|
|
|
||
The subject consists of three modules. Each student chooses one of them.
Module A. Math club
The work in the seminar is focused on the implementation of a math club directly at school. Students choose different methods to bring as much data as possible from the circle for processing. This will be followed by a didactic analysis of the student's leadership of the group and the collected materials and reflection on the contents of the next group.
Module B. Didactic situations in the teaching of mathematics and individual approaches to pupils.
The course is aimed at strengthening the professional competences of students and a deeper connection between theory and practice. Students will get to know the methods and forms of work that enable an individual approach to children with different needs and abilities in order to enable the optimal development of each child in one class. The means will be mathematical topics, which are crucial in the first grade. Students will be introduced to the principles of inquiry-based teaching in mathematics and will have the opportunity to try some of these approaches with children in practice. Students will also have the opportunity to work with children who need more support during teaching (specific learning disabilities, physical handicap, etc.). It will include reflection of one's own activities while working with children, but also collective reflection of the entire group. We will also try to focus on peer assessment
Module C. Formative assessment in mathematics teaching
The course is focused on developing the future teacher's ability to lead responsive teaching and on other topics that are not covered in regular teaching, e.g. working with parents, developing pupils' personality characteristics, diagnostics, analysis of student solutions and video recordings. Space will be given for the inclusion of topics requested by a group of students and also for visits to alternative schools (Opem Gate, Scio school, small classes, ...).
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Cílem všech modulů je vést studenty k dovednosti a) pronikat do myšlení žáků b) vést práci třídy/skupiny žáků tak, aby každý žák měl příležitost ke svému individuálnímu rozvoji c) evidovat průběh výukové jednotky tak, aby bylo možné ji v budoucnu použít v pedagogické práci d) formulovat cíle výukové jednotky a efektivně ji reflektovat
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 75 h příprava na semináře, celkem 20 h čtení odborné literatury 8 h zpracování průběžných úkolů a závěrečného portfolia - 11 h V případě, že semináře přejdou do online formy, tak zde budou uvedeny odkazy na distanční výuku. Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
K zápočtu je nutné: - aktivní účast na seminářích Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4. Hejný, M. Vyučování orientované na budování schémat: Aritmetika 1. stupně. Praha : UK v Praze, PedF, 2014. Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha : UK v Praze, PedF, 2010. Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7. Rendl, M., Vondrová, N. a kol. Kritkcá místa matematiky na základní škole očima učitelů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2013. ISBN 978-80-7290-723-6. Vondrová, N., Rendl, M., Havlíčková, R., Hříbková, L., Páchová, A., Žalská, J. Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. Praha : Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3234-6. Odvárko, O., Kadleček J.: Přehled matematiky pro základní školy a víceletá gymnázia. Prometheus. Prha 2004, 2022. Vondrová, N.: Didaktika matematiky jako nástroj zvládání kritických míst. Praha : UK, Pedf, 2020. učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční) Literatura doporučená pro jednotlivé moduly je uveřejněa v kurzu v Moodlu Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Všechny moduly jsou vedeny formou pracovních dílen a diskuzí o zadaných tématech. Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Obsahy jednotlivých setkání budou důsledně provazovat a obohacovat zkušenosti studentů z praxí (průběžné praxe z DM, asistentské praxe k oborovým didaktikám) s tématy probíranými na teoretické úrovni v předmětu Didaktiky matematiky III. Ke všem modulům je přiřazen kurz v Moodlu, do kterého budou vkládány potřebné materiály. Přístup do Moodlu bude sdělen studentům při prvním setkání. Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Modul A. Kroužky: Studující umí připravit vhodné volnočasové aktivity pro žáky do kroužu. Studující sleduje dítě na kroužku a následně případně s pomocí pracovního listu, na kterém žák pracoval, umí provést analýzu jeho reakcí a písemného projevu při řešení úloh. Umí posoudit chybu, spekulovat o jejich příčinách a navrhnout její reedukaci. Umí si vést portfolio, které obsahuje přípravy na kroužky, záznamy o jejich realizaci, písemné práce žáků (včetně u některých zamýšlení se nad příčinami chyb žáků) a reflexe kroužků. Modul B. Didaktické situace ve vyučování matematice a individuální přístupy k žákům: Studující po vyřešení úlohy dokáže určit, do kterého tématu matematiky úloha patří. Umí argumentovat, proč je daná úloha vhodná pro žáky, jaký cíle je sledován touto úlohou. Studjící umí provést didaktickou analýzu vybrané úlohy - umí předvídat chyby, které se vyskytnou v žákovských řešeních úlohy, umí vyjmenovat prekoncepty, které by měl mít žák, kterému je zadávána vybraná úloha. Studující si v portfoli archivuje nejen výše zmíněné, ale také svá řešení, ale i přemýšlení o možných řešitelských strategiích, také kde chyboval on sám, co objevil. Modul C. Formativní hodnoce ve vyučování matematice: Studující umí alterovanou přípravu na vyučovací jednotku (v předmětu matematika) komentovat na základě zkušeností z tohoto předmětu a také obohatit o prvky responzivní výuky/formativního hodnocení. Právě v této přípravě prokáže, že umí využít techniky formativního hodnocení, se kterými se seznámil. Umí také na jisté úrovni pracovat se zpětnou vazbou, s chybou žáka, také si uvědomuje: jak pracovat se žáky jako zdroji učení pro sebe navzájem, jak pracovat se žákovským portfoliem, sebereflexemi žáků, jak vést výuku, kdy žáci pracují samostatně/ ve dvojicích/ ve skupinách. Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|