|
|
|
||
The practically oriented subject is parallel in its concept to the cross-cutting theme of Personal and Social Education in the RVP. It is implemented by alternating self-experience activities and their reflection in the group. Its main aim is to help learners at the beginning of their studies to adapt to a new role, in a new social group, to deepen their level of self-knowledge and to develop their socio-emotional and reflective skills in a safe environment. It offers self-experience, which forms an important prerequisite for the class teacher's work with the class as a social group in an inclusive approach to education and the teaching of OSV topics.
Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předmět podporuje zejména rozvoj následujících kompetencí dle Kompetenčního rámce absolventa učitelství: 3.1. Vytvářím bezpečné prostředí pro učení. 6.1.Systematicky pracuji na utváření svého sebepojetí v roli učitele či učitelky a na svém profesním rozvoji. 6.3. Systematicky pečuji o své duševní zdraví a psychohygienu. Studující: -vnímá respektující komunikaci jako klíčový předpoklad pro utváření kvalitních vztahů, bezpečného prostředí a efektivního učení - reflektuje své silné a slabé stránky ve vztahu k profesi a formuluje si dílčí cíle - dokáže vědomě uplatňovat základní dovednosti respektující komunikace - pečuje vědomě o své psychické zdraví - rozvíjí své reflektivní dovednosti
Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studijní zátěž: 1) přímá výuka- 24hodin 2) příprava na semináře a zpracování předmětového portfolia - 12 hodin 3) samostudium literatury a dalších zdrojů- 14 hodin Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
1) aktivní účast na výuce s tolerancí dvou absencí 2) plnění drobných úkolů v termínu v rámci přípravy na seminář 3) obhajoba předmětového portfolia v menší skupině v rámci posledního semináře 3) dodržování společně dohodnutých pravidel skupiny Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: BAHBOUH, Radvan a Jaroslava BIČOVSKÁ. Pohádka o ztracené krajině: psychologie sebekoučování. VI. vydání. Praha: Qed Group a.s, 2018, 115 stran : ilustrace (převážně barevné) ; 23 cm. ISBN 978-80-88099-19-2. GORDON, T. Škola bez poražených. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5. KUNEŠ, David. Sebepoznání. Praha: Portál, 2009, 151 stran : ilustrace ; 20 cm. ISBN 978-80-7367-541-7. ROSENBERG, Marshall B. a Hana ANTONÍNOVÁ. Nenásilná komunikace v praxi. Praha: Portál, 2020, 262 stran ; 20 cm. ISBN 978-80-262-1651-3.
Doporučená literatura: HÁJEK, K. Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-262-0221-9. HARRIS, Thomas A. (Thomas Anthony) a BURIANOVÁ, Dana. Já jsem OK, ty jsi OK: úvod do transakční analýzy. Vydání druhé, přepracované, v Portále první. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1637-7. BÁRTOVÁ, Z. Jak zvládnout stres za katedrou. Praha: Computer Media, 2011. ISBN 978-80-7402-110-7. KNOBLAUCH, J. Cíle v pracovním i v osobním životě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0346-9. SMETÁČKOVÁ, Irena, Stanislav ŠTECH, Ida VIKTOROVÁ, Veronika MARTANOVÁ, Anna PÁCHOVÁ a Veronika FRANCOVÁ. Učitelské vyhoření: proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Portál, 2020, 244 stran : ilustrace. ISBN 978-80-262-1668-1. Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
sebezážitkové aktivity, reflexe, diskuse, skupinová práce, metody dramatické výchovy, metody RWCT, analýza situací Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
1. Differentiation- mutual acquaintance in the group; the development of attention to differences and the search for advantages in differences; errors in knowing people, prejudices 2. Ability to learn and remember - sensory perception, attention and concentration; learning and learning skills 3. Self-recognition and self-understanding - I as a source of information about myself; others as a source of information about me; my body, my psyche (temperament, attitudes, values); balanced self-concept 4. Self-organisation - organising and planning your own time, setting personal goals 5. Psychohygiena - positive thinking, stress, mindfulness, social skills to prevent stress in interpersonal relationships; relaxation, troubleshooting 6. Creativity - development of the basic features of creativity (flexibility of ideas, originality, ability to see things differently), creativity in interpersonal relationships 7. Interpersonal relations - care for good relationships; empathy and view of the world through the eyes of the others, relations in the group - group dynamics, rules 8. Communication - obstacles in communication, respect and assertive communication skills, non-verbal communication, communication in difficult situations - defense against aggression and manipulation, conflict resolution and negotiation Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (07.03.2019)
|
|
||
Sebepoznání
Mezilidské vztahya bezpečné prostředí
Kreativita
Psychohygiena a sebeorganizace
Komunikace
Last update: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|