SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introductory Educational Course with Practice - OPMN0N104A
Title: Úvodní pedagogický kurz s praxí
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / 98 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Mgr. Barbora Nekardová
PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Mgr. Kristýna Šejnohová
PhDr. Petra Vallin, Ph.D.
Is interchangeable with: OKMN0N104A
Annotation -
This course is the first of a number of practices that a student attends during studies. It therefore fulfills a crucial motivational function.
Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Aim of the course - Czech

 

Předmět je prvním z řady praxí, které student během studia oboru absolvuje.  Cílem kurzu je motivovat studenty pro vstup do učitelské profese:

Výsledky učení dle Kompetenčního rámce absolventa učitelství:

      -         Studující zaznamenává procesy pedagogické komunikace, vysvětlí smysluplnost společně vytvořených pravidel komunikace ve třídě/škole.

 

      -          Studující rozlišuje pozorované jevy a interpretace.

      -         Studující rozlišuje pozorované jevy a jejich interpretace, doloží na pozorování vybraného žáka.

      -         Studující pozoruje strukturu výukové jednotky a struktury dne a dokáže ji komentovat z hlediska podpory motivace žáků k učení.

 

      -         Studující si uvědomuje vliv prostředí, prostorového uspořádání třídy, vybavení a pomůcek na učení žáků a žákyň.

      -         Studující vědomě pracuje na utváření svého profesního sebepojetí, tj. formuluje či upravuje svou učitelskou vizi – jakým učitelem chce či nechce být a proč.

      -         Studující pojmenovává svá očekávání, obavy a potřeby spojené s učitelskou rolí, aktivně s nimi pracuje a dokáže je sdílet s druhými.

Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Descriptors - Czech

Studenti se v průběhu semestru připravují na výuku po stránce teoretické (studium textů doporučení literatury) a po stránce praktické (příprava na úkoly realizované pod vedením fakultního  učitele v rámci týdenní praxe, zpracování úkolů zadaných vyučujícím kurzu, např. rozhovor s fakultní učitelkou, dětmi, příprava a zpracování pozorování z praxe, příprava mikrovýstupů s žáky atd.).
 
Vyčíslení studijní zátěže: 24 h přímé výuky, 8h příprava na výuku, 6h samostudium literatury, 5h práce se studijními materiály, 30h plnění průběžných úkolů, 8h seminární práce (esej), 5h příprava na zápočet. Celkem 86h.

Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Course completion requirements - Czech

1.       100% docházka

2.  Bezpečnostní proškolení vložit do moodle - do 11.10.

3.       Esej Já budoucí učitel

4.     Další dílčí úkoly dle pokynů konkrétního vedoucího praxe

Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:

FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. ISBN: 978-80-262-0043-7.

G. D. FENSTERMACHER, G. D. J. F. SOLTIS J. F. Vyučovací styly učitelů.  Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-471-7.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ N., KARGEROVÁ, J. a kol.: Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů.  Praha. Retida, 2015, 197 stran, 978-80-7290-832-5.
PÍŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.
SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9.

Doporučená literatura:

KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0.

PÍŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9.

TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-315-3.

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnotící arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/54/

Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (14.09.2022)
Teaching methods - Czech

Náslechy a skupinová reflexe

Diskuze s vyučujícími a vedením školy

Mikrovyučování

Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Syllabus -

Organization and course of practice:

In the framework of the Introductory Educational Course, students acquaint themselves with a particular school as an organisation, gains a basic idea of the functioning of the school, the structure of the school day and the lesson. Students think about the observed reality and compares it with their own experience. It seeks a functional form of observation record and formulates questions that arise from observations. It is aware of its own motivation to study the chosen field. It bases its own reflective documentation of practice (or student portfolio) and understands its meaning.

Organisationally, the course is realised in the form of student observation under the supervision of a teacher from the Faculty of Education at elementary school. Students in smaller groups are observing in 1st  grade classes, discuss with class teachers and school leaders and participates in reflective seminars.  Students fulfill the sub-tasks set by the supervisor. In the case of interest, students are allowed to realise independent management of selected activity at the end of the practice also they can teach part of the lesson on the basis of the pre-consulted preparation.

Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html