|
|
|
||
The set of lectures offers stimuli for creative pedagogical thinking and action, a conceptual guide to pedagogical work based on knowledge of the subject and a rational concept of education and training. It strives to awaken students' thoughtfulness, emphasizing active questioning rather than accepting ready-made definitions.
Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je uvedení do základů pedagogiky jako vědního oboru, její terminologie, některých teorií, do širšího kontextu chápání významu relací jednotlivých činitelů výchovy a vzdělávání i do sebereflektivního přemýšlení o učitelské profesi. Setkání probíhají formou pravidelné prezenční výuky dle rozvrhu. Předmět je orientován na osvojení klíčových odborných dovedností, které studenti budou po celé další studium využívat a prohlubovat (orientace v pedagogických disciplínách, práce s odbornou literaturou, pedagogická terminologie, porozumění principům empirického výzkumu v pedagogice) a na získání základní orientace v aktuální situaci ve výchově, vzdělávání a pedagogických vědách. Pro studenty je připravena e-learningová podpora, kde najdou prezentace a studijní materiály k četbě. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Studijní zátěž: 24 hod přímá výuka, 31 hod samostudium odborné literatury dle pokynů vyučující, 20 příprava na zkoušku. Last update: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
|
|
||
Povinná literatura: BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996. ISBN 80-7113-169-5. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4. Doporučená literatura: BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1997. ISBN 80-85498-23-5. DVOŘÁKOVÁ, Markéta, 2015. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5039-2. HORÁK, J., KOLÁŘ, Z. Obecná pedagogika. Ústí nad Labem: UJEP, 2004. ISBN 80-7044-572-6.PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.PRŮCHA, J. (ed). Pedagogická encyklopedie. Portál: Praha, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. DVOŘÁK, Dominik, Karel STARÝ a Petr URBÁNEK, 2015. Škola v globální době: proměny pěti českých základních škol. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-246-2977-3.HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0. Last update: Nekardová Barbora, Mgr. (10.10.2023)
|
|
||
Přednáška, samostudium odborné literatury. Last update: Nekardová Barbora, Mgr. (10.10.2023)
|
|
||
Úspěšné zakončení předmětu je podmíněno složením zkoušky formou písemného testu. Test vychází z povinné literatury a moodlových e-learningových podpor. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (29.08.2024)
|
|
||
Introduction to the pedagogy as a scientific field, its terminology and theories. Broader context of understanding of the importance of relationships between individual factors of education and training. Self-reflective thinking about the teaching profession. Last update: Nekardová Barbora, Mgr. (10.10.2023)
|
|
||
Úspěšné zakončení předmětu je podmíněno splněním dílčího úkolu v moodle, složením zkoušky formou písemného testu, který vychází z povinné literatury a moodlových e-learningových podpor. Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (29.08.2024)
|
|
||
Studijní opora zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15251
Last update: Nekardová Barbora, Mgr. (10.10.2023)
|
|
||
Výstupy z učení: student dokáže používat pedagogickou terminologii a prokáže znalost a porozumění základním teoriím pedagogiky, student dokáže vyhledávat v odborných databázích, orientuje se ve struktuře odborného textu, student dokáže vysvětlit logiku kvalitativního a kvantitativního zkoumání v pedagogice, student charakterizuje aktuální strategické dokumenty, dokáže charakterizovat hlavní linie pedagogického výzkumu v České republice a hlavní představitele Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|