovanou a její význam při plánování výuky

- vyjmenuje základní cíle a strategické linie Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+

- zhodnotí jednotlivé iniciativy a programy s ohledem na naplňování Strategie 2030+.

- popíše vzájemný vztah jednotlivých politických a kurikulárních dokumentů z hlediska vzdělávacích cílů.

- popíše, jak jsou cíle definovány v RVP ŽV a v ŠVP a vyjádří se k jejich obecnosti, měřitelnosti, efektivnosti, realizovatelnosti apod.

- orientuje se v RVP ZV a uvádí příklady cílů v rámci vzdělávacích oblastí, průřezových témat, klíčových kompetencí.

- rozliší cíle kognitivní, afektivní a psychomotorické.

- zařadí předložené cíle do příslušných hladin Bloomovy taxonomie.

- dokáže k přidělenému tematickému celku formulovat cíle na jednotlivých hladinách Bloomovy taxonomie, formulovat cíle kognitivní, psychomotorické a afektivní.

- vysvětlí, co jsou to „velké myšlenky“ a jaký mají význam při plánování výuky.

- dokáže k přidělenému tematickému celku formulovat „velké“ (hlavní, nosné) myšlenky.  Dokáže formulovat obecný vzdělávací cíl.

- vysvětlí význam ŠVP a RVP ZV a jejich vzájemný vztah.

- vysvětlí vztah vzdělávacích oblastí a očekávaných výsledků učení v rámci těchto oblastí, klíčových kompetencí, gramotností a průřezových témat.

- orientuje se v RVP ZV a v ŠVP určené školy a aktivně v nich umí vyhledávat.

- zhodnotí efektivitu a smysluplnost učiva v modelových scénářích výuky.

- aktivně, správně a smyslulně používá terminologii RVP ZV.

- argumentuje v diskusi o smysluplnosti určitého učiva vzhledem k potřebám žáků s různými překážkami v učení.

- vysvětlí rozdíl mezi popisným a posuzujícím jazykem.

- uvede argumenty pro používání popisného jazyka v komunikaci se žáky s oporou o odbornou literaturu.

- aplikuje principy respektující komunikace.

- hodnotí svůj vlastní výkon v oblasti výukové komunikace a navrhne alterace (použité otázky, zapojení žáka/žáků, řízení komunikace, vztahová rovina ve výukové komunikaci, typo použitých komunikačních prostředků, případně práce s chybou, použitíé popisného a hodnotícího jazyka) .

- rozliší uzavřené a otevřené otázky z hlediska kognitivní náročnosti.

- navrhne úkoly vyšší kognitivní náročnosti (s oporou o Bloomovu taxonomii).

- v komunikaci s žákem/žáky uplatňuje efektivní a respektující výukovou komunikaci. Zhodnotí svou komunikaci s žákem/žáky (použité otázky, způsobu řízení komunikace, participace žáka/žáků na výukové komunikaci, vztahová rovina ve výukové komunikaci, typ použitých komunikačních prostředků, použití popisného a/či posuzujícího jazyka, případně práce s chybou.

Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html