|
|
|
||
Building on the knowledge from previous courses, mathematical environments suitable for developing students' mathematical ideas will be expanded and supplemented, with special attention to problem-solving strategies and methods. The focus of the work will be on developing the ability to solve given problems using several different methods. We will focus on the areas of the solution process (modelling, representation, choice of strategy, construction and implementation of a solution plan, interpretation of the result found). Another area of work will be the creation of problems that can be solved by the specified method and the interpretation of the students' solutions.
Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
1. Využít řešení úloh jako nástroj k budování kognitivní struktury studenta. Orientací na řešitelské strategie bude systematicky rozvíjena metakognice studenta. 3. Umožnit studentům diagnostikovat vlastní matematické schopnosti a znalosti a v případě potřeby jim nabídnout možnost reedukace (zejména u nosných matematických pojmů). Tímto dát zkušenosti studentům využitelné v budoucí praxi. Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 50-60 h (2 kredity): - seminář 1,5 h týdně, celkem 18 h - zpracování seminárních úkolů 20 h - čtení odborné literatury 6 h - příprava na kolokvium a kolokvium 8 h Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Polya, G.: Jak to řešit? MatfyzPress, Praha. 2016 Kopka, J.: Umění řešit matematické problémy. RNDr. Karel Hoza - HAV, Praha. 2013 HEJNÝ, M. Výuka orientována na budování schémat: Aritmetika 1. stupně, Praha: UK v Praze, PedF, 2014. HEJNÝ, M.; NOVOTNÁ, J.; STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.), Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1 a 2, Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004. ke stažení na http://class.pedf.cuni.cz/newsuma/Default.aspx?PorZobr=20 Soubor učebnic matematiky pro 1. stupeň ZŠ a příručky pro učitele (Nakladateství: Alter, Fraus, H-mat, Prodos, SPN, Didaktis, Fortuna, ...). Různé sbírky úloh a matematických problémů, soubory úloh z Klokánka či jiných soutěží pro žáky 1. stupně ZŠ. Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Výuka bude vedena důsledně konstruktivistickým způsobem. Hlavním nástrojem výuky budou problémové situace a jejich řešení studenty. Studenti budou vedeni k vlastní tvorbě serií úloh se stupňující se obtížností (s ohledem na individuální potřeby žáků). V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě:
ODKAZ NA MOODLE KURZ: (heslo/klíč na vyžádání u vyučující příslušné paralelky) Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Požadavky k ukončení kurzu klasifikovaným zápočtem (KZ):
2. Zpracování seminárních úkolů 3. Účast na kolokviu Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
1. Systematické experimentování, metoda odhad-ověření-oprava, zobecnění (didaktické prostředí Sousedé) 2. Algebraizace, metoda odhad-ověření-oprava (did. prostředí Součtové trojúhelníky) 3. Metoda nesprávného předpokladu, grafické řešení, tabulka, vhled, simplifikace (slovní úlohy) 4. Analýza žákovských řešení slovních úloh 5. Dramatizace, simulovaná dramatizace, modelování (číselná osa, sčítání, odčítání, záporná čísla, absolutní hodnota) 6. Algebraizace, tabulka (did. prostředí Krokování) 7. Metoda odhad-ověření-oprava, dramatizace (dynamické slovní úlohy) 8. Tabulka, algebraizace (dynamické slovní úlohy) 9. Metoda uvolňování parametru, geometrické řešení, manipulace, systematické experimentování, substituce (did. prostředí Parkety) 10. "Pokus-omyl", algebraizace (did. prostředí Pavučiny) 11. Využití izomorfismu, analogie (kombinatorické úlohy) 12. Metoda řešení od konce, grafické řešení, metoda logické argumentace, rozdělení na menší úkoly (did. prostředí Výstaviště) Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|